ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متحدان غربی در مورد ارسال هواپیماهای جنگنده جت به اوکراین اختلاف نظر دارند

در میانه گفت‌وگوهای متحدان کی‌یف برای ارائه جت‌های جنگنده به اوکراین و پس از آن که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ارسال جت‌های اف‌ـ۱۶ را رد کرد، انتظار می‌رود که وزیر دفاع اوکراین در پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کند.

الکسی رزنیکوف، مشاور وزیر دفاع اوکراین جمعه گذشته گفته بود که این کشور پس از اطمینان یافتن از ارائه تانک‌های جنگی توسط متحدان غربی خود، قصد دارد برای به‌دست آوردن هواپیماهای جنگنده نسل چهارم مانند اف‌ـ۱۶ فشارهایی وارد کند.

جو بایدن روز گذشته، دوشنبه ۱۰ بهمن / ۳۰ ژانویه در پاسخ به پرسشی در کاخ سفید که آیا ایالات متحده جنگنده‌های اف-۱۶ را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، به خبرنگاران گفت: «نه».

اما به‌نظر می‌رسد که فرانسه و لهستان مایل به پذیرش چنین درخواستی از سوی اوکراین هستند و مکرون روز دوشنبه در لاهه هلند به خبرنگاران گفت که «هیچ چیز در مورد کمک‌های نظامی مستثنی نیست».

رئیس جمهوری فرانسه در اظهاراتی که قبل از سخنان بایدن در واشنگتن از تلویزیون فرانسه پخش شد، تأکید کرد که هرگونه اقدامی از این دست به عوامل متعددی از جمله پرهیز از تشدید تنش و تضمین عدم استفاده ازهواپیماها در خاک روسیه بستگی دارد. او گفت رزنیکوف روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن / ۳۱ ژانویه در پاریس با همتای فرانسوی خود سباستین لکورنو دیدار خواهد کرد.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان هم روز گذشته پیش از سخنرانی بایدن، در پاسخ به پرسش خبرنگاری احتمال عرضه هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ به اوکراین همسایه را رد نکرد.

موراویه‌تسکی در اظهاراتی که در وب‌سایتش منتشر شد، گفت چنین انتقالی «در هماهنگی کامل» با کشورهای ناتو انجام خواهد شد.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس ‌جمهوری اوکراین، به تمایلات مثبت لهستان اشاره کرد و گفت فرانسه چنین اقدامی را منتفی نمی‌داند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در ژاپن به‌دلیل «ارائه هواپیماها و قابلیت‌های حمل‌ونقل آن‌ها به اوکراین»، از توکیو تشکر کرد. او یک روز قبل از آن در کره جنوبی از سئول خواست حمایت‌های نظامی خود از اوکراین را افزایش دهد.

اظهارات بایدن اندکی پس از آن بیان شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت روسیه انتقام خود را از مقاومت اوکراین در برابر تهاجم ارتش روسیه، با حملات بی‌امان در شرق آغاز کرده است؛ جایی که به‌نظر می‌رسد در حال کسب دستاوردهای بیشتری است.

زلنسکی هفته‌ها هشدار داده است که مسکو قصد دارد در امتداد خط مقدم که در جنوب و شرق امتداد دارد، حملات خود را افزایش دهد.

اوکراین هفته گذشته که آلمان و ایالات متحده برنامه‌های خود را برای ارائه تانک‌های سنگین اعلام کردند و به هفته‌ها بن‌بست دیپلماتیک در این‌باره پایان داند، رونق تجهیزاتی به‌دست آورد.

در حالی که هیچ نشانه‌ای از تهاجم گسترده‌تر روسیه وجود نداشت، دنیس پوشیلین، مدیر بخش‌های تحت کنترل روسیه در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین گفت سربازان روسی ووهلدار، شهری با معدن زغال سنگ که ویرانه‌های آن از ابتدای جنگ سنگر اوکراینی‌ها بود، را تصرف کرده‌اند.

پوشیلین گفت با وجود «تلفات زیاد» نیروهای اوکراینی در حال تحکیم مواضع خود در بخش تأسیسات صنعتی هستند.

«نبرد برای هر یک متر»

پوشیلین افزود نیروهای اوکراینی در حال اعزام نیروهای کمکی به باخموت، مارینکا و وولدار، شهرهایی هستند که از شمال به جنوب در غرب دونتسک امتداد دارند. تاس، خبرگزاری دولتی روسیه به‌نقل از او نوشت نیروهای روسی در حال پیشروی در این منطقه‌ اند، اما به‌گفته پوشیلین سرنوشت این نبرد هنوز «روشن نیست، زیرا در این منطقه به معنای واقعی کلمه برای هر یک متر باید جنگید».

از سوی مقابل اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراینی در این رابطه گفت اوکراین همچنان مارینکا و ووهلدار را در کنترل خود دارد و حملات روسیه روز دوشنبه از شدت کمتری برخوردار بودند.

یان گاگین، مشاور پوشیلین گفت نیروهای روسی گروه واگنر کنترل جزئی جاده تدارکاتی منتهی به باخموت را به‌دست گرفته‌اند، شهری که ماه‌ها مرکز توجه مسکو بوده است.

یک روز پیش از آن، رهبر گروه واگنر گفت جنگجویان او بلاهوداتنه، روستایی در شمال باخموت را تصرف کرده‌اند. کی‌یف اما گفته که حملات به بلاهوداتنه را دفع کرده است.

از سوی دیگر ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که در منطقه مرکزی زاپوریژیا و در منطقه جنوبی خرسون، نیروهای روسیه بیش از ۴۰ شهرک را گلوله‌باران کردند. هدف شامل شهر خرسون بود و این حملات تلفاتی در برداشت.

ارتش گفت روزی که زلنسکی با نخست‌وزیر دانمارک در شهر میکولایف در شمال شرق دیدار کرد، روس‌ها چهار حمله راکتی به اوچاکف در جنوب میکولایف انجام دادند.

تأخیرهای غرب

زلنسکی از غرب می‌خواهد که تحویل تسلیحات وعده داده شده خود را تسریع بخشد تا اوکراین بتواند تهاجمی را آغاز کند، اما بیشتر تانک‌های وعده داده‌شده کشورهای غربی ماه‌ها طول خواهد کشید تا تحویل داده شوند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، بدون اشاره به جدول زمانی دقیق، گفت ۱۴ تانک چلنجر اهدایی بریتانیا حدوداً ماه آوریل یا مه ‌در خط مقدم خواهند بود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت کشورهای غربی با ارائه تسلیحات به اوکراین موجب می‌شوند که «کشورهای ناتو بیش از پیش مستقیماً در جنگ دخالت کنند، اما [این اقدام] توان بالقوه تغییر مسیر رویدادها را ندارد و این کار را نخواهد کرد».

در عین‌حال اندیشکده مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده گفته است «شکست غرب در تأمین تجهیزات لازم» در سال گذشته دلیل اصلی توقف پیش‌روی‌های کی‌یف از ماه نوامبر بوده است.

محققان این اندیشکده در گزارشی گفتند که اوکراین می‌تواند پس از دست‌یابی به تسلیحات وعده داده‌شده، قلمروهای خود را بازپس گیرد.

در این میان وزارت دفاع بلاروس روز سه‌شنبه اعلام کرد که روسیه و بلاروس نشست یک هفته‌ای آموزش نیروهای خود به‌منظور آمادگی برای رزمایش مشترک ماه سپتامبر در روسیه را آغاز کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.