ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین می‌گوید قصد دارد باخموت را محاصره کند

پس از آن‌که مسکو به‌خاطر تصرف باخموت به گروه واگنر و نیروهای روسی تبریک گفت، اوکراین اعلام کرد که نیروهایش همچنان در اطراف باخموت پیشروی می‌کنند و هدفشان محاصره این شهر ویران‌شده است.

روسیه شنبه گذشته اعلام کرد که باخموت را به‌طور کامل تصرف کرده است. این خبر در صورت تأیید، پایانی بر طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد ۱۵ ماهه جنگ خواهد بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از نیروهای عادی خود و گروه واگنر به همین دلیل تمجید کرد.

با این حال، روز یکشنبه ‌۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه یک ژنرال ارشد اوکراین گفت نیروهای کی‌یف بخش «کوچک» باخموت را کنترل می‌کنند و این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد در صورت تغییر وضعیت وارد شهر شوند.

ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین، در یک پست تلگرامی گفت نیروهای کی‌یف در حال پیشروی به سمت نیروهای روسی در حومه شهر هستند و به «محاصره تاکتیکی» شهر نزدیک می‌شوند. باخموت پیش از جنگ ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت.

سیرسکی، روز یکشنبه گفت که از مواضع خط مقدم در نزدیکی باخموت بازدید کرده است. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین نیز اظهارات سیرسکی مبنی بر این‌که نیروهای اوکراینی به پیشروی خود در اطراف شهر ادامه می‌دهند را تکرار کرد. مالیار در تلگرام گفت:

نیروهای ما شهر را به‌شکل نیمه‌محاصره در آورده‌اند و این وضعیت فرصتی به ما می‌دهد تا دشمن را نابود کنیم... دشمن باید در بخشی از شهر که تحت کنترلش است از خود دفاع کند.

مالیار افزود نیروهای اوکراینی همچنان از تأسیسات صنعتی و زیرساختی دفاع می‌کنند و بخشی از ارتفاعات مشرف به شهر را در دست دارند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، حملات روسیه به اطراف باخموت، از جمله حملات هوایی به شهر و روستای ایوانیوسکه در نزدیکی‌های غربی آن متوقف نشده است.

اواخر روز یکشنبه، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر در پیامی صوتی در تلگرام گفت کار گروهش انجام شده و نیروهایش ظرف چند روز منطقه درگیری را ترک خواهند کرد. پریگوژین گفت:

«واگنر امروز هیچ سرزمینی را تصرف نکرد. ما تمام قلمروهایی را که قول داده بودیم تا آخرین سانتی‌متر تصرف کنیم، تصرف کرده‌ایم. همان‌طور که دیروز اعلام کردیم، مواضع خود را به وزارت دفاع [روسیه] می‌سپاریم و در ۲۵ مه ‌(۴ خرداد) منطقه درگیری را ترک می‌کنیم.»

رویترز به‌نقل از تحلیلگران نظامی نوشته اگرچه مسکو گفته است که تصرف باخموت گامی برای پیشروی عمیق‌تر در منطقه صنعتی دونباس است اما این شهر هیچ ارزش استراتژیک ندارد.

مقایسه باخموت با هیروشیما

طی هفته گذشته، نیروهای اوکراینی در جناح‌های شمالی و جنوبی باخموت سریع‌ترین دستاوردهای خود در شش ماه گذشته را به‌دست آوردند و روسیه نیز به برخی از عقب‌نشینی‌های سربازان خود اذعان کرد.

کی‌یف می‌گوید قبل از یک ضد حمله بزرگ برنامه‌ریزی‌شده توسط نیروهایش، هدف این بوده است که نیروهای روسی را از نقاط دیگر جبهه به داخل شهر بکشانند، تا تلفات زیادی را در آن‌جا بر آن‌ها وارد کنند و خط دفاعی مسکو را در جاهای دیگر تضعیف کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت روسیه در باخموت بیش از ۱۰۰ هزار نفر تلفات داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین وضعیت باخموت را با هیروشیما پس از انفجار بمب اتم در این شهر مقایسه کرد. او روز یکشنبه در نشست گروه۷ در این شهر ژاپن، گفت:

تصاویر هیروشیما من را کاملاً به یاد باخموت و دیگر شهرهای مشابه می‌اندازد. چیزی زنده باقی نمانده است، همه ساختمان‌ها ویران شده‌اند.

او به خبرنگاران گفت:

باخموت تا امروز توسط فدراسیون روسیه تصرف نشده است. در این‌باره دو یا سه تفسیر دیگر وجود ندارد.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی یکشنبه در هواپیما گفت:

جهان موضع ما را می‌شنود: دفاع، تضمین‌های امنیتی، بازپس گرفتن همه سرزمین‌ها و همه مردم‌مان، عدالت و اجرای طرح صلح ما.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به سخنان زلنسکی گفت این کاخ سفید بود که هم هیروشیما و هم باخموت را ویران کرد.

تصرف باخموت - که روسیه از آن با نام دوران شوروی خود یعنی آرتیوموفسک یاد می‌کند – نشان‌دهنده نخستین پیروزی بزرگ مسکو در درگیری‌های بیش از ۱۰ ماه است.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که یگان‌های تهاجمی‌اش با پشتیبانی توپخانه و هوانوردی گروه نیروهای جنوب، عملیات آزادسازی «آرتیوموفسک» را به پایان رساندند.

نبرد برای تصرف باخموت همچنین نشان‌دهنده شکاف عمیق بین گروه مزدور واگنر که هزاران مجرم را از زندان‌های روسیه به خدمت گرفته، و ارتش عادی روسیه است. دو هفته است که پریگوژین، رهبر گروه واگنر روزانه پیام‌های صوتی و تصویری در محکومیت رهبری نظامی روسیه منتشر می‌کند که اغلب با شعارهای توهین‌آمیز همراه است.

رهبران کشورهای صنعتی در اجلاس سران گروه۷ گفتند که از حمایت از اوکراین کوتاه نخواهند آمد.

زلنسکی که در هیروشیما نشست خصوصی با بایدن داشت، گفت مطمئن است که کی‌یف پس از ماه‌ها لابی جت‌های جنگنده اف۱۶ را از غرب دریافت خواهد کرد.

بایدن گفت جت‌های اف۱۶ به نیروهای اوکراینی در رابطه با باخموت کمکی نمی‌کردند، اما می‌توانستند «تفاوت بزرگی از نظر توانایی مقابله با آن‌چه در راه است ایجاد کنند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.