ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگستری آمریکا سه عضو یک شبکه مافیایی را به توطئه برای ترور مسیح علینژاد در نیویورک متهم کرد

اف‌بی‌آی اعلام کرده که افرادی در ایران متهمان این پرونده را مامور اجرای طرح ترور مسیح‌ علینژاد کرده بودند. این افراد اکنون در بازداشت هستند و دادگاهی در نیویورک برای آنها کیفرخواست صادر کرده است.

مقامات اف بی آی، روز جمعه اعلام کردند که وزارت دادگستری این کشور سه مرد را به توطئه برای ترور مسیح علینژاد متهم کرده است. این افراد به نام‌های رفعت امیروف، ۴۳ ساله، از ایران، پولاد عمروف، ۳۸ ساله، از جمهوری چک و اسلوونی و خالد مهدی اف، ۲۴ ساله، از نیویورک، در کیفرخواستی به پولشویی و تلاش برای قتل متهم شدند.

پس از اعلام اتهامات توسط مقامات آمریکایی، مسیح علینژاد به آسوشیتدپرس گفت: «من نمی‌ترسم. می‌خواهم به شما بگویم که رژیم ایران فکر می‌کند با تلاش برای کشتن من، مرا ساکت می‌کند یا زنان دیگر را ساکت می‌کند. اما آنها تنها مرا تقویت می‌کنند. مرا قدرتمندتر می‌کنند تا برای دموکراسی بجنگم و صدای زنان شجاعی را که در خیابان‌ها با اسلحه و گلوله روبرو می‌شوند تا از شر جمهوری اسلامی خلاص شوند، بلند کنم.»

او گفت که مقامات اف بی آی پیام‌هایی را که توطئه گران بین خود رد و بدل کرده بودند، از جمله پیام پایانی را برای او خوانده بودند: «این کار امروز انجام می‌شود.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به درخواست برای اظهار نظر درباره اتهامات پاسخ نداده است. رسانه‌های دولتی ایران هم این توطئه را تایید نکرده‌اند.

در حالی که مردی که ادعا می‌شود این توطئه را سازماندهی کرده است در ایران زندگی می‌کند، کیفرخواست صادر شده مستقیماً حکومت ایران را به دست داشتن در این قتل متهم نمی‌کند.

وکیل مهدی‌اف روز جمعه از اظهار نظر درباره این پرونده خودداری کرد. امیروف قرار بود روز جمعه در دادگاه فدرال نیویورک حضور پیدا کند. او در اوایل ماه جاری در جمهوری چک دستگیر شد و اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

مهدی‌اف سال گذشته با یک تفنگ پر شده و ده‌ها گلوله در حال رانندگی در محله مسیح علینژاد در بروکلین دستگیر شد. علینژاد در آن زمان به آسوشیتدپرس گفت که مقامات به او گفته‌اند که این مرد به دنبال اوست و از او بیرون در خانه‌اش فیلمبرداری شده است.

ژنرال مریک گارلند در اعلام این اتهامات گفت: «دولت ایران قبلاً مخالفان خود در سراسر جهان، از جمله کسانی را که مخالف نقض حقوق بشر در این کشور هستند، هدف قرار داده است.»

او گفت که «افرادی در ایران» متهمان را مأمور اجرای طرح کشتن این فعال ایرانی کرده بودند. مقامات فدرال همچنین متوجه شدند که عکس‌هایی از خانه او گرفته شده است.

گارلند گفت: «قربانی این توطئه، موارد نقض حقوق بشر، رفتار تبعیض آمیز با زنان، سرکوب، استفاده از حبس‌های خودسرانه، شکنجه و اعدام را منتشر کرد. این فعالیت چنان تهدیدی برای حکومت ایران به همراه داشت که رئیس دادگاه‌های انقلاب ایران هشدار داد هرکس فیلم‌هایی در انتقاد از رژیم برای او ارسال کند به زندان محکوم خواهد شد.»

او گفت که در سال ۲۰۲۱، یک مقام اطلاعاتی ایران و سه نفر دیگر به توطئه برای ربودن علینژاد متهم شدند.

هر سه متهم بومی آذربایجان هستند که دارای روابط فرهنگی و مرزی با ایران است.

ژنرال لیزا موناکو، معاون گارلند گفت: «این مورد همچنین تهدیدات و رفتار وقیحانه ایران را نشان می‌دهد.»

او همچنین به اتهامات علیه اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در طرح کشتن مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده و همچنین اتهامات علیه هکرهای ایرانی متهم به هدف قرار دادن شرکت‌های خدمات شهری ایالات متحده، اشاره کرد.

تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران بالاتر از حد معمول است. تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافقنامه برجام که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد، از هم پاشیده و ایالات متحده هدف قرار دادن معترضان در ایران را محکوم کرده است. ایران همچنین متهم است که پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده که نقش مهمی در حملات روسیه به اهداف غیرنظامی در اوکراین دارند.

علینژاد به آسوشیتدپرس گفته امیدوار است که بی‌رحمی حکومت ایران برای کشتن یک شهروند آمریکایی در خاک آمریکا، بایدن را متقاعد کند که به درخواست‌ها برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا پاسخ دهد.

او گفت: «می‌خواهم با رئیس‌جمهور ملاقات کنم و رو در رو بپرسم که آیا او با من، با مردم ایران، با زنان ایران خواهد بود یا خیر.»

علی‌نژاد که سال‌ها به عنوان روزنامه‌نگار در ایران کار می‌کرد، پس از خروج از کشور به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ و سرکوب‌ها، مدت‌ها هدف جمهوری اسلامی بوده است.

کمپین‌های «چهارشنبه سفید» و «آزادی‌ یواشکی» او باعث شده است که زنان بدون پوشش سر یا حجاب در ملاء عام در ایران از خود فیلمبرداری کنند: اقدامی که حکومت اعلام کرده می تواند منجر به دستگیری و جریمه زنان شود. او همچنین پس از مرگ مهسا امینی که پس از دستگیری توسط پلیس اخلاق درگذشت، صدای معترضان در ایران را تقویت کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته این توطئه از «الگوی نگران‌کننده» تلاش‌های دولت ایران برای ساکت کردن فعالان پیروی می‌کند و باید به عنوان هشداری درباره «راه طولانی دولت ایالات متحده برای دفاع از آمریکایی‌ها در همه جا» در نظر گرفته شود.

کریستوفر ای. رای، مدیر اف بی آی گفته که در سال‌های اخیر، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران استفاده از «تاکتیک‌های سرکوب فراملی» را برای هدف قرار دادن مخالفان و منتقدان سیاسی افزایش داده‌اند.

او گفت که در کنار توطئه آدم ربایی و ترور، این تاکتیک‌ها شامل نظارت، عملیات سایبری و ارعاب خانواده و دوستان در ایران بوده است.

او گفت: «تلاش‌های دولت ایران برای ساکت کردن منتقدانش به مرزهای ایران محدود نمی‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.