ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمعات و اعتصاب‌های کارگری در آغاز اردیبهشت ۱۴۰۲؛ نگاه آماری به آن‌چه رخ داد

سام دیبا − این مطلب بر مبنای داده‌ها و گزارش‌های وبسایت نمای انقلاب (www.enqelab.info) تهیه شده است.

مطلب پیش رو بر مبنای داده‌ها و گزارش‌های وب‌سایت نمای انقلاب و بر اساس دغدغه‌های یک کارشناس داده و از زاویه‌ای متفاوت از مباحث علوم سیاسی یا اجتماعی، صرفا از دیدگاه آماری ارائه شده است. نویسنده با زمینه تحصیلی علوم مهندسی، دارای سابقه کار در فضاهای کارگری و پروژه‌ای است. 

همان‌طور که در یک گزارش منتشر شده در زمانه آمده است، اعتصاب سراسری در روزهای آغاز اردیبهشت ۱۴۰۲ با فراخوان «کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز» آغاز شده است. این تشکل پیش از آن و در روز اول فروردین ۱۴۰۲، بیانیه‌ای شدیدالحن علیه حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار صادر کرد و نوشت که این شورا را فاقد صلاحیت می‌داند و از این پس خود نرخ جدید افزایش دستمزد کارگران پروژه‌ای نفت را تعیین خواهد کرد.

متعاقب این بیانیه، اعتصاب‌های منفردی در چند منطقه نفتی شکل گرفت اما کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز در تاریخ ۲۸ فروردین در بیانیه‌ای فراخوان اعتصاب سراسری داد و از کارگران پروژه‌ای نفت و گاز خواست از دوم اردیبهشت کارگاه‌ها و خوابگاه‌های مراکز نفتی را تخلیه کنند و تا پذیرش مطالباتشان از سوی شرکت‌های پیمانکار، به خانه‌های خود بازگردند.

در همین راستا، «شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت» روز جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ فراخوانی با عنوان «با قدرت وارد اعتصاب شویم» منتشر کرد.

در این فراخوان به شروع اعتصابات کارگری از روز ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ در پتروشیمی سلمان فارسی و در ادامه آن، اعتصاب کارگران پتروشیمی دهلران در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ اشاره شد و این شورا نیز «در راستای اتحاد و همبستگی با نیروهایی که اعتصاب خود را آغاز کرده‌اند، همه همکاران پروژه‌ای شاغل در سراسر مراکز نفت و گاز و پتروشیمی را به پیوستن به اعتصابات» فرا خواند.

در این فراخوان به اعتصاب کارگران شرکت اکسیر صنعت شاغل در پروژه‌ پالایشگاه آبادان و همراهی کارگران شرکت‌های آباد راهان و سکاف در فاز ۲ پالایشگاه آبادان در همان تاریخ اول اردیبهشت ۱۴۰۲ اشاره شد.

مطالبه این شورا و کارگران مورد اشاره، افزایش ۷۹ درصدی دستمزد، اجرای شیوه ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت و نیز «کوتاه شدن دست پیمانکاران مفتخور، بهبود وضع خوابگاه‌ها و بالا بردن استاندارد آنها در حد قابل قبول» و نیز «ایمنی محیط کار» است.

تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ برخی منابع ۱۰۹ اعتصاب کارگری را در فاصله زمانی اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ لیست کرده‌اند. در مطلب پیش رو اما به جمعا ۹۴ اعتصاب اشاره شده است.

اختلاف ۱۵ اعتصاب در آمار به این موارد مربوط است:

  • یک اعتصاب مربوط به قبل از اول اردیبهشت ۱۴۰۲ است (اعتصاب کارگران پتروشیمی سلمان فارسی در ماهشهر).
  • یک اعتصاب مربوط به شرکت سکاف در پالایشگاه آبادان، دو بار در لیست‌های مذکور ذکر شده است: یک بار اشاره به اعتصاب کارگران و یک بار اشاره به اعتصاب پرسنل اداری و دفتری شده است که در این مقاله هر دو مورد، یک اعتصاب در نظر گرفته شده‌اند.
  • به نظر می‌رسد پنج اعتصاب با نام‌های مشابه در لیست‌های مذکور به صورت تکراری آورده شده‌اند (کارگران پیمانکاری داودی‌فرد در معدن مس بردسیر کرمان که یک بار هم با عنوان «کارگران پیمانکاری کیامرث داوودی در مس سرچشمه» درج شده است. همچنین سه اعتصاب یکی «کارگران معدن تغلیظ مس درآلو در کرمان»، «کارگران معدن مس درآلو -کرمان» و همچنین «کارگران پیمانکاری علی رحمانی در معدن مس درآلو -کرمان» که با توجه به نبود فیلم یا تصویر از دو مورد اول، هر سه مورد یک مورد در نظر گرفته شده‌اند.
  • مورد دیگر اعتصاب کارگران شرکت فراپتروسازان در کوه مبارک جاسک که یک بار هم با عنوان کارگران شرکت «پتروفراساز» در کوه مبارک جاسک آورده شده است.
  • مورد دیگر اعتصاب کارگران شرکت طراحی و ساختمان نفت در پالایشگاه اصفهان است که یک بار هم در لیست مذکور به اعتصاب پرسنل ستادی شرکت ODCC اصفهان اشاره شده که با توجه به یکسان بودن شرکت، هر دو مورد، یک اعتصاب در نظر گرفته شده است.
  • نهایتا اعتصاب کارگران شرکت سازه پاد در پتروشیمی بوشهر که یک بار هم با عنوان «کارگران دفتر فنی و تست پکیج و کیوسی شرکت سازه پاد پتروشیمی بوشهر» در لیست‌های مذکور آورده شده که هر دو مورد یک اعتصاب در نظر گرفته شده است. 
  • از ۱۲ مورد اعتصاب ذکر شده در لیست‌های فضای مجازی متاسفانه فیلم یا عکسی یافت نشد و لذا در این گزارش در نظر گرفته نشده‌اند. (اعتصابات مربوط به کارگران پتروپالایش شرکت کاین‌سازه در فاز ۳ کنگان، کارگران پتروشیمی بوشهر سایت یک گروه ساپورت، کارگران شرکت کرمان کهربا، کارگران شرکت‌های سپیدانه گستر فولاد، کارگران ایستگاه گاز چغاخور در بروجن، کارگران شرکت آریا پیشرو پارس مجری برق و ابزار دقیق پتروشیمی، کارگران شرکت ساختار صنعت پایدار پتروشیمی دماوند انرژی، کارگران مخازن سبز عسلویه، کارگران شرکت پتروپارس قدرت در پتروپالایش کنگان و پتروشیمی رایان پلیمر، کارگران پروژه جهان پارس فاز ۲ پالایشگاه گاز ایلام، کارگران پروژه مخازن فراسکو با پیمانکاری عباسی، نوروزی، محمدی و مهدوی و کارگران کنستانتره ساغند و چادرملو و بهاباد یزد)
  • در لیستهای مذکور به چهار مورد اعتصاب اشاره نشده است: اعتصابات کارکنان پتروشیمی کیان، کارگران شرکت سینا صنعت، استیل البرز و نیز فولاد کاوه جنوب کیش که این موارد به گزارش حاضر اضافه شده‌اند.

توضیح آن‌که این گزارش، با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش روش‌شناسی وب‌سایت نمای انقلاب، «حداقلی» است و ممکن است به دلیل فقدان اطلاعات کافی در فضای مجازی، مکان‌یابی اعتصابات نیز دقیق نباشد.

لینک خبرهای مربوط به این اعتصابات با فیلتر گزارش موجود، در وب‌سایت نمای انقلاب در دسترس است.

بررسی آماری و نموداری

نمودار شماره یک تعداد اعتصابات را در روزهای اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ نشان می‌دهد. بیشترین تعداد «اعتصاب جدید» مربوط به روز دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ است.

نمودار شماره یک: روند اعتصابات کارگری از روز اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲

پراکندگی جغرافیایی اعتصابات از دیدگاه استانی در نمودار شماره دو نشان داده شده است.

بر اساس این نقشه، به طور کلی ۱۵ استان کشور شاهد اعتصابات کارگری در این بازه زمانی پنج روزه بوده‌اند.

نمودار شماره دو: پراکندگی جغرافیایی اعتصابات کارگری هفت روزه در ۱۵ استان کشور

توضیح: به دلیل عدم نمایش اعتصاب کارگران ایرانی در بصره عراق، جمع موارد نشان داده شده در نمودار شماره دو، ۹۳ مورد اعتصاب است. 

شرکت‌های پیمانکاری که کارگران آن‌ها در این دوره وارد اعتصاب شده‌اند، عمدتا طرف قرارداد شرکت‌های بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی یا فولاد بوده‌اند.

در نمودار شماره سه، اسامی و موقعیت جغرافیایی برخی از این شرکت‌های بزرگ نشان داده شده است.

حداقل ۴۵ شرکت بزرگ در صنایع مذکور شاهد اعتصابات کارگری بوده‌اند اما لازم به ذکر است آماری از تعداد کارگران این شرکت‌های پیمانکاری در دست نیست.

همچنین به این خاطر که اعتصابات در شرکت‌های پیمانی و پروژه‌ای رخ داده، فعالیت تولیدی شرکت‌های بزرگ متوقف نمی‌شود اما قاعدتا پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها دچار اختلال شده‌اند.

هر‌چه بوده و هر‌چه باشد اما این اطمینان وجود دارد که نهادهای امنیتی سرکوب شدیدی را در برنامه داشته و خواهند داشت و مانند همیشه، هم به شرکت‌های اصلی و هم به پیمانکاران و هم به کارگران پیمانی فشار خواهند آورد تا اوضاع را عادی جلوه دهند.

نمودار شماره سه: پراکندگی جغرافیایی و نام برخی شرکت‌های اصلی که در آن‌ها کارگران پیمانی وارد اعتصاب شدند

نکته‌ دیگر قابل توجه، آن است که با وجود فراخوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، اعتصابات محدود به صنعت نفت، گاز یا پتروشیمی نشده و صنایع دیگر، مخصوصا صنایع معدنی و فولادی را نیز در بر گرفته است.

صنایع مذکور صنایعی هستند که عمده پروژه‌های توسعه‌ای را که با پیمانکاران اجرا می‌شوند، دارا هستند.

نمودار شماره چهار نشان دهنده تعداد آماری صنایع مذکور است که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است.

بدون در نظر گرفتن اعتصاب بصره، تعداد شرکت‌های پیمانی که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فعالند و وارد اعتصاب شده‌اند حداقل ۶۹ شرکت و تعداد شرکت‌های پیمانی که در صنایع معدنی و فولادی فعال هستند و اعتصاب کرده‌اند حداقل ۲۴ شرکت است.

نمودار شماره چهار: نسبت صنایعی که در آن‌ها اعتصابات کارگران پیمانی شکل گرفته است

«کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز» اعلام کرده است در صورت عدم پذیرش مطالبات از سوی پیمانکاران، اعتصاب ادامه می‌یابد و به سراسر مناطق نفتی نیز سرایت خواهد کرد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سرکوب شدید جمهوری اسلامی، به خصوص در هفت ماه گذشته و پس از جان‌ باختن ژینا (مهسا) امینی، باید دید در معادله اخیر آیا جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش مطالبات کارگری می‌شود یا سرکوب و فشار به جنبش کارگری را ادامه خواهد داد. قاعدتا جمهوری اسلامی به منظور سرکوب جنبش کارگری، روی ضعف اقتصادی این طبقه حساب ویژه‌ای باز کرده است. 

اما فراخوان‌های مشابهی نیز در سال‌های گذشته منتشر شدند که کارگران با این فراخوان‌ها همراه و همسو شدند؛ گرچه اهمیت فراخوان اول تا پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ که به عنوان «کمپین ۱۴۰۲» هم از آن یاد می‌شود، از این جهت بوده و هست که در دوران سرکوب شدید نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در جنبش انقلابی مردم ایران پس از قتل ژینا (مهسا) امینی، هر گونه اعتراض یا اعتصاب هزینه بیشتری برای جنبش کارگری ایران دارد و احضار، بازداشت، پرونده‌سازی، زندانی کردن، شکنجه، حکم‌های سنگین و دیگر اقدامات جمهوری اسلامی در این دوران، بیش از پیش به این طبقه اجتماعی فشار وارد می‌کند. 

هر چند بسیاری انتظار دارند اعتصابات کارگری در خود صنایع اصلی که شریان اقتصادی کشور را در دست دارند در سطح وسیعی رخ دهد اما باید به هزینه‌ها و تبعات این دست اعتصابات برای این قشر محروم جامعه اندیشید.

گرچه می‌توان گفت افزایش اعتراضات و اعتصابات کارگری، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و روند رو به قهقرای آن، قابل پیش‌بینی است.

مطلب پیش رو بر مبنای داده‌ها و گزارشات وبسایت نمای انقلاب (www.enqelab.info) و بر اساس دغدغه‌های یک کارشناس داده و استراتژی و از زاویه‌ای متفاوت از مباحث علوم سیاسی ارائه شده است. بر اساس روش‌شناسی‌ای که در وب‌سایت نمای انقلاب به تفصیل تشریح شده، داده‌های این سایت حداقلی و مبتنی بر آن‌چه در فضای مجازی و رسانه‌های معتبر منتشر شده، (با رویکرد OSINT) به منظور بررسی آماری تهیه شده است. خواهشمند است نقطه نظرات خود را از طریق وب‌سایت مذکور با نویسنده در میان بگذارید.

از همین نویسنده

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.