ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تالاب صالحیه استان البرز در آستانه خشک شدن است

بحث تأمین آب برای این تالاب از ضروریات است و باید برای آن فکری شود زیرا خسارت زیست محیطی ناشی از خشکی این تالاب در سال هزاران میلیارد است.

وضعیت خشکی تالاب صالحیه نظرآباد در استان البرز بسیار بحرانی است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به وضعیت تالاب صالحیه و گرد و غباری که این خشکی ایجاد می‌کند گفت خسارت سالانه خشکی این تالاب هزاران میلیاردی است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. 

منوچهر غفاری در دومین جلسه کارگروه اضطرار گرد و غبار استان البرز که روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت برگزار شد با تأکید بر لزوم مدیریت تالاب صالحیه به‌عنوان یک منشأ گرد و غبار، به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت تا زمانی که چرای غیرمجاز دام در محدوده این تالاب کنترل نشود ساماندهی پوشش گیاهی هم فایده‌ای نخواهد داشت. 

غفاری با تأکید بر لزوم انجام مطالعات جامع در خصوص تالاب صالحیه، گفت: 

زهکشی که از سال‌ها پیش در این منطقه وجود دارد بدون برآورد تبعات زیست محیطی کشیده شده و درحال حاضر هم نباید در قبال آن شتابزده عمل کنیم چون از مدار خارج کردن آن هم می‌تواند تبعات داشته باشد.

به گفته منوچهر غفاری، مشکل تالاب صالحیه یک موضوع ملی است و بهبود نیافتن وضعیت آن مخاطرات زیان‌باری به دنبال دارد. بحث تأمین آب برای این تالاب هم از ضروریات است و باید برای آن فکری شود. واقعیت این است که خسارت زیست محیطی ناشی از خشکی این تالاب در سال هزاران میلیاردی است.

آرزو شریفی، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست یک آذر ۱۴۰۱ به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود زهکشی‌های زمین‌های اطراف تالاب صالحیه که در دهه هشتاد صورت گرفته است عمده‌ترین دلیل خشک شدن تالاب صالحیه است.

شریفی چرای بی‌رویه شترها پیرامون این تالاب را که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی این منطقه شده است، منشاء ایجاد ریزگردها در این استان دانست.

وضعیت تالاب‌های ایران بسیار بحرانی است. علی سلاجقه، ريیس سازمان محیط زیست در اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد که دو میلیون هکتار تالاب یعنی نیمی از تالاب‌های ایران خشک شده است. 

حسین رفیع، عضو مرجع ملی غیردولتی کنوانسیون رامسر در ایران، اسفند ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن درباره تالاب‌های ایران و نحوه مدیریتی آنها گفت:

نوع مدیریت و نگاه به تالاب‌ها نادرست است. در دولت و نظام هنوز جایگاه، ارزش و اهمیت تالاب‌ها را درک نکردیم، چه در اوایل انقلاب که دولت برای توسعه زمین‌های کشاورزی تالاب‌ها را خشک کرد، چه حالا که تاکید ما بر مدیریت زیست‌بومی جامع تالاب‌هاست و از آن هیچ جواب مثبتی در هیچکدام از تالاب‌ها نگرفتیم.

به گفته رفیع مدیریت سازمان محیط‌زیست در زمینه تالاب‌ها شکست‌خورده است زیرا میلیاردها تومان در ۱۵ سال گذشته برای این نوع مدیریت هزینه شده و حتی در طرح‌های پایلوت خود در دریاچه ارومیه، پریشان و شادگان، هیچ نتیجه مثبتی نگرفته، اما متاسفانه طرح پایلوتی که نتیجه نگرفته را به ۴۰ تالاب دیگر تعمیم داده است. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.