ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی‌زارع را به اتهام «سب‌النبی» اعدام کردند

بامداد یک روز دیگر در ایران با خبر اعدام دو زندانی عقیدتی همراه بود. این دو زندانی را به اتهام توهین به مقدسات به دار آویختند.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی در خبر اعدام این دو نفر نوشت که آنها در پی تشکیل پرونده‌ای در سال ۹۹ در دادگاه انقلاب اراک به این اتهامات متهم شدند. یوسف مهرداد در اردبیل و صدرالله فاضلی زارع نیز به اتهام همکاری با او در یاسوج بازداشت شدند.

قوه قضاییه مدعی شده که یوسف مهرداد در شبکه‌های اجتماعی به «ترویج خداناباوری و توهین به مقدسات دینی و اسلامی» می‌پرداخت و قرآن‌ را «سوزانده» بود. قوه قضاییه او را به «ارتداد فطری» نیز متهم کرده بود.

قوه فضاییه درباره صدرالله فاضلی زارع نیز نوشته که او به پیامبر اسلام و «مقدسات دینی» «توهین» کرده است. این اتهامات بر اساس اعترافات اجباری و «اقرار ضمنی» به آنها زده شده است.

دوشنبه هفته گذشته هرانا، اتحادیه آزاد کارگران و چند سایت دیگر حقوق بشری خبر داده بودند که یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، به سلول انفرادی زندان اراک منتقل شده‌اند.

طبق آنچه هرانا، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیش‌تر منتشر کرده بود، هفت نفر در ارتباط با مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان «نقد خرافه و مذهب» بازداشت شده بودند. تعدادی از متهمان با قرار وثیقه آزاد شدند، اما یوسف مهراد و سعدالله فاضلی را به اعدام محکوم کردند و حکم اعدام این دو نفر تیرماه ۱۴۰۰ در دیوان عالی کشور تایید شد.

ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، «هر کس به پیامبر اسلام یا یکی از پیامبران عظام دشنام دهد یا به آن‌ها توهین کند»، را به عنوان سب‌النبی معرفی کرده که مجازاتش اعدام است.

پیشتر محمد آرمان، وکیل یوسف مهراد، به سایت «امتداد» وابسته به حزب اصلاح‌طلب «اتحاد ملی» گفته بود که «موکلش سابقه سال‌ها فعالیت مذهبی دارد.»

دو روز قبل مرکز رسانه قوه قضائیه ایران اعلام کرد که حکم اعدام فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، از رهبران «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز»، صبح امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت به اجرا درآمده است. این دومین اعدام یک دو تابعیتی به دست جمهوری اسلامی در پنج ماه گذشته و پس از اعدام علی‌رضا اکبری در «روز شنبه»، ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱ است. اسیود را هم روز شنبه و تعطیل آخر هفته در کشورهای غربی اعدام کردند.

جمهوری اسلامی تنها در ۱۰ روز اخیر ۴۲ نفر از جمله ۲۲ شهروند بلوچ را اعدام کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.