ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفته می‌شود اسرائیل پیش‌برنده حمله ریزپرنده‌ها به هدفی در اصفهان بوده است

یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین این حمله را مستقیماً به جنگ اوکراین ربط داده است. ابعاد حمله و میزان موفقیت یا عدم موفقیت نظامی آن مشخص نیست.

مقامات ایالات متحده می‌گویند به نظر می‌رسد حمله  سه «ریزپرنده» به یک مجتمع کارگاهی متعلق به وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در اصفهان کار اسرائیل بوده است.

وزارت دفاع ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شنبه ۲۸ ژانویه/۸ بهمن حوالی ساعت ۲۳:۳۰ سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر به یکی از «مجتمع‌‌های کارگاهی وزارت دفاع» حمله کردند. بر اساس  این بیانیه یکی از این ریزپرنده‌های مهاجم توسط پدافند هوایی رهگیری شد.

میزان خسارت به طور مستقل قابل تعیین نیست. مقامات ایرانی می‌گویند یک فروند از ریزپرنده‌‌های مهاجم به سقف سوله برخورد کرده و خساراتی را به سقف وارد کرده‌ و یک فروند ریزپرنده دیگر را هم هرچند که آسیب‌دیده اما در اختیار دارند.    

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و افرادی که با این حمله آشنا هستند، گزارش داده است که این حمله کار اسرائیل بوده است. مقامات اسرائیلی اما تاکنون سکوت کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت به نظر می‌رسد اسرائیل در این ماجرا نقش داشته است. سایر مقامات آمریکایی از اظهار نظر خودداری کردند اما اعلام کردند که ایالات متحده هیچ نقشی در این حمله نداشته است.

در همال حال یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین این حمله را مستقیماً به جنگ اوکراین ربط داد. میخائیل پودولیاک در توییتر نوشت: «ما به شما هشدار دادیم. منطق جنگ به هیچ کس رحم نمی‌کند.»

ابعاد حمله

برای بررسی ابعاد این حمله عصر یکشنبه جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت:

«در این جلسه گزارش اولیه درباره حمله به یک مرکز نظامی در اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. در کنار همه اقداماتی که نهادهای مسئول انجام می‌دهند، قرار است در هفته جاری هیئتی از سوی کمیسیون امنیت ملی در اصفهان حضور یابند و گزارشی را تهیه کرده و در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهند.»

نماینده اصفهان در ادامه به تأکید یادآوری کرد که این حمله ارزش نظامی نداشته است. جروزالم پست نوشته است که این حمله برخلاف ادعای مقامات ایرانی موفقیت‌آمیز بوده و به اهداف خود دست پیدا کرده.

 حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز درباره حمله شنبه شب گفت:

«طبق نقلی که کرده‌اند از سمت اسراییل هدایت می‌شده و پدافند هوایی ما با اقتدار کامل آن‌ها را منهدم کرده و هیچ آسیبی به مجموعه وابسته به وزارت دفاع نرسیده است.»

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز حمله پهپادی شامگاه شنبه ۸ بهمن را «بزدلانه» خوانده و گفته است این حملات بر عزم جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه «صلح‌آمیز» هسته‌ای تاثیری نخواهد داشت.

مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان در ۳۵۰ کیلومتری جنوب تهران قرار دارد. در اصفهان اورانیوم فلزی تولید می‌شود و پایگاه هوایی بزرگی هم در این شهر قرار دارد که برای ناوگان هوایی اف ۱۴ ساخته شده.   

اسرائیل مظنون به انجام مجموعه‌ای از حملات به ایران، از جمله حمله به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی نطنز و حمله پیچیده‌ای است که در آذر ۱۳۹۹ منجر به کشته شدن محسن فخری‌زاده، فیزیکدان هسته‌ای در حوالی آبسرد شد.   

مقامات اسرائیلی به ندرت عملیات انجام شده توسط واحدهای نظامی مخفی این کشور یا آژانس اطلاعاتی موساد را تایید می‌کنند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.