ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انکار و شکایت معکوس در پرونده تجاوز جنسی به ۱۵ نوجوان در مدرسه فوتبال در مشهد

سخنگوی قوه قضاییه درباره تجاوز به ۱۵ نوجوان در یک مدرسه فوتبال در مشهد گفت در این رابطه شکایتی صورت گرفته است و پرونده به دادسرای انقلاب مشهد ارجاع شده است که در مرحله تحقیق است. او اما در صحبت‌های خود کل ماجرا را زیر سوال برد و گفت تجاوزی در کار نبوده است.

پس از مطرح شدن ماجرای تجاوز یک مربی فوتبال در مشهد به ۱۵ نوجوان در مدرسه فوتبال نونهالان مشهد، هیأت‌های فوتبال استان خراسان رضوی و شهر مشهد اعلام کردند هیچ شکایتی از خانواده‌های این فوتبالیست‌های نوجوان دریافت نکرده‌اند. در مقابل این ادعا اما تصویر شکایت خانواده‌ها به حراست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی منتشر شد و به دنبال انتشار این متن، مسئولان اقدام به زیر سوال بردن ماجرا کردند.

محمدحسین درودی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اعلام کرد خبری از بازخواست و تفهیم اتهام مربی متهم به آزار جنسی نیست:

«افرادی که بدون مستندات قانونی و قبل از اثبات جرم از سوی مرجع صالح قضایی اقدام به انتشار مطالبی کرده و موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آورده بودند، احضار و تفهیم اتهام شدند.»

مطابق اظهارات دادستان مشهد به جای مربی متهم شده، یکی از مسئولان اداره ورزش مشهد در پرونده مدرسه فوتبال تفهیم اتهام و با قرار قانونی راهی زندان شده است.

مطابق عادت همیشگی جمهوری اسلامی، خبرنگاران هم متهم شده‌اند:

«سه خبرنگار و فعال فضای مجازی که بدون توجه به نظامات قانونی و اخلاق حرفه‌ای مبادرت به انتشار خبر قبل از اثبات جرم کرده بودند، تفهیم اتهام شدند.»

اما مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، یکی دیگر از کسانی است که اکنون با تایید وجود شکایت، ماجرا را از اساس زیر سوال برده است:

«اخباری در خصوص تعرض مطرح شد اما در درخواست خانواده تعدادی از بازیکنان مطالبی بوده که شش نفر از خانواده‌ها آن را امضا کردند و مطالبی در خصوص تغییر رفتار دانش‌آموز خود مطرح کردند که به دادسرای مشهد ارسال شده و پرونده قضایی نسبت به صحت و سقم تشکیل و به شعبه ۲۰۸ بازپرسی دادسرای مشهد ارجاع شده است.»

سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد که بر اساس تحقیقات، تا این مرحله اختلافی در مجموعه فیمابین مسئولین ذی‌ربط و تعدادی از والدین بر اساس شرایط بوده است و مطالبی را علیه مربی مطرح کردند و شش امضا داشته است و این مکاتبه تقدیم رییس اداره ورزش مشهد شده است:

«والدین گلایه کردند که رفتار دانش‌آموزان ما تغییر کرده و به درس توجه ندارند و به هیچ وجه در نکات گفته شده نسبت به تجاوز و تعرض جنسی اشاره‌ای نشده است.»

او در ادامه انگیزه انتشار این خبر را زیر سوال برد و گفت انتشار این خبر در فضای مجازی با آبروی افراد بازی می‌کند و اعلام کرد که مربی تیم هم شکایتی را با عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه دو نفر از خبرنگاران مطرح کرده که موضوع بررسی می‌شود.

سیاست انکار

«ع.پ»، متهم پرونده تعرض جنسی به ۱۵ فوتبالیست نوجوان تیم «نمازگزاران مساجد مشهد»، پیش از این به روزنامه اعتماد گفته بود از دو خبرنگار مشهدی به دلیل نشر اکاذیب و افترا شکایت کرده است: «تمام مطالب و اتهامات کذب محض است. این نقشه و توطئه ضدانقلاب علیه مسائل دینی و اعتقادی نظام بود و از شبکه‌های معاند آمریکا سرچشمه ‌گرفته.»

او همچنین گفته بود به زودی در حمایت از او تجمعی برگزار می‌شود که شد.

سایت طرفداری درباره این تجمع نوشت:

«خانواده‌های شاکی قرار بود روز گذشته رأس ساعت ۱۷ در هیأت فوتبال استان برای پیگیری شکایت خود حاضر شوند اما گویا حسین بادامکی (رییس هیأت فوتبال مشهد)، محسن حیدری (دبیر هیأت فوتبال خراسان رضوی) و قاسم اخلاقی (عضو هیأت فوتبال مشهد)، این موضوع را به فرد متهم به تعرض اطلاع می‌دهند و او هم جمعی از دوستان و آشنایان را به هیأت فوتبال می‌فرستد تا این بار تجمعی به نفع شخص متهم برگزار شود.»

به دنبال این تجمع و اردوکشی، خانواده‌های کودکان از حضور در هیأت فوتبال استان خراسان رضوی خودداری کردند.

متهم اما پس از برگزاری جلسه در روبیکا، اپلیکیشن پیام‌رسان داخلی، تصاویر جلسه حامیانش را همراه چت‌هایی از سوی افراد ناشناس که از او حمایت کرده‌اند همراه با پیغام تشکر از افراد حاضر در جلسه، منتشر کرد.

همدست شدن در وارونه‌نمایی؟

روزنامه فرهیختگان، ارگان رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی هم بخشی از سیاست وارونه‌سازی ماجرا شد.

این روزنامه نوشت:

«اصل ماجرا به گستردگی چیزی که در ابتدا عنوان شده بود، نیست. بر خلاف ادعای اولیه که ۱۵ خانواده درگیر این ماجرا و به دنبال طرح شکایت بوده‌اند، طبق اطلاعاتی که رسیده است در این ماجرا فقط چهار خانواده درگیر بوده‌اند.»

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم در واکنش به خبر تعرض جنسی به ۱۵ فوتبالیست نوجوان گفت:

«این موضوع باید از طریق دادستان مشهد پیگیری شود چرا که آنها به‌صورت تخصصی روی این موضوع کار می‌کنند. آنچه در رسانه‌ها مطرح شده همه واقعیت نبوده است.»

سابقه آزار جنسی و تجاوز در فوتبال ایران

به رغم اینکه پرونده‌های آزار جنسی و تجاوز در ایران معمولا گزارش نمی‌شوند و به نتیجه نمی‌رسند، در طول دهه گذشته اخباری از وقوع این نوع تجاوزها در فوتبال ایران منتشر شده است.

۱۰ سال قبل، یکی از مربیان قدیمی فوتبال ایران از پدیده تجاوز جنسی به بازیکنان فوتبال شهرستانی به منظور در اختیار گرفتن آنها خبر داد.

ناصر فریاد شیران، از مربیان پیشکسوت فوتبال ایران، در یک برنامه ورزشی رادیو، مطلبی از یکی از نشریات ورزشی نقل کرد درباره اینکه مربی ۱۵ فوتبالیست نوجوان را وادار به تجاوز به یکدیگر کرده است.

ناصر فریاد شیران گفته بود:

«در برخی از این مدارس افرادی هستند كه از بچه‌ها بهره‌برداری جنسی می‌كنند. نه تنها خود کودکان، بلکه از مادرانشان هم سوء‌استفاده می‌شود.»

مرداد ۱۳۹۴ رسانه‌ها خبر دادند که «پس از شکایت‌های صورت گرفته از یک مربی تیم‌های پایه، به خاطر سوءاستفاده  جنسی از یک بازیکن و ارتکاب مسائل غیراخلاقی، این مربی تحت پیگیرد قرار گرفت و سپس بعد از اثبات اتهامش، روانه زندان شد.»

حبیب‌الله شیرازی، رئیس وقت هیأت فوتبال استان تهران هم این خبر را تأیید کرد اما مدعی شد این اتفاق در مدرسه فوتبالی رخ داده که از طرف هیأت فوتبال مجوز نداشته است.

در یک قسمت از برنامه ۹۰ (در زمان پخش آن) هم آیتمی پخش شد که در آن یکی از مربیان می‌گفت:

«به کودکان در مدارس فوتبال، آب پرتقال مسموم و بی‌هوش کننده می‌دهند. بعد که بیهوش شد، اقدام به آزار و اذیت آن‌ها می‌کنند و از صحنه فیلم می‌گیرند و بعد که بازیکن به هوش آمد، به او نشان می دهند و می‌گویند اگر در دادن پول قراردادها و نقل و انتقالات گوش به فرمانشان نباشند، فیلم تکثیر می‌شود تا آبروی نونهال و نوجوان بیچاره برود.»

مهدی مهدوی کیا و مسعود شجاعی هم از کسانی هستند که در طول دهه گذشته به وجود موارد آزار جنسی در پشت پرده فوتبال ایران اشاره کرده‌اند.

همشهری جوان نیز در سال ۱۳۹۵ در پرونده‌ای با عنوان «هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» به موضوع آزار جنسی در فوتبال ایران پرداخت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.