ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده سازی امنیتی برای کارگران سیمان شمال: ۵ کارگر دستگیر و تعداد دیگری مورد آزار قرار گرفتند

پرونده سازی برای کارگران در همکاری تنگاتنگ جراست کارخانه با نیروهای وزارت اطلاعات صورت گرفته است. کارگران به «تشکیل دسته و گروه جهت براندازی نظام و تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌اند. مصداق اتهامات، انتشار چند پست و استوری از جمله یک بیت از حافظ در اینستاگرام است.

از آغاز اعتراضات سراسری جنبش «زن، زندگی، آزادی» تا کنون دستکم ۸ کارگر کارخانه سیمان شمال واقع در نزدیکی پردیس، به خاطر حمایت از اعتراضات تحت فشارهای امنیتی واقع شده و تهدید و احضار شده‌اند. پرونده سازی برای کارگران در همکاری تنگاتنگ جراست کارخانه با نیروهای وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

کارگران به «تشکیل دسته و گروه جهت براندازی نظام و تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌اند. مصداق اتهامات، انتشار چند پست و استوری از جمله یک بیت از غزل حافظ در اینستاگرام است.

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» نوشته است ۵ تن از کارگران با نام‌های هادی شکاری، میثم ابراهیمی، صمد ابراهیمی، مسعود محمدی و مجتبی نوروزی احضار و بازداشت و برخی به قید وثیقه‌های یک تا پنج میلیارد تومانی آزاد شده‌اند. سه کارگر دیگر سیمان شمال به اسامی مهدی سامنی، هادی فاضلی و مسعود یارندپور تحت فشارهای امنیتی قرارگرفته و تهدید شده‌اند.

کمیته پیگیری در توضیح تهدید و احضارها به نقل از یکی از کارگران نوشته است:

«دو به دو ما را برای بازجویی می‌برند و تفهیم اتهام و قرار وثیقه سنگین، ما مانده‌ایم و اتهاماتی که حتی معنی‌شان را نمی‌دانیم. یکی بجرم یک بیت شعر از حافظ (صوفی شهر بین که چون لقمه شُبهه می‌خورد. پاردُمَش دراز باد آن حَیَوانِ خوش علف) یکی به جرم عکس از میدانی که تنها نام آزادی را به یدک می‌کشد بدون کپشن بدون هشتگ. یکی هم که اصلا او را تفهیم اتهام نکردند و هنوز در زندان است بی‌محاکمه (میثم ابراهیمی).»

در گزارش کمیته پیگیری، درباره آزار، احضار و دستگیری و سپس ازادی موقت به قید وثیقه‌های کلان آمده است:

هادی شکاری - «اولین فرد بازداشت شده از کارگران این کارخانه هادی شکاری بوده که در جریان اعتراضات دستگیر شده و پس از مدتی با وثیقه پنج میلیاردی آزاد شد.»

کمیته پیگیری به نقل از «منابع آگاه» افزوده است:

«پس از دستگیری او اداره اطلاعات شهرستان پردیس، با احضار رئیس حراست کارخانه و کسب اطلاعات از وی، شروع به پرونده‌سازی برای پنج تن از دیگر کارگران این کارخانه می‌کند.»

گزارش می‌افزاید:

«میثم ابراهیمی یکی از این پنج نفر است که نامش توسط حراست کارخانه به نهادهای امنیتی داده شد. او در روز ۲۶ مهرماه در محل کار و با هماهنگی حراست کارخانه با ماموران امنیتی دستگیر و سپس به تبلیغ علیه نظام، شرکت در اعتراضات و تحریک کارگران برای شرکت در تظاهرات متهم شد. او هم‌اکنون با وجود گذشت بیش از صد روز از زمان دستگیری‎اش همچنان در زندان جابان دماوند نگهداری می‎شود. شرایط پرونده وی نامشخص است و از صدور قرار وثیقه برای او نیز جلوگیری شده است.»

مسعود محمدی، مهدی سامنی، صمد ابراهیمی، هادی فاضلی، مجتبی نوروزی و مسعود یارندپور کارگران دیگری هستند که پس از هادی شکاری و میثم ابراهیمی به اشکال گونانگون مورد ازار قرار گرفته و تهدید شده‌اند.

به نوشته‌ی کمیته پیگیری، «صمد ابراهیمی هفته گذشته به مدت پنج روز بازداشت و در نهایت با وثیقه یک میلیاردی آزاد شد. پس از آن مسعود محمدی و مجتبی نوروزی نیز به بازپرسی احضار و برای آنان قرار وثیقه صادر شد.»

کمیته پیگیری به نقل از «منابع آگاه» در باره اتهام دو تن از کارگران بازداشت شده که به قید وثیقه آزاد شده‌اند، نوشته است:
«یکی از کسانی را که بردند و با فیش حقوقی آزاد است، یک بیت شعر از حافظ استوری کرده بود. آن فرد دیگر که برایش وثیقه میلیاردی صادر شده یک پست و یک استوری در اینستاگرامش داشته است.»

یکی از کارگران کارخانه سیمان شمال درباره اعمال فشارهای امنیتی و احضار و دستگیری‌ها به گوشه‌ای از وضعیت زیست کارگران اشاره کرده و نوشته است:

«به چه زبانی بگویم ما بی‌گناهیم؟ رها کنید ما را که زمین‌خورده خدایی هستیم، رها کنید که عمر ما به لطف مازوت‌سوزی کارخانه و آب غیر شرب و هوای سرشار از ریزگرد سیمان به میانسالی هم قد نمی‌دهد. بگذارید نان و پنیرمان را سق بزنیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.