ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل: حمله به اصفهان کار اسرائیل بود

حمله ریزپرنده‌ها به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع جمهوری اسلامی در اصفهان همچنان مورد بحث است. سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه‌ای گفته است «تحقیقات اولیه» نشان می‌دهد که اسرائیل مسئول این حمله است و باید منتظر عواقب آن باشد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۱۳ بهمن / ۲ فوریه در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل نوشت:

«تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی (اسرائیل) مسئول حمله تروریستی به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع در شهر اصفهان است و اقدام این رژیم نقض قوانین بین‌المللی و محکوم است.»

ایروانی در نامه خود تأکید کرده است که «جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای دفاع از امنیت ملی خود و پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست رژیم صهیونیستی در هر کجا و هر زمان که لازم بداند محفوظ می‌دارد».

شنبه ۸ بهمن / ۲۸ ژانویه حوالی ساعت ۲۳:۳۰ سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر به یکی از مجتمع‌‌های کارگاهی وزارت دفاع حمله کردند. بر اساس  بیانیه وزارت دفاع جمهوری اسلامی یکی از این ریزپرنده‌های مهاجم توسط پدافند هوایی رهگیری شد، یک فروند به سقف سوله برخورد کرد و خساراتی را به سقف وارد کرد و یک فروند دیگر را هم هرچند که آسیب‌دیده اما مهار شده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال یکشنبه ۹ بهمن / ۲۹ ژانویه از قول منابع آگاه ایالات متحده گزارش داد که حمله به تأسیسات نظامی وزارت دفاع در اصفهان کار اسرائیل بود. این روزنامه به‌نقل از این منابع نوشت در حالی که اسرائیل و آمریکا در حال بررسی راه‌های جدید برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی هستند، این حملات در راستای هدف قرار دادن تأسیسات دفاعی ایران انجام شده است. ‌

مقامات اسرائیلی به‌طور رسمی در مورد حمله به تأسیسات نظامی وزارت دفاع در اصفهان موضع‌گیری نکرده‌اند.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین در نامه خود به اظهارات اخیر رئیس جمهوری و فرمانده پیشین نیروی دریایی اسرائیل اعتراض کرد. اسحاق هرتزوگ رئیس‌ جمهوری اسرائیل در مقر ناتو در بروکسل گفته بود «بحران اوکراین فراتر از مرزهای این کشور است و تهدید ایران اکنون در دروازه‌های اروپا قرار دارد» و ژنرال الیعزر ماروم، فرمانده پیشین نیروی دریایی اسرائیل گفته بود ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است و اسرائیل باید سال آینده به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کرده و برنامه ایران را خنثی کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز چهارشنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت این کشور «علیه ساخت برخی تسلیحات» در ایران دست به اقدام زده است. با این حال او حمله اسرائیل به تأسیسات نظامی در اصفهان را تأیید یا تکذیب نکرد.

در نامه امیرسعید ایروانی، به این سخنان نتانیاهو نیز اشاره شده و آن را اعتراف به دخالت این کشور در «اقدامات خرابکارانه و تروریستی در ایران» دانسته و گفته است:

«این رژیم باید پاسخگوی تمامی اقدامات جنایتکارانه و تروریستی ارتکابی علیه ایران باشد و بدون استثنا با عواقب آن مواجه شود.»

روز گذشته، چهارشنبه ۱۲ بهمن، نورنیوز، وب‌سایت وابسته به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی نوشت که حمله به تأسیسات نظامی وزارت دفاع در اصفهان با مشارکت کُردهای مخالف حکومت در اقلیم کردستان عراق انجام شده است.

مرکز همکاری احزاب کُردستان ایران در واکنش به این گزارش نورنیوز در بیانیه‌ای دخالت در این حمله را رد کرد و گفت این احزاب هیچ دخالتی در این حمله نداشته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.