ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا اقیانوس‌ها در حال گرم‌شدن هستند؟ 

دمای اقیانوس‌های جهان به بالاترین حد خود رسیده است و پیامدهای گسترده‌ای برای جانداران دریایی، شدت طوفان‌ها و سطح آب دریاها دارد.

اقیانوس‌های جهان تب دارند. دمای سطح دریا در چند ماه گذشته به‌طور بی‌سابقه‌ای گرم بوده است. دانشمندان بر این باورند که الگوی آب و هوایی که ال نینو ایجاد کرده ممکن است تا حدی مسبب این گرمایش باشد، اما رکورد بالای گرما بخشی از یک فرآیند نگران‌کننده است.

اقیانوس‌های جهان در حال گرم‌شدن هستند. به دلیل گرم‌شدن زمین به‌واسطه‌ی فعالیت‌های انسان، میانگین دمای اقیانوس‌ها هر سال بالاتر و بالاتر می‌رود. هرچه گرمایش بیشتر شود، هرچند بسیار کم، تأثیرات عظیمی بر حیات جانداران دریایی، شدت طوفان‌ها و موارد دیگر خواهد داشت.

چرا اقیانوس‌ها گرم می‌شوند؟

از آغاز انقلاب صنعتی، انسان‌ها مقادیر بسیاری از سوخت‌های فسیلی را سوزانده‌اند؛ بخش‌های عظیمی از درختان جنگل‌ها را قطع کرده و فعالیت‌های دیگری انجام داده‌اند که سبب شده دی اکسید کربن که گرما را در خود نگه می‌دارد به جو زمین پمپاژ شود. 

طی دو قرن گذشته هوای سطح زمین به‌طور متوسط حدود یک درجه فارنهایت (۰٬۶ درجه سانتیگراد) گرم شده است. منابع دیگر از گرمایش زمین تا اندکی بیش از یک درجه سانتیگراد نسبت به پیش از انقلاب صنعتی خبر می‌دهند. عبور از حد ۱,۵ درجه در همین قرن پیش‌بینی می‌شود.

باقی گرمایی که ایجاد کرده‌ایم توسط اقیانوس‌های بزرگ جذب شده است. اقیانوس‌ها از دهه ۱۹۷۰ بیش از ۹۰ درصد از انرژی گرمایی اضافی را که توسط دی اکسید کربن انباشته شده، جذب کرده‌اند. از آنجایی که اقیانوس‌ها عظیم هستند و آب نسبت به هوا برای گرم شدن انرژی بسیار بیشتری مصرف می‌کند، در طول قرن گذشته در اقیانوس‌ها افزایش دمای بیش از یک درجه فارنهایت که افزایش دمای کمی به‌شمار می‌آید، رخ داده است.

اما روند گرم شدن هوا در حال افزایش است. بخش سطحی اقیانوس‌ها حدود ۲۴ درصد سریع‌تر از چند دهه پیش گرم می‌شوند و این میزان احتمالاً در آینده افزایش خواهد یافت. 

برای مثال، مرجان‌ها به‌شدت با دمای آبی که در آن زندگی می‌کنند هماهنگ هستند. گرم شدن تنها یک درجه سانتیگراد می‌تواند آنها را تحت فشار قرار دهد و باعث "سفید شدن" آنها شود. سفید شدن مرجان‌ها بدان معناست که آنها جلبک‌های همزیستی را که درون آنها زندگی می‌کنند بیرون می‌ریزند. مرجان‌ها معمولاً بیشتر انرژی خود را از این جلبک‌ها تأمین می‌کنند. گاهی اوقات، مرجان‌ها پس از اینکه جلبک‌هایشان را از دست دادند و سفید شدند، ممکن است دوباره بهبود یابند. اما در برخی موارد، آنها درمان نمی‌شوند.

گرم شدن دریاها طوفان‌های شدیدتری ایجاد می‌کند

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که اقیانوس‌های گرم‌تر، طوفان‌هایی همچون طوفان‌های موسمی و استوایی را در آینده شدیدتر می‌کنند و شدت آنها را بسیار افزایش می‌دهد. گرمایش در اقیانوس‌ها سبب می‌شود که پروسه قوی شدن طوفان‌ها تشدید شود و احتمال بارش حجم عظیمی از باران را بالا می‌برد.

گرم شدن دریاها سطح دریاها را بالاتر می‌برد

آب گرم فضای بیشتری را نسبت به آب سرد اشغال می‌کند. با گرم شدن اقیانوس‌ها، آنها گسترش می‌یاند و همانطور که آنها حجم بیشتری را اشغال می‌کنند، سطح دریاها بالا می‌رود.

بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۰، افزایش سطح آب دریا که ناشی از گرما بود، هر سال حدود هشت دهم میلی‌متر به ارتفاع اقیانوس‌ها‌ اضافه کرد. بالا رفتن گرمایش در سراسر زمین سبب شده حدود نیمی از سطح آب دریاها افزایش یابد. افزایش گرمای زمین همچنین باعث شده بیشتر یخ‌های گرینلند و قطب جنوب یا سایر یخچال‌های طبیعی جهان ذوب شوند. در حال حاضر این توده‌های یخ به‌سرعت در حال ذوب شدن هستند و احتمالاً افزایش سطح جهانی آب دریاها به خاطر ذوب شدن یخ‌ها، از انبساط آب ناشی از گرما که اولین عامل بالا رفتن سطح آب دریاها بود، پیشی می‌گیرد.

افزایش سطح آب اقیانوس‌ها چه تاثیری بر ایران خواهد گذاشت؟

با افزایش سطح آب دریا، اکوسیستم خلیج‌فارس و دریای خزر تغییر می‌کند. رود کارون که تنها منبع آب شیرین برای جمعیتی بیش از یک‌میلیون نفر است، ممکن است با آب‌شور دریا ادغام شود. 

سواحل شمالی به زیر آب فرو خواهند رفت و بخش قابل توجهی از استان خوزستان و سایر استان‌های جنوبی را آب فرا خواهد گرفت. با بالا آمدن آب دریاها ممکن است برخی جزایر ایران نیز به زیر آب روند. 

طبق پیش‌بینی‌ها در اثر افزایش دما، خشکی در برخی مناطق تشدید می‌شود و مناطق دیگر باران‌های شدید و نامنظم را تجربه می‌کنند. این دو عامل بر کشاورزی تأثیری منفی می‌گذارند. پرورش دام و طیور نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد. کارایی نیروگاه‌های حرارتی کاهش پیدا می‌کند و سدها نیز انرژی کمتری تولید خواهند کرد. درنهایت به خاطر طوفان‌های دریایی، تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب ایران از بین خواهند رفت. با افزایش گرما سلامت مردم ایران نیز تهدید می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • راستی

    آمریکا برای راه پیداکردن به منابع بکر نفت قطب شمال سیاست گرمایش زمین را اجرا کرد تا کوه یخی عظیم که مانع رسیدن این کشور به منابع نفتی قطب شمال بود را ذوب کند. که گویا موفق شده. چندی پیش یخ شکن آمریکایی مسیر این میدان نفتی را در پیش گرفت.

  • راستین

    چون آمریکا ،سیاست مخفی افزایش گازهای گل خانه ای در سراسر جهان و به طبع آن گرم شدن قطب شمال ،در نتیجه ذوب کردن کوه یخی این ناحیه که مانع بزرگی بود برای استخاج میدان بزرگ نفتی در قطب شمال را سالیان سال است که اجرا کرده.که حدود دو سال پیش اولین یخ شکن را راهی این منطقه کرده است.