ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۷ مه ــ همیشه با یکدیگر علیه هم‌جنس‌گراهراسی، ترنس‌هراسی و دوجنس‌گرا‌هراسی

موضوع ویژه روز جهانی مبارزه با هم‌جنس‌گراهراسی، ترنس‌هراسی و دوجنس‌گرا‌هراسی در سال جاری «همیشه با یکدیگر: متحد در گوناگونی» است. مجموعه‌ای از مقاله‌های زمانه دراین‌باره را بخوانید.

۱۷ مه روز جهانی مبارزه با هم‌جنس‌گراهراسی، ترنس‌هراسی و دوجنس‌گرا‌هراسی است. موضوع ویژه امسال «همیشه با یکدیگر: متحد در گوناگونی» تعیین شده است و به ضرورت همبستگی برای ایجاد تفاوت‌های معنادار در زندگی جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌آی‌ای+ اشاره دارد.

در سال گذشته، جامعه کوئیر ایران شجاعانه در فضای مجازی و در خیابان‌ها برای بازشناسی و مشاهده‌پذیری هر چه بیشتر جنگید. جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه حیات‌اش به سرکوب کوئیرهای ایرانی پرداخته و حتی وجود گی‌ها و لزبین‌ها در ایران را انکار کرده و در سال‌های اخیر، همزمان با اوج گرفتن مبارزه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌آی‌ای+، به کارزار نفرت‌پراکنی علیه این جامعه شدت بخشیده است.

کارتون «هم‌جنس‌گرایی سرکوب‌شده» در زیر، اثر ژان دوبریتز، کارتونیست فرانسوی، به مناسبت ۱۷ مه انتخاب شده است. همچنین در پی آن مجموعه‌ای از مقاله‌ها و گزارش‌های منتشرشده اخیر در زمانه را خواهید دید.

هم‌جنس‌گراهراسی سرکوب‌شده، اثر ژان دوبریتز ــ منبع: کارتون‌موومنت
هم‌جنس‌گرایی سرکوب‌شده، اثر ژان دوبریتز ــ منبع: کارتون‌موومنت

امیر برای عکاسی جلوی برج میلاد در فضای عمومی بازداشت می‌شود. ابتدا برای پوشش نامناسب و بعدها برای فعالیت‌هایش به‌عنوان درگ‌ به بند افراد ترنس زندان اوین می‌افتد. متن پیش رو، روایت اوست از آن بند.

نتایج یک سرشماری جدید در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد افراد ترنس‌جندر در سال ۲۰۲۱ سه برابر بیشتر از سیس‌جندرها با گرسنگی ناشی از فقر درگیر بوده‌اند. در این میان، زنان رنگین‌پوست ترنس بیش از همه فقر و ناامنی غذایی را تجربه کرده‌اند.

باتلر علیه گفتارهای ضدجنسیت و خصیصه‌ی فاشیستی ترنس‌هراسی، هم‌جنس‌گراهراسی و دیگر انواع کوئیرهراسی می‌نویسد و چنین هشدار می‌دهد: «حالا زمان آن نیست که هیچ‌یک از ماهایی که هدف جنبش ضدجنسیت قرار داریم، علیه همدیگر دست به اقدام بزنیم. الان وقت همبستگی علیه فاشیست‌هاست.»

محمد آسمانی تازه از ایران مهاجرت کرده است اما شاهد ماه‌های نخست جنبش زن، زندگی، آزادی بوده است. او از امروز و فردای جامعه کوئیر ایران و جنبش ژینا می‌گوید.

گزیده‌ای از پیش‌گفتار فدریکو زاپیتو بر ترجمه فرانسوی کتابش تحت عنوان «کمونیسم کوییر، به سوی براندازی دگرجنس‌گرایی».

آدری لرد، مبارز و شاعر و لزبین سیاهپوست در متنی کوتاه می‌نویسد: «این از معیارهای کلبی‌مشربی راست‌گرایانه است که اعضای گروه‌های ستمدیده را به اقدام علیه یکدیگر تشویق می‌کند. تا زمانی که ما به خاطر هویت‌های جزئی‌مان جدای از هم باقی بمانیم، نمی‌توانیم در اقدام سیاسی موثری به یکدیگر بپیوندیم.»

رامتین شهرزاد − وضعیت جامعه کوییر ترکیه چه بود، در گذر حکومت اردوغان به چه تبدیل شد و چه آینده‌ای پس از انتخابات این ماه ترکیه در انتظار این جامعه ترکیه خواهد بود؟

نقد یک زن ترنس فمینیست بر مقاله «نقد سیاست هویت در یک نمونه رایج در غرب» نوشته اسلاوی ژیژک

کلکتیو فمنیست‌ها برای ژینا در شهر سیاتل ــ در فروردین سال ۱۴۰۲، رادیو زمانه مقاله‌ای با عنوان «نقد سیاست هویت در یک نمونه رایج در غرب» منتشر کرد که در واقع ترجمه‌ایست از مقاله‌ای از اسلاوی ژیژک با عنوان «wokeness اینجاست که بماند». این مقاله مشخصاً بدون آشنایی مقدماتی با مطالعات و نظریاتی که در دهه‌های اخیر با رویکردهای مختلف تاریخی، انسان‌شناسانه،‌ جامعه‌شناسانه، یا فلسفی به جنسیت و سکچوالیته پرداخته‌اند نوشته شده است،‌ چرا که در هیچ سطحی با این نظریات و ایده‌ها درگیر نشده است؛ نه از آن‌ها چیزی قرض گرفته و نه نقدشان کرده است.

گزارش سالانه؛ رامتین شهرزاد ــ در سالی که گذشت، جامعه کوییر چه کرد؟ نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای جامعه ال‌جی‌بی‌تی پلاس ایران

جودیت باتلر در گفت‌وگویی که بخشی از آن پس از انتشار در «گاردین» حذف شد، به مسأله‌های گوناگونی از جمله جنسیت و تغییر تاریخی آن، سیاست هویت، مقابله با ایدئولوژی ضدجنسیت، و ضرورت همبستگی مبارزه علیه سرمایه‌داری و استعمار با جنبش کوئیر می‌پردازد. ترجمه نسخه کامل این گفت‌وگو را در «زمانه» بخوانید.

قسمت نخست ــ در قسمت نخست گفتگو با آریا یکتا، با او در مورد جایگاه جامعه کوییر در انقلاب ژینا، نقش جمهوری اسلامی در به حاشیه راندن افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی پلاس، همچنین مانیفست‌ها و منشورهای اخیر صحبت شد.

قسمت دوم ــ در قسمت نخست این گفت‌وگو درباره موضوع جامعه کوییر و انقلاب ژینا صحبت کردیم. در بخش دوم صحبت رفته بر سر حق انسان بر بدنش و موضوع افراد "نان‌باینری".

گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر از پلیس و نیروهای امنیتی در پنج کشور عربی خاورمیانه روایت می‌کند که چگونه این نیروها با استفاده از فضای مجازی، افراد جامعه کوییر را هدف نظارت و آزار قرار می‌دهند.

یاور برادران خسروشاهی درباره «مانیفست جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌آی‌کیوپلاس» به زمانه می‌گوید: «به‌جز تبعیض و سرکوب سیستماتیک، بیماری‌انگاری و جرم‌انگاری که در فضای جامعه می‌بینیم، سال‌ها تلاش شده حقوق جامعه کوییر غیرسیاسی و از فضای سیاسی حذف شود، اما با همه محدودیت‌ها و سرکوب‌ها می‌بینیم جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌آی‌کیوپلاس به‌خصوص در سال‌های اخیر صدایش را بلندتر کرده است.»

مانی عظیم‌زاده ــ جامعۀ کوییر ایرانی، اگرچه که خود دچار شکاف‌های جنسی و جنسیتی است، ولی در مقابله با نظام مردسالارانه و در کلیت خود، به دلیل اشتراکاتش با جامعه زنان، موقعیتی گاه هم سطح با زنان در برابر حکومت جمهوریِ اسلامی دارد.

کاوه کرمانشاهی ــ سعیده سعادت، فعال سیاسی ایرانی و موسس سازمان «لزمیگراس» در برلین، امسال برنده «جایزه برلین برای مشاهده‌پذیری زنان همجنس‌گرا» شد.

دولت چین اخیراً اقداماتی را علیه کسانی که «مردان سیسی» نامیده می‌شوند ‒مردها و اغلب اوقات سلبریتی‌های مردی که بیش‌ازحد واجد ویژگی‌های زنانه انگاشته می‌شوند‒ آغاز کرده است. یادداشت شوایشوای وانگ نشان می‌دهد چگونه دولت‌ها مردسالاری دگرجنس-هنجارمند را همچون یک ابزار سیاسی به کار می‌گیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.