ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه جمعه‌های اعتراضی در زاهدان: «تیراندازی مأموران امنیتی و بازداشت مردم»

در صدوسی‌و چهارمین روز اعتراضات سراسری در ایران مردم زاهدان باز هم علیه حکومت به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی سر دادند. برخی گزارش‌ها حاکی از شلیک مأموران امنیتی و بازداشت عده‌ای از مردم بود.

جمعه ۷ بهمن، شانزدهمین جمعه اعتراضی در زاهدان برگزار شد. اعتراضات این جمعه بار دیگر با تدابیر شدید امنیتی حکومت همراه بود و نیروهای امنیتی در خیابان‌های نزدیک به محل گردهمایی مردم زاهدان حضور گسترده‌ای داشتند.

به‌گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، مردم معترض در زاهدان شعارهای «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»، «سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه»، «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» و «این‌همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نکته تازه در تظاهرات این جمعه پلاکاردی به‌حمایت از «حزب بلوچستان ـ راجی تپاکی» در دست مردم بود که روی آن نوشته شده بود: «نه سلطنت نه رهبری، دموکراسی برابری؛ وکیل ما حزب بلوچستان راجی تپاکی». آن‌ها همچنین بر بنر پارچه‌ای مشابهی نوشته بودند: «وکالت ما مدرن است نه فرد محور».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

«حزب بلوچستان ـ راجی تپاکی» در وب‌سایت خود نوشته است که در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام موجودیت کرده و استراتژی آن «پایان دادن به استعمار و احیای دولت ملی در بلوچستان براساس حق تعیین سرنوشت ملت‌ها» است. این حزب‌ گفته است: «در مسیر مبارزه برای براندازی رژیم جمهوری اسلامی و تحقق آزادی به دیالوگ و گفت‌وگو با کلیه جریان‌های سیاسی برانداز و همچنین همکاری با احزاب و سازمان‌های سیاسی هم‌سو باور دارد».

معترضان بلوچ در شهرستان راسک نیز با شعارهایی علیه بسیج و سپاه پاسداران به خیابان‌ آمدند و دست به تظاهرات مشابهی زدند.

به‌گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، پس از آغاز اعتراضات در زاهدان، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به محل تجمع مردم اعزام شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بنا به این گزارش، نیروهای امنیتی در برخی مناطق شهر زاهدان و اطراف خانه عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان به سوی معترضان تیراندازی کردند و در خیابان بعثت یک نفر از معترضان پس از شلیک مأموران به پایش بازداشت شد.

این گزارش می‌افزاید شماری از شهروندان بلوچ نیز در مسیر بازگشت از نماز جمعه مسجد مکی زاهدان به خانه‌های خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. مردم در اطراف مسجد مکی نیز زنجیره انسانی تشکیل داده بودند تا مانع از حمله مأموران امنیتی به مسجد شوند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) در نماز جمعه این هفته به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و با بیان این‌که «افراد بی‌درآمد حتی قدرت خرید نان ندارند»، افزود:

«خواسته مردم بر حق است و می‌خواهند آزادی قلم، بیان و تحصن داشته باشند و بتوانند مدیران توانمندی را برای اداره کشور انتخاب کنند.»

مولوی عبدالحمید همچنین خواهان مدارای حکومت با روحانیان اهل سنت در سیستان و بلوچستان، کردستان و استان گلستان شد و سخنانی در مخالفت با حکم اعدام ایراد کرد و گفت اعدام در اسلام، «در موارد نادر اگر قتلی صورت بگیرد» اجرا می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    درود بر دیار سیستان و بلوچستان. این زهدان رستم‌زای ایران