ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وبینار زمانه:

پروژه‌های پتروشیمی و تجاوز به حریم تالاب‌ها

با حضور اعظم بهرامی

با توجه به ناکارآمدی و سود‌ده نبودن بخش عظیمی از صنایع پتروشیمی موجود، چه سودی در راه‌اندازی مجتمع‌های تازه وجود دارد؟ زندگی دامداران و روستاییان و صیادان ساکن در حاشیه که خاک و زمین و منبع درآمد خود را از دست می‌دهند چه خواهد شد؟ آلودگی و پساب و زباله این مجتمع‌های صنعتی چطور مدیریت می‌شوند؟

تالاب میانکاله را به مرگ غم‌انگیز و «مهمان کُشی» در بازار فریدون‌کنار می‌شناسیم، بازاری که در اخبار جهانی نیز به بزرگترین بازار فروش پرندگان مهاجر شکار شده معروف شده است. آنچه مرگ این تالاب و بسیاری دیگر از تالاب‌های ایران را تسریع می‌کند تنها تغییر اقلیم و یا تاثیر متغیرهای اقلیمی نیست. 

ما با زنجیره‌ای از تهاجم و تجاوز به حریم تالاب‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر مواجه هستیم که پرونده قطور تالاب میانکاله و خواهرانش تالاب گرگان و آشوراده تنها بخشی از آن است.

همدستی بسیاری از نمایندگان مجلس و امامان جمعه شهرها که با بی‌کفایتی سازمان محیط زیست گره خورده، سبب شده تعداد بسیاری از تالاب‌ها و محدوده اکوسیستم تالابی در لیست محل ساخت و راه‌اندازی صنایع ویژه حوزه پتروشیمی قرار بگیرد. 

در فرایند ساخت مجتمع‌های صنعتی در حریم تالاب‌ها نکات بسیاری از منظر محیط زیستی و آسیب‌های جبران ناپذیر آن و بحث تامین آب و انرژی این صنایع مطرح است. 

تغییر کاربری اراضی مرتعی یا جنگلی به صنعتی و ساختمانی، انتقال آب که اغلب در آن بحث شیرین‌سازی نیز مطرح است و بحث حفر چاه که هر دو مضرات خود را دارند از جمله مسائلی هستند که باید به آنها توجه ویژه گردد.

پرسش دیگر این است که با توجه به ناکارآمدی و سود‌ده نبودن بخش عظیمی از صنایع پتروشیمی موجود، چه سودی در راه‌اندازی مجتمع‌های تازه وجود دارد؟ آیا این پروژه‌ها چیزی جز فرصتی برای رانت‌خواری و رشوه و فساد بانک‌ها و بدهکاران بزرگ صنایع نیست؟

در این میان زندگی دامداران و روستاییان و صیادان ساکن در حاشیه که خاک و زمین و منبع درآمد خود را از دست می‌دهند چه خواهد شد؟ آلودگی و پساب و زباله این مجتمع‌های صنعتی چطور مدیریت می‌شوند؟

زمانه درباره این موضوع وبیناری را با حضور اعظم بهرامی، نویسنده و پژوهشگر زیست‌محیطی برگزار کرد. بهرامی در این وبینار وضعیت تالاب‌های ایران و آسیب‌‌های زیست‌محیطی صنایع در قلب مناطق حفاظت شده را تشریح کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.