ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین و گروه واگنر از عقب‌نشینی نیروهای روسیه در نزدیکی باخموت خبر دادند

اوکراین می‌گوید در شمال باخموت به پیشروی ادامه داده‌اند و مناطقی را تصرف کرده‌اند. گروه واگنر گفته است در اطراف شهر جناح‌های نیروهای روسیه تضعیف شده‌اند و تجهیزات کم دارند.

در حالی‌که کی‌یف در تدارک یک ضدحمله گسترده است، ارتش اوکراین و ارتش خصوصی واگنر روسیه، هر دو از عقب‌نشینی‌های بیشتر نیروهای روسیه در اطراف شهر باخموت در روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت / ۱۸ مه گزارش دادند.

سربازان اوکراینی در نزدیکی خط مقدم گفتند روسیه برای ایجاد مانع بر سر راه پیشروی نیروهای اوکراینی جاده‌های دسترسی به باخموت را بمباران می‌کند.

پترو پودارو، فرمانده یک واحد توپخانه ارتش اوکراین گفت: «اکنون که ما شروع به پیشروی کرده‌ایم، آن‌ها تمام مسیرهای پیش رو را گلوله‌باران می‌کنند تا خودروهای زرهی ما نتوانند سربازان، مهمات و تجهیزات دیگر را منتقل کنند.»

ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهایش در نقاطی بیش از ۱,۵ کیلومتری پیشروی کرده‌اند. نیروهای این کشور به مدت شش ماه در حالت تدافعی قرار داشتند و حمله بزرگ مسکو را پشت سر گذاشتند.

سرهی چرواتی، سخنگوی ارتش اوکراین، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «با وجودی‌که یگان‌های ما از نظر تجهیزات و پرسنل برتری ندارند، به پیشروی در جناح‌ها ادامه داده‌اند و مسافتی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰۰ متر را طی کرده‌اند.»

موفقیت‌های اوکراین با شکاف عمیق میان ارتش روسیه و گروه واگنر که عملیات باخموت را رهبری می‌کند، همراه شده است.

کی‌یف می‌گوید پیشروی‌های محلی در اطراف باخموت مقدمه‌ای بر ضدحمله بزرگی است که پیش رو دارد و امیدوار است با آغاز آن جریان تهاجم ۱۵ ماهه روسیه تغییر کند.

از سوی دیگر، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر می‌گوید نیروهایش در داخل باخموت همچنان در حال پیشروی هستند و در آستانه بیرون راندن نیروهای اوکراینی از آخرین پایگاه خود در منطقه ساخته‌شده در حومه غربی شهر هستند.

با این حال پریگوژین فرماندهان نیروهای منظم روسیه را متهم کرد که مناطق شمال و جنوب شهر را رها کرده‌ و خطر محاصره نیروها در داخل شهر را افزایش داده‌اند.

رهبر گروه واگنر در آخرین پیام صوتی خود در روز پنج‌شنبه گفت: «متأسفانه واحدهای وزارت دفاع روسیه در شمال باخموت تا ۵۷۰ متر عقب‌نشینی کرده‌ و جناح‌های ما را رها کرده‌اند.»

پریگوژین خطاب به سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش گفت: «من از رهبری عالی وزارت دفاع – علناً - درخواست [کمک تسلیحاتی] می‌کنم، زیرا نامه‌های من خوانده نمی‌شود.»

وزارت دفاع روسیه طی هفته گذشته برخی عقب‌نشینی‌ها از مواضع نزدیک باخموت را پذیرفت، اما اظهارات یوگنی پریگوژین مبنی بر این‌که جناح‌های شهر باخموت در حال فروپاشی است یا این‌که مهمات به گروه واگنر کم رسیده است را رد می‌کند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت روسیه گروه‌هایی از نیروهای ذخیره را به باخموت منتقل کرده و نبردها در حومه شمالی و جنوبی آن در تمام طول روز جریان داشته است. اما با پیشروی نیروهای اوکراین، روس‌ها حدود یک کیلومتر عقب رانده شدند.

کی‌یف می‌گوید تاکتیک‌اش در مورد باخموت این است که نیروهای روسی را به داخل شهر بکشاند تا قبل از حمله متقابل برنامه‌ریزی‌شده خط مقدم روسیه را در مناطق دیگر تضعیف کند.

با نزدیک شدن به ضدحمله احتمالی کی‌یف، روسیه پس از یک سکون تقریباً دو ماهه حملات موشکی و پهپادی به سراسر اوکراین را در این ماه از سر گرفت. در حال حاضر موج حملات در هفته چندین بار صورت می‌گیرد و این بیشترین تعداد حملات از آغاز جنگ است.

در طول پنج‌شنبه شب آژیرهای حمله هوایی به صدا درآمد، دود سیاه آسمان کی‌یف را فرا گرفت و گزارش شد که یک نفر در شهر جنوبی اودسا کشته شده است. اوکراین اعلام کرد که ۲۹ موشک از ۳۰ موشک شلیک‌شده را ساقط کرده است. مسکو مدعی شد که به اهداف نظامی حمله کرده است.

روسیه همچنین حملات و انفجارهایی را نیز در مناطق تحت کنترل خود و همچنین در خاک روسیه در نزدیکی مرز تجربه کرده است. مقامات کریمه تحت اشغال روسیه گزارش دادند که یک قطار باری از ریل خارج شده است. کی‌یف هرگز نقش خود را در چنین رویدادهایی تأیید نکرده است.

در جبهه دیپلماتیک، رهبران کشورهای بزرگ صنعتی احتمل دارد که در اجلاس گروه ۷ در ژاپن تدابیر سخت‌گیرانه‌تری علیه روسیه اتخاذ کنند تا مانع از دور زدن تحریم‌های مالی شوند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، با هدف همکاری نزدیک‌تر در رویارویی با روسیه و چین در هیروشیما با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.