ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست مخالفان طالبان در وین: با طالبان مذاکره نکنید

در دومین نشست چهره‌های سیاسی و مدنی افغانستانی مخالف طالبان در وین، بر ادامه میارزه با طالبان تأکید شد و از سازمان ملل خواسته شد تا طالبان را به‌رسمیت نشناسد.

فعالان سیاسی و مدنی، مقام‌ها و اعضای پیشین دولت و مجلس نمایندگان، دیپلمات‌ها و روزنامه‌نگاران افغانستان که مخالف طالبان هستند در دومین نشست خود در وین خواستار آن شدند که جهانیان از هرگونه بحث و مذاکره‌ای خودداری کنند که منجر به تداوم سلطه‌ طالبان و پیچیده‌ترشدن اوضاع افغانستان شود .

فعالان افغانستان در این بیانیه مشترک که چهارشنبه ۶ اردیبهشت / ۲۷ آوریل منتشر شده، گفته‌اند که مذاکره و راه‌حل مسالمت‌آمیز سیاسی را بهترین گزینه برای افغانستان می‌دانند اما از تمامی اشکال مقاومت در برابر طالبان نیز حمایت و بر تقویت و گسترش آن تلاش می‌کنند.

آن‌ها ضمن تقدیر از جنبش‌های دادخواهانه‌ زنان افغانستان، حذف نظام‌مند زنان از فعالیت‌های اجتماعی را نماد کامل آپارتاید جنسیتی دانسته و گفته‌اند سکوت سازمان ملل در این مورد غیرمسئولانه است.

امضاکنندگان بیانیه همچنین سخنان امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان را غیرمسئولانه خوانده و توضیحات ارائه‌شده در این‌باره را ناکافی دانسته‌اند.

روز گذشته نیز شماری از فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر و اعضای جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در نامه‌ای به سازمان ملل بر به‌رسمیت نشناختن طالبان و در نظر داشتن حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه حقوق زنان، تأکید کردند.

بیش از ۱۰۰ تن، از جمله استادان دانشگاه‌ها، زنان معترض و فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از افغانستان این نامه را امضا کردند.

امینه محمد، ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در دانشگاه پرینستون آمریکا در مورد تجارب‌اش از دیدارهای با مقام‌های طالبان سخن گفت و افزود به‌رسیمت شناختن طالبان به مسئولیت‌پذیری این گروه کمک خواهد کرد. او همچنین گفت امیدوار است که با گفت‌وگو گام‌های کوچک برداشته شود تا آن‌ها را در مسیر به‌رسیمت شناختن طالبان بازگرداند. این سخنان معاون دبیرکل سازمان ملل با واکنش‌های منفی گسترده‌ای در میان مخالفان حکومت طالبان روبه‌رو شد.

سازمان ملل قرار است دوشنبه آینده ۱۱ اردیبهشت / یکم ماه مه کنفرانسی در دوحه، پایتخت قطر در مورد افغانستان برگزار کند. در این نشست نمایندگانی از دیگر کشورها نیز حضور دارند.

امینه محمد درباره این کنفرانس گفته بود:

انتظار داریم تا در این نشست راه‌های را دریافت کنیم که بر اساس اصول و شرایط آیا می‌توانیم به سمت به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان حرکت کنیم؟ من نمی‌دانم، اما باید در این مورد بحث شود. طالبان خواستار به‌رسمیت شناختن هستند و این ابزار فشار ما است.

امینه محمد چهار روز پیش در توضیح سخنان خود گفت «همبستگی ما تزلزل‌ناپذیر است، زیرا ما برای تضمین حقوق زنان و دختران در افغانستان باهم کار می‌کنیم». او گفت قلبش با تمام زنان و دختران افغانستان است.

شرکت‌کنندگان در دومین نشست وین در بیانیه مشترک خود از کنفرانس دوحه نیز خواسته‌اند از هرگونه بحثی که منجر به تداوم سلطه‌ طالبان و پیچیده‌ترشدن اوضاع افغانستان شود، خودداری کند.

آن‌ها گفته‌اند خطر گسترش تروریسم در منطقه به یک تهدید جدی تبدیل شده است و «با تسلط طالبان، بسیاری از گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی به افغانستان کوچیده‌اند و توانایی عملیاتی آن‌ها افزایش یافته است.»

آن‌ها همچنین تأکید کرده‌اند که مبارزه طالبان علیه گروه‌های تروریستی «توهمی بیش نیست».

امضاکنندگان بیانیه از دادگاه کیفری بین‌المللی نیز خواسته‌اند تا عده‌ای از رهبران و فرماندهان طالبان را که مرتکب «جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض نظام‌مند حقوق بشر» شده‌اند، شناسایی و مورد پیگرد قرار دهد.

دومین نشست فعالان سیاسی و مدنی مخالف طالبان دوشنبه ۴ اردیبهشت / ۲۵ آوریل در وین آغاز شد. در این نشست احمد مسعود رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان»، رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی در دولت حامد کرزی، فوزیه کوفی از اعضای پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، محمد نظیف شهرانی استاد انسان‌شناسی و مطالعات آسیای میانه و خاورمیانه در دانشگاه ایندیانا بلومینگتون آمریکا، فضل‌احمد معنوی وزیر پیشین دادگستری افغانستان، سنجر سهیل، روزنامه‌نگار و صاحب امتیاز روزنامه «۸صبح» و شماری دیگر از شخصیت‌های افغانستان شرکت داشتند.

تقویت اعتمادسازی در میان نیروهای مخالف طالبان، ادامه و گسترش مقاومت برای آزادی افغانستان، افزایش فشار بر طالبان و پشتیبان‌های این گروه و طرح برون‌رفت از بحران کنونی، از هدف‌های این نشست عنوان شده بود.

نخستین دور این نشست ۲۴ شهریورماه سال گذشته (۱۵ سپتامبر) به میزبانی انستیتو امور بین‌المللی اتریش در وین برگزار شد و سه روز ادامه یافت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به نشست دوم مخالفان حکومت طالبان در وین، گفت این‌گونه نشست‌ها به سود افغانستان نیست و مردم فریب برگزارکنندگان آن را نخواهند خورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.