ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز: اعتصاب ادامه دارد

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز ادعای مقام‌های حکومتی مبنی بر پایان اعتصاب را «تبلیغات سیاسی کذب» خواند که برای ایجاد تفرقه در صف اعتصاب و برداشتن توجه جامعه از اعتصاب» مطرح شده است.

یک روز پس از آن که معاون سیاسی، امنیتی استاندار بوشهر ادعا کرد اعتصاب کارگران پروژه‌ای «شکسته شده» است و «کارگران تمام شرکت‌ها به سر کار بازگشته‌اند»، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز نوشت: «اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت و گاز و فولاد و معدن که از اول اردیبهشت آغاز شد، ادامه دارد.»

به گفته این شورا از آغاز اعتصاب «ده‌ها هزار کارگر وارد اعتصاب شده‌اند». کارگران پروژه‌ای نفت و گاز در ادامه اعتراض‌های سالانه خود از یکم اردیبهشت با مطالبه افزایش ۷۹ درصدی دستمزد و کاهش روزهای کاری که به طرح بیست/ ده شهره شده است به عنوان دو خواسته فوری دست به اعتصاب زدند.

مدیران ارشد حکومتی در منطقه ویژه انرژی عسلویه کارگران معترض را به اخراج از کار تهدید کرده بودند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی با بیان اینکه «پیمانکاران، کارفرمایان و مقامات مسئول به انواع تهدیدات و ترفندها دست زدند تا اعتصاب ما را بشکننند»، اعلام کرد: «آنها موفق نشده‌اند و اعتصاب ما ادامه دارد».

این شورا در بخش دیگری از اطلاعیه‌ای که ۲۵ اردیبهشت، یک روز پس از ادعای احمد پورات، معاون سیاسی، امنیتی استاندار بوشهر منتشر شد «تهدید به دستگیری و تلاش برای تفرقه‌افکنی در صفوف اعتصاب از طریق پخش اخبار کاذب» را بخش دیگری از ترفندهای کارفرمایان، پیمانکاران و مسئولان دولتی برای پایان دادن به اعتصاب عنوان کرد و نوشت کارگران «با هوشیاری و اتحاد» همه این ترفندها را «خنثی کرده‌اند».

در بخش دیگری از این اطلاعیه ادعای پایان یافتن اعتصاب در حالی که به گفته شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت و گاز کارگران «کار را تعطیل و کارگاه‌ها را تخلیه کرده‌اند»، تبلیغات «کاذب» و «سیاستی در به راه انداختن جنگ تبلیغاتی و تفرقه در صف اعتصاب و برداشتن توجه جامعه از اعتصابات» توصیف و تأکید شده است: «هیچ‌کدام از خواست‌های ما پاسخ نگرفته است، این خواسته‌ها سراسری است و باید سراسری پاسخ بگیرد.».

این شورا همچنین در اعتراض به ایجاد فضای امنیتی در محیط‌های کارگری اعلام کرد: «ما به امنیتی بودن محیط کارمان اعتراض داریم و تجمع و اعتراض را حق مسلم خود می‌دانیم و اینها همه یعنی باید دست پیمانکاران مفت‌خور از محیط‌های کاری کوتاه شود.»

بهبود کیفیت خوابگاه و غذا و درمان رایگان برای تمام کارگران شاغل در صنعت نفت و گاز از دیگر مطالبات کارگران پروژه‌ای اعلام شده است.

کارگران پروژه‌ای نفت و گاز که بخش زیادی از آن‌ها در پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز در مناطق جنوبی، به ویژه منطقه ویژه انرژی عسلویه در استان بوشهر، منطقه ویژه انرژی ماهشهر و دیگر مناطق نفت‌خیز شاغل هستند در سال‌های گذشته نیز با خواسته‌های مشابه به صورت طولانی اعتصاب کرده‌ بودند.

سلطه پیمانکاران خُرد و کلان وابسته به بنیادهای نظامی و حکومتی، منع ایجاد تشکل کارگری مستقل در مناطق ویژه اقتصادی و فضای امنیتی در این مناطق کارگران پروژه‌ای نفت و گاز را به گفته فعالان کارگری در این مناطق به «برده‌های دوره جدید» بدل کرده است که در شرایط سخت باید ساعت‌های طولانی برای دستمزد اندک کار کنند.

کارگران پروژه‌ای در سه سال اخیر اعتراض‌های پیوسته‌ای را سازمان داده‌اند. در سال گذشته همزمان با خیزش سراسری در اعتراض به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی نیروهای امنیتی نزدیک به ۳۰۰ کارگر پروژه‌ای را با هدف ممانعت از شکل‌گیری اعتصاب بازداشت کردند. صدها کارگر به دلیل فعالیت صنفی از ورود به پروژه‌های نفت و گاز منع شده‌اند. معاون امنیتی استاندار بوشهر هم ۲۴ اردیبهشت گفت که هشت تن از فعالان کارگری در منطقه ویژه عسلویه بازداشت شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.