ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله موشکی روسیه به کی‌یف، سرنگونی ۲۴ پهپاد انتحاری ایرانی

پیش از حمله موشکی روسیه به پایتخت اوکراین، خوشه‌ای از پهپادهای انتحاری به سمت کی‌یف روانه شدند. در حالی که پدافند هوایی اوکراین در حال مقابله با این پهپادها بود، روسیه ۳۰ موشک به کی‌یف شلیک کرد.

بامداد پنج‌شنبه ۲۶ ژانویه/۶ بهمن‌ماه ارتش اوکراین ۲۴ پهپاد انتحاری شاهد ساخت ایران را در آسمان این کشور سرنگون کرد. این‌ها پهپادهایی هستند که پس از دیدار پوتین با علی خامنه‌ای در تهران به مسکو تحویل داده شد و عملاً پای ایران را به این جنگ باز کرد. روسیه در ماه‌های اخیر به شکل گسترده‌ای از این پهپادها استفاده کرده است. اوکراین می‌گوید هدف پهپادهای ایرانی نه تنها سازه‌های نظامی بلکه ساختمان‌ها و گروه‌های غیرنظامی نیز هستند. اطلاعات مربوط به ۲۴ پهپاد سرنگون شده توسط فرماندهی نیروی هوایی اوکراین ارائه شده است.

نیروی هوایی اوکراین گفت: «در نیمه‌شب و بامداد ۲۶ ژانویه، اشغالگران روسی حملات خود را به اوکراین با پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶/۱۳۱ ساخت ایران از سر گرفتند. این پهپادها از سواحل شرقی دریای آزوف پرتاب شدند.»

بر اساس اطلاعات اولیه، نیروهای مسلح روسیه از ۲۴ فروند شاهد استفاده کردند. همه ۲۴ فروند توسط واحدهای موشکی ضد هوایی، هوانوردی رزمی و گروه‌های آتش متحرک نیروی هوایی با همکاری واحدهای پدافند هوایی سایر اجزای نیروهای دفاعی اوکراین منهدم شدند.

مقصد ۱۵ پهپاد از این ۲۴ پهپاد، آسمان کی‌یف بود. اوکریان می‌گوید همه این پرنده‌های انتحاری را در آسمان کی‌یف هدف قرار داد و نابود کرد.

در غروب ۲۵ ژانویه، دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین اعلام کرد که مهاجمان در تلاش هستند تا سامانه دفاع هوایی اوکراین را تحت تأثیر قرار دهند و اهداف هوایی در حال حاضر بر فراز اوکراین سرنگون شده است.

ساعتی پس از آنکه پدافند هوایی اوکراین تمرکزش را بر سرنگونی پهپادهای ایرانی گذاشته بود، روسیه با پرتاب ۳۰ موشک، کی‌یف را هدف قرار داد. ۱۵ موشک با سد دفاعی پدافندی سرنگون شدند ولی گزارش شده است که دست‌کم ۱۲ موشک هم به نقاطی در کی‌یف و حومه آن اصابت کرده‌اند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت که پایتخت اوکراین در پی شلیک بیش از ۱۲ موشک روسیه در آخرین حمله هوایی در مقیاس بزرگ، یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

ویتالی کلیچکو، گفت: «در نتیجه اصابت موشک به یک ساختمان غیرمسکونی در منطقه گولوسیوسکی، اطلاعاتی مبنی بر کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر وجود دارد. اداره نظامی شهر کی‌یف اعلام کرد که مرگ ناشی از سقوط قطعات یک موشک بوده است.»

همزمان با این رویدادها در مسکو زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که احتمالاً نشان از آماده شدن روسیه برای مواجهه با کمک‌های نظامی متحدان غربی اوکراین و ارسال تانک‌های پیشرفته به جبهه جنگ باشد.

بر اساس گزارش تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، دبیر شورای امنیت روسیه گفته است که ایالات متحده و ناتو طرفین درگیری در اوکراین هستند.

تاس به نقل از نیکولای پاتروشف، یکی از نزدیک‌ترین متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت آنچه امروز در اوکراین اتفاق می افتد، نتیجه سال‌ها «جنگ ترکیبی» است که غرب علیه روسیه به راه انداخته است.

او هم آمریکا و هم ناتو را متهم کرد که به دنبال طولانی کردن درگیری هستند.

در مقابل، ولودیمیر زلنسکی هم بار دیگر بر رد مذاکره با روسیه قبل از خروج نیروهای روسی تأکید کرد.

زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه انگلیسی اسکای نیوز گفت: «مذاکرات تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که روسیه سربازان خود را خارج کند، اشتباه خود را بپذیرد و دولت جدیدی در مسکو تشکیل شود.»

او گفت تنها در این صورت امکان گفت‌وگو وجود خواهد داشت.

رئیس جمهوری اوکراین  پیش از این در پایان سپتامبر ۲۰۲۲ با صدور فرمانی مذاکره با پوتین را ممنوع کرده بود. زلنسکی تأکید کرد که دیدار با پوتین بی‌معنی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.