ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه در شرق اوکراین پیشروی می‌کند

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید نبرد در خط مقدم شرق اوکراین «شدید‌تر شده است» زیرا نیروهای روسیه می‌خواهند برای ۲۴ فوریه، نخستین سالگرد تهاجم این کشور به اوکراین، به دستاوردهایی برسند.

روسیه مصمم است که پیش از دریافت تانک‌های جنگی و خودروهای زرهی جدید توسط اوکراین، به پیشروی‌های خود در میدان جنگ شتاب بیشتری دهد. نیروهای روسیه از پیشروی در شمال و جنوب شهر باخموت اوکراین در دونتسک خبر داده‌اند.

ارتش اوکراین در آخرین ساعات چهارشنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه اعلام کرد باخموت و ۱۰ شهر و روستای اطراف آن زیر آتش روسیه قرار دارند. باخموت ماه‌هاست که زیر بمباران مداوم روسیه است.

ارتش اوکراین افزود آودیوکا، شهر مجاور مارینکا یکی دیگر از اهداف مهم روسیه، و برخی شهرک‌های همجوار آن نیز هدف قرار گرفتند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی شامگاهی خود گفت:

«عملیات تهاجمی اشغالگران در جبهه شرق کشورمان قطعاً افزایش یافته و نبردها شدید‌تر شده است. دشمن در تلاش برای دستیابی به حداقل دستاوردی است که نشان دهد روسیه در سالگرد تهاجم خود بختی دارد.»

زلنسکی پیش از نشست روز جمعه در کی‌یف با مقام‌های بلندپایه اتحادیه اروپا، وعده داد تدابیر بیشتری برای مقابله با فساد انجام خواهد داد تا نشان دهد اوکراین می‌تواند طرف قابل اعتمادی برای میلیاردها دلار کمک باشد.

اوکراین نشست جمعه را در راه پیوستن به اتحادیه اروپا مهم می‌داند؛ روندی که ممکن است سال‌ها طول بکشد.

پیش از این، مقامات امنیتی اوکراین خانه ایهور کولومویسکی، از ثروتمندترین افراد این کشور و یکی از متحدان سابق زلنسکی را مورد بازرسی قرار دادند و رسانه‌ها اعلام کردند که تفتیش‌ها در ارتباط با جرایم مالی مشکوک انجام شد. کولومویسکی هرگونه تخلفی را رد کرده است.

شلیک موشک به کراماتورسک

در کراماتورسک پلیس اعلام کرد که روز چهارشنبه در حدود ۵۵ کیلومتری شمال غربی باخموت شلیک موشک روسی یک ساختمان مسکونی را ویران کرد. در این حمله دست‌کم سه نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند.

پلیس افزود موشک شلیک‌شده از نوع «اسکندر» بود و در ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه به‌وقت محلی به این ساختمان اصابت کرد. به‌گفته پلیس حداقل هشت آپارتمان در این ساختمان آسیب دیدند و یکی از آن‌ها به‌طور کامل تخریب شد. پلیس همچنین گفت «ممکن است مردم زیر آوار مانده باشند».

در ماه ژانویه بر اثر اصابت موشک روسیه به یک ساختمان مسکونی در شهر دنیپرو دست‌کم ۴۴ نفر کشته شدند. در آوریل ۲۰۲۲ نیز اوکراین اعلام کرد که ۵۷ نفر بر اثر اصابت موشک به ایستگاه قطار در کراماتورسک کشته شدند. روسیه که هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند، گفت این موشک اوکراینی بوده است.

اوکراین و متحدان غربی آن نیروهای روسیه را به جنایات جنگی متهم می‌کنند اما روسیه این اتهام را رد می‌کند.

«به سلاح نیاز داریم»

دونتسک و لوهانسک که در ماه سپتامبر گذشته در پی همه‌پرسی‌هایی به روسیه ضمیمه شدند، منطقه صنعتی دونباس اوکراین را تشکیل می‌دهند. هدف نیروهای روسیه پس از پیشروی ناموفق اولیه در کی‌یف، این منطقه است.

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراین گفت در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای اوکراینی حملات روسیه به چندین منطقه در دونتسک از جمله باخموت، کراسنا هورا و بلاهوداتنه را دفع کردند. از سوی دیگر روز سه‌شنبه نیروهای روسیه گفتند بلاهوداتنه واقع در شمال باخموت را تصرف کرده‌اند.

یوهان دیکی، تحلیلگر نظامی اوکراین نیز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت نیروهای روسیه با استفاده از شمار زیاد نیروهای خود به سمت جنوب باخموت پیشروی می‌کنند تا اوکراینی‌ها را مجبور به خروج از این منطقه کنند. او گفت این «برای ما سخت‌ترین سناریو است و دشمن می‌تواند از نیروهای زیاد خود استفاده کند».

به‌نظر می‌رسد که روسیه و اوکراین هر دو در حال تدارک حملات جدیدی هستند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت فشار روسیه ممکن است در تاریخ نمادین ۲۴ فوریه (شروع حمله روسیه به اوکراین) آغاز شود.

رزنیکوف که روز سه‌شنبه به پاریس رفته بود، به شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام فرانسه گفت:

«ما به شرکای خود می‌گوییم که باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای این کار آماده شویم و به همین دلیل است که به سلاح نیاز داریم.»

اوکراین تعهدات تسلیحاتی از سوی غرب را با ارائه قابلیت‌های جدید تضمین کرده است. آخرین مورد کمک‌های تسلیحاتی شامل موشک‌هایی از سوی ایالات متحده آمریکاست که برد نیروهای اوکراینی را تقریباً دو برابر می‌کند. کرملین اعلام کرد که موشک‌های دوربرد آمریکا جنگ را تشدید می‌کند اما مسیر آن را تغییر نمی‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.