ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترانه «برای» شروین حاجی‌پور برنده جایزه گرمی شد

ترانه «برای» ساخته شروین حاجی‌پور که به ترانه اصلی جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» تبدیل شد، برنده «بهترین ترانه تأثیرگذار در تغییرات اجتماعی» در مراسم گرمی ۲۰۲۳ شد. دو ایرانی دیگر نیز در قالب گروهی موفق به دریافت جایزه گرمی شدند.

بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن / ۶ فوریه شصت‌وپنجمین دوره جایزه گرمی در لس‌آنجلس آمریکا برگزار شد و در آن  شروین حاجی‌پور، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز ایرانی با ترانه «برای» برنده «بهترین ترانه تأثیرگذار در تغییرات اجتماعی» شد.

شروین حاجی‌پور ترانه «برای» را در روزهای نخست جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی»، با گرد‌آوری پیام‌های مختلف ایرانی‌ها درباره آمال و آرزوها و دغدغه‌های خود در جامعه  ایرانی سرود و اجرا کرد. این ترانه به‌سرعت تبدیل به سرود اصلی خیزش سراسری شد و در کشورهای دیگر نیز به زبان‌های مختلف اجرا شد و شهرت یافت.

جیل بایدن، همسر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مراسم اعطای جوایز گرمی با تقدیر از ترانه شروین حاجی‌پور و با اشاره به قتل حکومتی ژینا (مهسا )امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی، این جایزه را به سازنده آن تقدیم کرد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز فیلم‌هایی از واکنش شروین حاجی‌پور پس از اعطای این جایزه منتشر شد که شادی او و اطرافیانش را نشان می‌داد. شروین حاجی‌پور پس از ساختن ترانه «برای» مدتی نیز بازداشت شد.

بخش «بهترین ترانه تأثیرگذار در تغییرات اجتماعی» یکی از بخش‌هایی است که برگزارکنندگان جایزه گرمی در ماه اکتبر سال گذشته به رشته‌های رقابتی این مراسم افزوده‌اند.

در مراسم جوایز گرمی در لس‌آنجلس، صهبا مطلبی، نوازنده و آهنگ‌ساز ایرانی نیز همراه با گروه موسیقی «الجا» برنده جایزه بهترین آلبوم موسیقی جاز لاتین شد. سرپرست گروه «الجا» آرتورو اوفریل، هنرمند کوبایی آمریکایی است و صهبا مطلبی در آلبوم این گروه تار نواخته است.

حمید سعیدی، آهنگ‌ساز و نوازنده سنتور ساکن لس‌آنجلس نیز موفق شد در بخش موسیقی «نیو ایج» (عصر نو) با گروه «افیون ماه» برنده جایزه گرمی شود. این دومین بار بود که حمید سعیدی برنده گرمی می‌شد. سعیدی پس از کیهان کلهر، آهنگ‌ساز و نوازنده کمانچه، و صهبا مطلبی سومین ایرانی است که در قالب گروهی برنده جایزه گرمی شده است.

جایزه گرمی مهم‌ترین جایزه جهانی در زمینه موسیقی است که هر ساله در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا به برگزیدگان رشته‌های مختلف موسیقی اعطا می‌شود. این جایزه از سال ۱۹۵۹ آغاز شده است.

شیوه رأی‌گیری در جایزه گرمی شبیه به جایزه اسکار در عرصه سینماست. اعضای آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا که حدود ۱۵ هزار نفر از سراسر دنیا هستند به این آثار رأی می‌دهند. هر عضو در چهار بخش عمومی مسابقه و ۱۵ بخش تخصصی که به‌خاطر همین تخصص موفق به عضویت در آکادمی شده است، حق رأی دارد.

آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط پیش از این اعلام کرده بود که ۸۳ درصد از ۱۱۵ هزار درخواست‌ رسیده خواهان اعطای جایزه موسیقی گرمی به ترانه «برای» شروین حاجی‌‌پور شده‌ بودند.

نخستین باری که ایرانی‌ها در این مسابقه موفقیت کسب کردند در سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۲) بود که در آن دوره اردشیر فرح در قالب گروه «استرانز و فرح» برای آلبومی به نام «آمریکاز» نامزد دریافت جایزه ‌شد. پس از آن در سال ۲۰۰۳ محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان با آلبوم «بی تو به سر نمی‌شود»، و در همان سال کیهان کلهر به همراه شجاعت حسین خان برای آلبوم «غزل» و در سال ۲۰۰۵  آلبوم «فریاد» با همراهی محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر، همایون شجریان و در سال ۲۰۰۶ حسین علیزاده به همراه ژیوان گاسپاریان برای آلبوم «به تماشای آب‌های سپید» و در سال ۲۰۰۸ رامین جوادی برای موسیقی فیلم «مرد آهنی» و در سال ۲۰۱۷ برای آهنگسازی  فصل هفتم «بازی تاج و تخت» نامزد دریافت گرمی شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    تبریک به شروین و تمام جان باختگان انقلاب زن زندگی آزادی که مانیفست انقلاب را به گوش جهانیان رساند و جهانیان شنیدند اما مرتجعینی که دنبال ترامپ بودند و پلاتفرم انقلاب را نادیده می گیرند ( مسیح علینژاد حامد اسماعیلیون داریوش اقبالی و همپالگی هایشان ) فقط خودشان را شریک جایزه ها و پیروزی های انقلاب دانسته و نسبت به انقلاب مردم ایران کر و کور هستند و با هواداران حداقلی تلاش دارند تا سوار بر این جنبش شوند اما جهانیان نه تنها می شنوند بلکه حامی این انقلاب هم هستند همسر بایدن خود شخصا برای حمایت از این انقلاب به صحنه امد تا اعلام پشتیبانی نماید و به این کودتاچی ها بگوید که از شما حمایت نخواهیم کرد شما حداقلی هستید و دشمن دموکراسی و هیچ چیز نو و جدیدی برای بشریت نه تنها به ارمغان نمی آورید که باعث شرمندگی جامعهی بشریت هم هستید . انقلاب زن زندگی آزادی تمام قله ها را فتح خواهد کرد و سرود پیروزی را بر جنازه ی نظامهای ارتجاعی شیخ و شاه خواهد خواند .