ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در سوگ حمید رضا روحی: آهنگ «ناقابل» در سبک Drilll

کاوه روشنگر - تونی مُحرز (با نام مستعار 021kid هنرمندی‌ست که یکی از زیرشاخه‌های هیپ هاپ را به موسیقی ایران آورد. در «ناقابل» او غم جانباختگان قیام را دارد. این ترانه را بررسی کرده‌ایم.

سبک دریل یکی از زیر شاخه‌های هیپ هاپ محسوب می‌شود و در میان حلقه‌ی رپرها و آهنگسازهای هیپ هاپی شیکاگو در سال ۲۰۱۰ متولد شده است. سبک دریل پیوند بسیار نزدیکی با ژانرهای ترپ و رپ گنگستری دارد و ترانه‌های آن معمولا از کلامی خشن و ناهنجار برخوردار است.

 ریتم خاص Hihat و میزان‌بندی خاصی که باعث می‌شود تاکید بیشتری روی Bass و sub bass آهنگ به وجود بیاید از ویژگی های این سبک به حساب می‌آید.

آهنگ‌های Drill اکثرا فضای سنگین و تاریکی را ارائه می‌دهند و مهارت رپر را به چالش می کشند، زیرا خواننده در این سبک باید در درک ریتم و میزان‌بندی خاص این سبک از خود نبوغ نشان دهد.

این سبک در ایران با ظهور 021kid در سال ۲۰۲۰ رفته رفته جای خود را در بازار موسیقی هیپ هاپ فارسی‌زبان پیدا کرد تا جایی که در این روزها اکثر رپرهای مستعد ایرانی حداقل یک آهنگ در این سبک روانه‌ی بازار می‌کنند.

تونی مُحرز با نام مستعار 021kid که از او به عنوان پایه‌گذار دریل فارسی یاد می‌شود، رپری ۲۵ ساله و متولد تهران است.  موفقیت 021kid با این سبک فراتر از مارکت فارسی بود: 021kid  در یک سال گذشته در سه برنامه‌ی معتبر جهانی اجرا داشته است. دو زبانه بودن ترانه‌های او و مهارت او در ادا کردن کلمات قطعاً در موفقیت او نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

این رپر دو زبانه در ژانر هیپ هاپ و زیر شاخه‌های متفاوت آن فعالیت می‌کند و ترانه‌های او در زیر شاخه‌های دیگر هیپ هاپ نیز به موفقیت رسیده‌اند که نشان‌دهنده‌ی شناخت کامل او از هیپ هاپ و سبک‌های برگرفته از آن است.

در سوگ حمید رضا روحی

او در حمایت از جوانان ایران و مردم ایران آهنگ Persian xxl را  در سال ۲۰۲۰ پخش کرد که تا به امروز یکی از پر مخاطب‌ترین آهنگ‌های او در پلتفرم soundcloud محسوب می‌شود. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در پی قیام ژینا و در امتداد مبارزات مدنی ملت ایران، 021kid بار ها در ترانه‌های خود حمایتش را از خواسته‌های مردمی به زبان موسیقایی اعلام کرده است. برای مثال در آهنگ «اینجا ایرانه» به همراهی پوریا پوتک به دختران کشته شده در جنبش اشاره می‌کند:

اون بچه‌ها بودن سرمایه فردا

من صدا نیکا و حدیث و مهسام

«ناقابل» اما یکی از آهنگ‌های انفرادی 021kid بود که در سوگواری حمیدرضا روحی و پس از کشته شدن او منتشر شد.  در آرتورک آهنگ هم حمیدرضا روحی بر روی موتور دیده می‌شود. این آهنگ را 021kid به حمید رضا روحی  تقدیم کرده است.

آهنگ ریتمی انفجاری و سرعتی و موزیک حال و هوایی سرد و غمگین دارد. این غم در شاه‌بیت (Chours ) آهنگ در صدای خواننده‌ی زن نمود پیدا می‌کند:

من ایرانم ، من از درون ویرانم

من خیلی ساله، آرزوی آزادی دارم

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ترانه‌ی ناقابل به خشونت نیروهای سرکوبگر اشاره می‌کند و به مبارزه‌ی مردم با رژیم خشن جمهوری اسلامی می‌پردازد. همچنین در یکی از درخشان‌ترین فرازهای ترانه که دو بار هم تکرار می‌شود تا پایان آهنگ به پاسخگو نبودن حکومت در قبال جنایت‌هایی که مرتکب شده اشاره می‌کند:

با اینکه دور از وطنم

درد می‌کشم واسه هم وطنم

چرا هرچی جوون و نخبه‌اس همسن من

 الان زیر کفنن

کی پاسخ‌گوئه مرد مومن

چی میشه این همه حقای خورده

این دست به کُلتا کیان؟

می‌دونی اصلاً چندتا بچه مرده؟

آهنگ ناقابل با صدای حسین رونقی به پایان می‌رسد و در نهایت یک کلاژ کامل از اتفاقات روز ایران مقابل مخاطب قرار می‌دهد ، این آهنگ در پاییز ۱۴۰۱ کمی پس از مرگ حمیدرضا روحی منتشر شده است و آهنگسازی آن حاصل همکاری Kosfinger و حسین امین است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.