ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض گسترده استادان دانشگاه به حکم تعلیق یک استاد دانشگاه حکیم سبزواری

اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور اعلام کردند اگر حکم تعلیق حسن باقری‌نیا اجرا شود، «حق بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌هایشان برای ابطال این حکم» را برای خود محفوظ می‌دانند.

اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور (۱۰۰ نفر) به حکم تعلیق حسن باقری‌نیا، استاد دانشگاه حکیم سبزواری در شهر سبزوار اعتراض کردند. آنان در بیانیه‌ای خواستار لغو و ابطال این حکم شدند.

اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور اعلام کردند که اگر این حکم اجرا شود، «حق بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌هایشان برای ابطال این حکم» را برای خود محفوظ می‌دانند.

آنان نوشتند:

«چنین اقدامی تأسف، خشم و نگرانی ما اعضای هیأت علمی را در حد گسترده‌ای برانگیخته است.»

در این بیانیه همچنین گفتند:

«این اقدام از سوی دکتر محمدعلی اسدی زنگنه، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در حالی صورت گرفته که آقای دکتر باقری‌نیا در طول ۲۹ سال خدمت خود به اخلاق نیک و سلوک رفتاری و انسانی و مردم‌داری نزد دانشجویان و همکارانشان شهره بوده‌اند و هیچ نقطه سیاهی در پرونده خدمتی درخشانشان نمی‌توان یافت.»

دانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه حکیم سبزواری

بر اساس این بیانیه و بر پایه شواهد موجود، تعلیق باقری‌نیا «صرفا مستند به انتشار استوری‌های اینستاگرامی و اعتراض به احکام انضباطی دانشجویان» بوده است.

حسن باقری‌نیا، استاد معلق شده دانشگاه حکیم سبزواری
حسن باقری‌نیا

استادان امضاکنندگان این بیانیه همچنین خبر دادند:

«متأسفانه به همین بهانه چندی پیش رئیس دانشگاه دستور به قطع حقوق ایشان داده بود که خوشبختانه با اعتراض اعضای هیأت علمی دانشگاه ظرف چند روز لغو شد.»

از زمان شکل گرفتن جنبش «زن، زندگی، آزادی» به دنبال کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، گزارش‌های بسیاری از اعمال فشارهای امنیتی بر استادان دانشگاه‌های مختلف کشور که از معترضان و دانشجویان حمایت کرده‌اند، منتشر شده است.

به تازگی و تنها در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران، به فعالیت ۹ نفر از استادان این دانشکده پایان داده شد.

در استان خراسان رضوی هم مهشید گوهری، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد پس از هفت سال تدریس با او و چند نفر از همکارانش قطع همکاری شده است.

جواد عاطفه، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر هم در یک استوری در اینستاگرامش اعلام کرد:

«بنا به دلایلی که حتما خودتان بهتر می‌دانید، در ترم بعدی در دانشگاه‌هایی که درس می‌دادم، کلاسی به او پیشنهاد نشده است. پس طبیعتا کلاسی ندارم و همراه شما نخواهم بود! آزاد باشید و سرافراز.»

او در ادامه این استوری خود در یک پی‌نوشت اضافه کرد:

«ممنون از شما لشگر سایه‌ها که باعث شدید فرصت مناسبی پیش بیاید و بیشتر درگیر خودم، زندگی‌ام و کارهای نیمه‌تمام باشم!»

علاوه بر این موارد، روزنامه هم‌میهن صبح یک‌شنبه دوم بهمن از اخراج دو حقوقدان و مدرس دانشگاه از هیأت علمی دانشگاه‌ها خبر داد.

پیشتر نیز حداقل یک حقوقدان به دلیل انتقاد به صدور حکم محاربه و اعدام برای معترضان بازداشت‌شده از هیأت علمی دانشگاه تهران اخراج شده بود: محسن برهانی، حقوقدان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، بعد از این که از صدور حکم محاربه و اعدام برای معترضان بازداشت شده انتقاد کرد، از هیأت علمی دانشگاه اخراج شد.

بر پایه گزارش روزنامه هم‌میهن، جلیل مالکی و عیسی امینی، دو مدرس دانشگاهی هستند که از هیأت علمی کنار گذاشته شده‌اند.

دانشگاه آزاد هم تدریس این مدرسان را به مدت دو سال تعلیق کرده است.

مالکی در گفت‌وگو با این روزنامه اخراج خود و امینی را تأیید کرد و گفت او و همکارش به دلیل «مبارزه با جریان‌های فساد» و «ایستادگی بر اصول و استقلال نهاد وکالت و دفاع از حق دفاع مردم در کانون وکلای دادگستری» اخراج شده‌اند.

اما علاوه بر تعلیق، اخراج و بازنشستگی اجباری، برای بسیاری از استادان دانشگاه‌ها هم پرونده‌های قضایی نیز گشوده شده و آنان بازداشت یا احضار شده‌اند.

دانشجویان دانشگاه‌های ایران از آغاز خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» اعتراض‌های گسترده‌ای را سازمان دادند و بیش از یک ماه از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.

در جریان این اعتراضات گسترده ده‌ها دانشجو به نهادهای امنیتی احضار و بازداشت شدند. در دانشگاه‌ها نیز کمیته‌های انضباطی دانشجویان معترض را از خوابگاه‌ و دانشگاه اخراج کردند.

شمار زیادی از استادان دانشگاه‌ها نیز با اعتراضات دانشجویان همراهی کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.