ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای از کارگزارانش خواست از الگوی «بزهای ایرانشهر» درس بگیرند و بیشتر زور بزنند

زور زدن و مضاعف کردن همت برای حل بحران‌های نظام در مرکز صحبت‌های علی خامنه‌ای در روز ۱۵ فروردین بود. او که در مهرماه سال ۱۴۰۱ و در یک‌ماهگی قیام مهسا «فروپاشی نظامش» را «تحلیل غلط» خوانده بود برای چندمین بار با درک همیشگی توصیه‌هایی برای حفظ ماشین نظام از سقوط به دره کرد.

علی خامنه‌ای، روزسه‌شنبه ۱۶ فروردین به سنت هر ساله‌ در ماه رمضان گروهی از کارگزاران نظام را به حسینیه‌اش فراخواند تا به آن‌ها درس سیاست و مدیریت بدهد.

در جمعی که خامنه‌ای تاکید داشت، نماینده همه گروه‌های سیاسی درون نظام است و حضورشان در حسینیه او نشانه «وحدت»، عمده صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی به اقتصاد و شیوه مقاومت در برابر فروپاشی اختصاص داشت. هرچند او اسمی از فروپاشی نبرد ولی آنقدر در همه جوانب نارضایتی گسترده عمومی از او و نظامش صحبت کرد که می‌توان حرف‌هایش را به صورت خلاصه «درک رهبر نظام ولایی از زمینه‌های فروپاشی و راه‌های مقابله با آن» خواند.

خامنه‌‌ای در سخنان روز سه‌شنبه‌اش مانند سخنانش در دیدار با گروهی از تولید‌کننده‌ها در روز ۱۰ بهمن سال گذشته یاد دیگری از «ایرانشهر» یعنی شهری که پیش از انقلاب در آنجا تبعید بود کرد و از کارگزاران نظامش خواست برای توسعه تولید و کسب درآمد برای نظام از الگوهایی مشابه «بزهای ایرانشهر» استفاده کنند.

او در بخشی از صحبت‌هایش برای آنکه به اهالی نظام بگوید که موضوع پیچیده تولید، رفاه و رونق در زندگی مردم را می‌شود با ابتکارات ساده حل کرد گفت:

بعضی از دستگاه‌ها مثلاً در مناطق دوردست کشور، یعنی خیلی دور از تهران، مثلا در روستاها رفته‌اند، کارهایی را انجام داده‌اند، توانسته‌اند خانواده‌هایی را گاهی مثلاً فرض کنید با چند رأس گوسفند احیا کنند؛ یک خانواده با داشتن مثلاً فرض کنید چند رأس گوسفند یا در یک جاهایی در ایرانشهر که ما بودیم، با بُز ــ بُزهای مخصوصی که آنجا هستند ــ و مانند اینها احیا شده.

خامنه‌ای پیش از این هم از الگوی «ایرانشهر» در سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات نظامش یاد کرده بود. گویا این بازگشت ناخودآگاهی است به دورانی که در تبعید و دشواری بود و تصور نمی‌کرد روزی درِ رحمت بر او گشوده شود و برای بیش از سه دهه در مسند حاکم ایران قرار بگیرد.

هرچند خامنه‌ای در منبر ۱۵ فروردین اسمی از فروپاشی نبرد ولی آنقدر در همه جوانب نارضایتی گسترده عمومی از او و نظامش صحبت کرد که می‌توان حرف‌هایش را به صورت خلاصه «درک رهبر نظام ولایی از زمینه‌های فروپاشی و راه‌های مقابله با آن» خواند.

خامنه‌ای در روز ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ در دیدار تولیدکننده‌ها گفت که برای حل مشکل کاغذ و چوب مورد نیازش می‌توان از «اکالیپتوس‌های ایرانشهر» استفاده کرد چرا که او یک بار در آنجا اوکالیپتوسی دیده بود که خیلی بزرگتر از اکالیپتوس‌های قم بود:

یکی از دوستان در زمینه‌ی چوب به کاشت درخت اکالیپتوس اشاره کردند؛ من یک خاطره‌ای یادم آمد. در قم من درخت اکالیپتوس دیده بودم تقریباً به اندازه‌ی یک درخت سیب... در ایرانشهر که بودیم، یک باغی بود، مزرعه‌ی بزرگی بود نزدیک بَمپور در چند فرسخی ایرانشهر. یک باغی بود که ایتالیایی‌ها سالها پیش آنجا برای آزمایشها و مانند اینها ساخته بودند؛ من گاهی به آن باغ می‌رفتم. یک درختی خیلی بلند من دیدم؛ مثل این چنارهای قدیمی بلند که شاید مثلاً فرض کنید پانزده متر ارتفاع داشت؛ تعجب کردم این چه درختی است. پرسیدم چیست؟ گفتند اکالیپتوس. من اکالیپتوس را در قم به آن اندازه و با آن حجم دیده بودم، اینجا حالا اکالیپتوس [به این بلندی]! 

او در همان جلسه برای حل مشکل کشاورزی هم از «پنبه‌های رنگی ایرانشهر» و «گوجه‌های ایرانشهر» یاد کرد که از بزرگی در کف دست او جا نمی‌شده‌اند.

بزهای ایرانشهر و جهاد برای نظام

اما اشاره روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ علی خامنه‌ای به ابتکاری که با بزهای ایرانشهر انجام شد مربوط به اقداماتی است که گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران در قالب «گروه‌های جهادی» با سر و صدای زیاد در برخی روستا‌ها و مناطق دوردست انجام می‌دهند. کارهایی همچون ساختن یک خانه یا سرپناه یا احیای طویله‌ای ویران. و البته به دلیل دسترسی وسیع سرداران سپاه که فرماندهان این گروه‌های جهادی‌اند به بیت علی خامنه‌ای، گزارش‌هایشان بیشتر در جلوی چشم او قرار می‌گیرد.

تکیه بر «گروه‌های جهادی و انقلابی» برای حل مشکلات نظام، در دو دهه گذشته در مرکز ادراک رهبر جمهوری اسلامی از وضعیت هردم وخیم‌تر اقتصاد در جمهوری اسلامی بوده است. او ناامید از حل مسائل پیچیده نظامش به دست بوروکرات‌هایی است که در خفا و علن به او می‌گویند سیاست هسته‌ای و توسعه سپاه، بنیان نظام را به باد داده است.

در دولت دوم حسن روحانی او با همین درک به سمت شکل دادن به مجلسی کاملا منطبق بر این الگو و نهایتا دولتی مملو از نیروهایی از این دست رفت. خامنه‌ای در روز ۱ خرداد ۱۳۹۸ و در دیدار با دانشجویان بسیجی وعده داد که برای «پایان غصه‌های من و شما» باید زمینه را برای روی کار آمدن «دولت جوان و حزب‌اللهی» فراهم کنیم.

اگر چنانچه ان‌شاءالله شما جوانها با این حرکتها پیش بروید و زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزب‌اللهی آماده کنید، بنده معتقدم که بسیاری از این نگرانی‌های شما و دغدغه‌های شما و غصّه‌های شما پایان خواهد پذیرفت؛ این غصّه‌ها هم البته فقط مخصوص شماها نیست.

نتیجه کار تشکیل «مجلس انقلابی» به ریاست «سردار جهادی» و «دولت انقلابی» به ریاست «آیت‌الله اعدام» بود. کسانی که در مقابل «فرمایشات رهبری» چشم و گوش بسته تابع‌اند و می‌خواستند برای رهبر نظام ولایی به صورت «جهادی» موضوع «فقر»، «مسکن»، «رکود»، «سیاست هسته‌ای»، «سیاست خارجی»، «تحریم»، «تولید» و «جذب سرمایه» را حل کنند. ولی از قضا فعلا نه تنها «زورشان» به این همه «هندوانه دربسته» نرسیده که وضع از قبل هم وخیم‌تر شده است.

به همین دلیل خامنه‌ای در سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش از کارگزارانش در دولت، مجلس، قوه قضائیه و نیروهای نظامی و امنیتی خواست که زور زدنشان را مضاعف کنند و خیلی «سریع و انقلابی» همه غصه‌های او را برای نظام برطرف کنند.   

در مرکز غصه‌های کنونی رهبر جمهوری اسلامی که بنا به اشاره رئیس‌دفترش «آقا را پیر کرده»، اقتصاد قرار دارد. به تعبیر خامنه‌ای «زخم گشوده اقتصاد» آن زمینه‌ای است که «فساد فرهنگی و اجتماعی» هم بر آن سوار می‌شود.

در برابر توفنده‌ترین موج اعتراضات سراسری در ایران و خارج از کشور، خامنه‌ای خیلی دیر و مانند همیشه با درکی ناقص به سراغ راه‌حل‌های زور‌زدن مضاعف و امید دادن به کارگزاران جهادی‌اش رفته است.

برای بحران سیاست خارجی او گفت که جهان فقط آمریکا و اروپا نیست و بیش از ۲۰۰ کشور دیگر در جهان هست که جمهوری اسلامی باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کند.

ارتباط خارجی که فقط ارتباط با آمریکا و چهار کشور اروپایی که نیست؛ در دنیا دویست و خرده‌ای کشور هستند، اینها هر کدام یک ظرفیتی‌اند؛ از این ارتباطات خارجی میشود استفاده کرد برای این [منظور].

 او البته نگفت که این ۲۰۰ کشور چگونه قرار است به «جبهه آقا» متصل شوند و موضوع ارتباطات بانکی جهانی، تحریم، سرمایه‌گذاری خارجی و بحران ارزی ایران را حل کنند. او از کارگزارانش خواست که عجالتا در این باره بیشتر تلاش کنند:

ما در مسئله‌ی سیاست خارجی، ابتکاراتمان را افزایش بدهیم؛ ابتکار و تحرک و فعالیت و مانند اینها را باید افزایش بدهیم و از فرصت استفاده کنیم.  

او البته زورزدن را تنها علاج کار سیاست خارجی ندانست و به کارگزارانش نوید داد که غرب و اسرائیل در حال فروپاشی‌اند و در ادامه این همت آن‌ها با «نظم نوین جهانی» که نظام هم جزئی از آن است پاداش خواهد گرفت:

دنیا در معرض یک تحول سیاسی مهم است؛ یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است... این تحول جهانی خوشبختانه در جهت تضعیف جبهه‌ی دشمنان جمهوری اسلامی است؛ این چیز مهمی است. اولا تحولات خیلی سریع دارد انجام می‌گیرد؛ خیلی باسرعت؛ ثانیا با همین خصوصیتی که گفتم، [یعنی] در جهت تضعیف آن جبهه است.

علی خامنه‌ای فقط نوید نظم جهانی جدید با محوریت نظامش را نداد. او گفت که نگران دلار هم نباشید چون به او گزارش داده‌اند که کشورهای جهان در حال کنار گذاشتن وجه رایج آمریکایی هستند و بنا است این مساله هم به شکلی که او می‌پسندد حل شود: «دلار در دنیا رو به ضعف است؛ کشورهای زیادی هستند که معاملات دلاری خودشان را دارند به پول‌های ملی یا ارزهای دیگر تبدیل می‌کنند؛ اینها همه‌ نشانه‌های ضعف است.»

رهبر نظام ولایی در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش فرمان تلاش و هماهنگی و یک‌صدایی مهره‌های جهادی و انقلابی‌اش برای حل موضوع فقر، فساد، مسکن، برنامه‌ریزی پیش‌نگرانه، کسری بودجه، تورم و فلاکت عمومی را هم صادر کرد و البته مانند همیشه چندین بار مستقیم و ضمنی گفت که ایراد کار در رسیدن به فلاکت عمومی کنونی آن بوده که به توصیه‌های حکیمانه‌اش توجه کافی نشده است.    

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Manzar

    "آیت الله قتل عام" یا "آیت الله اعدام"؟