ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه عربستان سعودی: توافق اخیر با ایران به معنای پایان همه اختلاف‌ها نیست

فیصل بن فرحان می‌گوید روابط دیپلماتیک هسته اصلی روابط بین کشورهاست و توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای این روابط و حل‌وفصل اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوست.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نخستین گفت‌وگوی خود پس از اعلام توافق تهران و ریاض در پکن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، در پاسخ به این پرسش روزنامه «الشرق الاوسط» که آیا این توافق آغازگر مرحله جدیدی در منطقه خاورمیانه است، گفت:

اصل در روابط بین‌الملل وجود روابط دیپلماتیک بین دولت‌هاست. این امر در مورد دو کشور همسایه به وسعت پادشاهی عربی سعودی و جمهوری [اسلامی] ایران که چندین عامل برای پیوند مذهبی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی مشترک دارند، تقویت می‌شود.

بن فرحان با اشاره به چندین دور گفت‌وگوی دو طرف در دو سال گذشته در عراق و عمان و سپس میانجی‌گری چین در این‌باره افزود:

پادشاهی عربی سعودی با درک نقش و مسئولیت خود در ارتقای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی به مسیر آرامش و کاهش تنش ادامه می‌دهد. دستیابی ما به این توافق که منجر به از سرگیری روابط سیاسی می‌شود، به این معنا نیست که ما به راه حلی برای همه اختلاف‌های باقی‌مانده بین دو کشور دست یافته‌ایم، بلکه شاهدی بر تمایل مشترک ما برای حل آن از طریق ارتباط و گفت‌وگو از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک است.

روز جمعه ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس در نشستی با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، مساعد بن محمد العبیان همتای سعودی او و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در پکن بیانیه ازسرگیری روابط دوجانبه تهران- ریاض امضا شد. امضای این توافق‌نامه پس از هفت سال خصومت صورت گرفت؛ هفت سالی که ثبات و امنیت خلیج فارس را به‌خطر انداخته و به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه از یمن تا سوریه کمک کرده بود.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی اظهار امیدواری کرد که فصل جدیدی در روابط با ایران باز شود و چشم‌انداز همکاری افزایش یابد تا به‌گفته او «تأثیر مثبتی بر تحکیم امنیت و ثبات و پیشبرد چرخ‌های توسعه و شکوفایی نه تنها در دو کشور، بلکه در کل منطقه» بگذارد.

او درباره دیدار بعدی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت:

من مشتاقانه منتظر دیدار زودهنگام با وزیر امور خارجه ایران بر اساس توافق‌ها هستم و برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور طی دو ماه آینده آماده می‌شویم. طبیعی خواهد بود که در آینده بازدیدهای متقابل داشته باشیم.

فیصل بن فرحان همچنین تأکید کرد که پایبندی ایران به «احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور آن‌ها» در بیانیه سه‌جانبه عربستان سعودی، ایران و چین تصریح شده و او امیدوار است که طرف ایرانی نیز به این هدف‌ها عمل کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی درباره بحران‌های متعدد در جمهوری اسلامی ایران، از جمله توقف مذاکرات احیای برجام و مسائل اقتصادی و اجتماعی آن گفت:

درباره بیشتر این موارد صحبت نمی‌کنم، زیرا این‌ها مسائل داخلی ایران است، اما آن‌چه می‌توانم بگویم این است که ایران کشوری همسایه است که ثبات و توسعه آن به سود ثبات و توسعه کل منطقه است. ما در سعودی برای این کشور چیزی جز خیر آرزو نمی‌کنیم.

بن فرحان در همین حال افزود:

در مورد توسعه مداوم توانمندی‌های هسته‌ای ایران، این بدون شک ما را نگران می‌کند و ما مجدداً درخواست خود را برای عاری بودن منطقه خلیج [فارس] و خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی تکرار می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش دهد و برای اطمینان از این امر به همکاری با متحدان و دوستان ادامه خواهیم داد.

او درباره دلیل میانجی‌گری چین در حل اختلاف‌های عربستان سعودی و ایران نیز گفت:

چین از روابط مثبت با هر دو طرف برخوردار است که به نزدیکتر کردن دیدگاه‌ها و برجسته‌کردن نگرانی‌های مشروع پادشاهی [سعودی] کمک کرد. ما امیدواریم که حمایت چین از توافق به تقویت همزیستی و امنیت مشترک در منطقه ما و روابط حسن همجواری بین کشورها کمک کند. سه کشور منافع مشترکی در ایجاد محیط منطقه‌ای تحت صلح، امنیت و ثبات به‌منظور ایجاد و توسعه مشارکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند که از طریق آن الزامات توسعه و شکوفایی اقتصادی مردم و کشورهای منطقه را فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی و میانجی‌گری چین در این‌باره اظهارنظر کرد و گفت:

در جریان مذاکرات عربستان سعودی با ایران، در ارتباط تنگاتنگ با ریاض بودیم و این کشور ما را در جریان تحولات قرار می‌داد.

سالیوان با بیان این‌که آمریکا در موقعیت میانجی‌گری بین دو کشور نبود، افزود:

توافق ایران و عربستان سعودی موضوعی مثبت است چون از هدف آمریکا برای کاهش تنش در منطقه حمایت می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.