ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل پهپاد ایرانی را در بلندی‌های جولان سرنگون کرد

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید ایران مترصد نفوذ بیشتر در کرانه باختری، نوار غره، سوریه و لبنان است و آن‌ها اجازه این کار را نخواهند داد. با کشته‌شدن دو نیروی سپاه پاسداران در حملات اسرائیل به سوریه فعلاً مشخص نیست که واکنش تهران چه خواهد بود.

به گفته ارتش اسرائیل، هلیکوپترها و هواپیماهای جنگی نیروی هوایی یک پهپاد را که به نظر می‌رسید روز یکشنبه ۲ آوریل/ ۱۳ فروردین از سوریه وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود در بلندیهای جولان که از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل است، سرنگون کردند.

این حادثه در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و ایران بر سر حضور سپاه قدس در نزدیکی مرزهای اسرائیل و پس از یک سری حملات هوایی اسرائیل به سوریه رخ داد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پهپاد ناشناس توسط ارتش ردیابی شده و بدون اینکه تهدیدی برای ساکنان منطقه باشد، «در یک منطقه خالی از سکنه سرنگون شد».

رسانه‌های عبری گفتند ارتش معتقد است که این هواپیما متعلق به ایران بود.

حدود یک ساعت پس از این رویداد، رسانه‌های سوریه از وقوع انفجار در فرودگاهی در نزدیکی دمشق، پایتخت این کشور خبر دادند، اما اسرائیل را مقصر ندانستند. رسانه‌های دولتی سوریه معمولاً حملات هوایی در این کشور را به اسرائیل نسبت می‌دهند و این کار را بارها در هفته‌های اخیر انجام داده‌اند.

تنش‌ها در شمال اسرائیل پس از یک سری حملات هوایی در سوریه که به کشته شدن دو نیروی سپاه قدس منجر شد و تهدیدهای متقابل مقام‌های اسرائیلی و ایران تشدید شده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه به ایران و حزب‌الله لبنان هشدار داد که اسرائیل هیچ گونه تلاشی برای آسیب رساندن به این کشور یا شهروندانش را تحمل نخواهد کرد.

گالانت گفت که ایران در تلاش است تا به اسرائیل نفوذ کند.

گالانت گفت: «ایرانی‌ها در حال گسترش دامنه نفوذ خود به یهودا و شومرون (نامی که اسرائیل برای اشاره به کرانه باختری به کار می‌برد) و غزه هستند و تلاش می‌کنند خود را در سوریه و لبنان مستقر کنند. ما اجازه نخواهیم داد ایرانی‌ها و حزب‌الله به ما آسیب برسانند. ما در گذشته اجازه نداده‌ایم، اکنون یا هیچ زمانی در آینده هم به آن اجازه نخواهیم داد.»

او افزود: «در صورت لزوم، ما آنها را از سوریه به جایی که به آن تعلق دارند - و آن ایران است، بیرون خواهیم برد.»

همچنین روز یکشنبه، یک شرکت اطلاعاتی و تصویربرداری ماهواره‌ای اسرائیل به نام ایمج‌ست اینترنشنال ImageSat International، تصاویری را منتشر کرد که به گفته آن‌ها، خسارات وارده به فرودگاه نظامی سوریه در الضبعه در نزدیکی حمص در حمله هوایی پس از نیمه شب شنبه اسرائیل را نشان می‌داد.

ایمج‌ست گفت که حمله هوایی احتمالاً فعالیت پهپادهای حزب‌الله را هدف قرار داده و یک سوله هواپیما، یک ایستگاه ارتباطی پهپادی و یک خودروی ارتباطی را منهدم کرده است. سوریه گفت در آن حمله پنج سرباز زخمی شدند.

منابع اطلاعاتی غربی به رویترز گفتند که حملات روز شنبه اسرائیل به یک سری پایگاه‌های هوایی در مرکز سوریه انجام شد که پرسنل ایرانی در آن مستقر هستند.

ایران روز یکشنبه اعلام کرد که دومین عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این کشور بر اثر جراحات وارده در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به سوریه جان خود را از دست داده است. یکی دیگر از نیروهای سپاه به نام میلاد حیدری نیز در این حمله کشته شد.

سپاه پاسداران با تهدید به انتقام گفت: «رژیم صهیونیستی بدون شک پاسخ این جنایت را خواهد گرفت.»

به عنوان یک قاعده کلی، ارتش اسرائیل در مورد حملاتش به سوریه اظهار نظر نمی‌کند، اما آن‌ها اذعان کرده‌اند که در یک دهه گذشته صدها سورتی پرواز را علیه گروه‌های مورد حمایت ایران انجام داده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که به محموله‌های تسلیحاتی که گمان می‌رود برای آن گروه‌ها، از جمله حزب‌الله، ارسال می‌شود، حمله می‌کند. علاوه بر این، حملات هوایی اسرائیل بارها سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را هدف قرار داده است.

آخرین حملات هوایی به سوریه پس از دو حمله در هفته‌های اخیر علیه فرودگاه بین‌المللی حلب صورت گرفت. این حملات به طور موقت باند فرودگاه را از کار انداخت. خبرگزاری سانا سوریه اعلام کرد که اسرائیل در هفته‌های گذشته هم یک حمله را علیه اهدافی در شمال غربی سوریه انجام داد که بر خلاف همیشه در روز انجام شد و در نتیجه آن سه سرباز زخمی شدند و خساراتی وارد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.