ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه چین احیای روابط ایران و عربستان سعودی را «پیروزی گفت‌وگو» خواند

نمایندگان امنیتی ایران و عربستان سعودی پس از چهار روز گفت‌وگو پشت درهای بسته در پکن به توافق‌ برای ازسرگیری روابط دست یافتند. این تحول بزرگ برای چین، به‌عنوان میانجی، یک پیروزی دیپلماتیک محسوب می‌شود.

روز جمعه ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس در نشستی با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، مساعد بن محمد العبیان همتای سعودی او و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در پکن بیانیه ازسرگیری روابط دوجانبه تهران- ریاض امضا شد. امضای این توافق‌نامه پس از هفت سال خصومت صورت گرفت؛ هفت سالی که ثبات و امنیت خلیج فارس را به‌خطر انداخته و به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه از یمن تا سوریه کمک کرده بود.

در پی این اقدام تأثیرگذار دیپلماتیک در خاورمیانه، وانگ یی، دیپلمات ارشد چین گفت:

مذاکرات موفقیت‌آمیز ایران و عربستان سعودی در پکن پیروزی برای گفت‌وگو و صلح است.

وزیر خارجه چین با تأکید بر این‌که این توافق در زمان آشفتگی‌های بسیار در جهان امیدبخش است، افزود:

چین به‌عنوان یک میانجیِ باحسن‌نیت و قابل اعتماد، صادقانه وظایف خود را به‌عنوان میزبان انجام داد.

وانگ یی اعلام کرد که چین به ایفای نقش سازنده در رسیدگی به مسائل و مناقشات کانونی در جهان ادامه می‌دهد و مسئولیت خود را به‌عنوان کشوری بزرگ نشان خواهد داد. تأکید کرد که «جهان فقط به مسئله اوکراین محدود نمی‌شود».

بر اساس بیانیه مشترک سه‌جانبه‌ای که وزارت خارجه چین منتشر کرد، بین مقامات امنیتی ایران و عربستان سعودی مذاکراتی از ۶ تا ۱۰ مارس (۱۵ تا ۱۹ اسفند) در پایتخت چین جریان داشت اما اطلاعاتی در این‌باره فاش نشد.

در بیانیه مشترک، سه طرف آمادگی خود را برای انجام «همه تلاش‌های خود» در جهت تقویت صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای ابراز کردند.

این توافق تاریخی یک پیروزی دیپلماتیک برای چین در منطقه‌ای محسوب می‌شود که ژئوپلیتیک تحت سلطه ایالات متحده آمریکا است. این موفقیت همچنین در حالی است که چین در میانه اتهام‌های غرب مبنی بر این‌که پکن به اندازه کافی در مورد جنگ اوکراین اقدامی انجام نداده است، خواستار گفت‌وگو درباره حمله روسیه به اوکراین شده است.

بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی همواره تنش‌های جدی‌ای وجود داشته است. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ پس از حمله عناصر حزب‌اللهی به سفارت این کشور در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد. بهانه این حملات، اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه پس از اعلام توافق ایران و عربستان سعودی در توییتر نوشت:

بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی از توافق امضاشده استقبال کرد و گفت:

ازسرگیری روابط با ایران ناشی از دیدگاه عربستان سعودی درباره اولویت راه حل‌های سیاسی است.

بن فرحان افزود:

کشورهای منطقه سرنوشت مشترکی دارند و بر همین اساس ضروری است برای ساختن مدلی جهت پیشرفت با یکدیگر مشارکت کنیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.