ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه مدعی است ۷۰ مهاجم را در حمله به بلگورود کشته است

«لژیون آزادی روسیه» و «سپاه داوطلب روسیه» گروه‌های ضدکرملین، مسئولیت حمله به خاک روسیه را برعهده گرفته‌اند. تحلیلگران نظامی می‌گویند این تهاجم می‌تواند نیروهای روسیه را پراکنده کند.

مسکو گفته است که بیش از ۷۰ نفر از مهاجمان را در عملیاتی برای عقب‌راندن حمله فرامرزی از اوکراین به منطقه بلگورود کشته است. آن‌ها پیش از عقب‌نشینی به مدت ۲۴ ساعت با نیروهای روسی درگیر شدند.

روسیه اعلام کرد که روز سه‌شنبه جت‌های جنگنده و توپخانه‌ها را برای نابودی گروه‌های مسلحی که به منطقه مرزی نفوذ کرده بودند مستقر کرده است.

مقامات روسی گفتند که ۱۳ نفر بر اثر شلیک توپ و خمپاره در جریان درگیری‌ها زخمی شدند و یک زن در جریان تخلیه روز دوشنبه جان باخت. همچنین گزارش شده که دومین غیرنظامی در روستای کوزینکا کشته شده است. به‌گفته آن‌ها ۹ روستای مرزی در جریان درگیری تخلیه شدند.

در مجموع، بیش از ۷۰ شبه‌نظامی کشته و چندین خودروی زرهی منهدم شدند. ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه، امروز چهارشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه مهاجمان را «گروه شناسایی و خرابکاری اوکراین» معرفی کرد.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت نیروهای محلی، حملات هوایی و توپخانه مهاجمان را دفع کردند و آن‌چه از این نیروهای شبه‌نظامی باقی مانده بود به خاک اوکراین عقب رانده شد. او افزود آن‌ها هنگام عقب‌نشینی نیز همچنان زیر آتش قرار گرفتند «تا زمانی که به‌طور کامل از بین رفتند».

اعضای دو گروه ضد کرملین «لژیون آزادی روسیه» و «سپاه داوطلب روسیه» (RVC)  مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. کی‌یف اما هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین روز سه‌شنبه گفت: ما در سرزمین‌های خارجی جنگ نمی‌کنیم.

در ویدئویی که ظاهراً توسط «لژیون آزادی روسیه» در روز دوشنبه منتشر شد، یک سخنگوی استتار شده این گروه که توسط مردان مسلح خسته احاطه شده بود، گفت: روسیه آزاد خواهد شد! شعاری که اغلب فعالان مخالف کرملین از آن استفاده می‌کنند.

اطلاعات کمی در مورد این دو گروه یا روابط آن‌ها با ارتش اوکراین وجود دارد. «سپاه داوطلب روسیه» در ماه اوت گذشته تأسیس شد و طبق گزارش‌ها بیشتر از فعالان راست افراطی روس و ضد پوتین تشکیل شده است که با گروه‌های راست افراطی اوکراینی ارتباط دارند.

یولیا شاپووالوا، روزنامه‌نگار مستقر در مسکو، به الجزیره گفت کرملین معتقد است همه مهاجمان «شبه‌نظامیان اوکراینی» هستند.

حمله به خاک روسیه و «پراکنده کردن» نیروهای این کشور

حمله به بلگورود روسیه پیش از حمله گسترده احتمالی اوکراین و تقویت صدها کیلومتر خط مقدم جبهه توسط روسیه با استقرار تانک‌ها و نیروها و سنگربندی‌ها صورت می‌گیرد.

به‌گفته تحلیلگران نظامی، در حالی‌که کی‌یف برای یک ضدحمله بزرگ آماده می‌شود، تهاجم دو روزه از اوکراین به مناطق مرزی غرب روسیه می‌تواند به مسکو ضربه روانی وارد کند و کرملین را مجبور سازد که نیروهای خود را از خطوط مقدم منحرف کند.

برخی کارشناسان می‌گویند اگرچه کی‌یف هرگونه نقشی در این حملات را رد کرده است، اما بزرگترین حمله فرامرزی اوکراین از زمان تهاجم روسیه در ۱۵ ماه پیش، تقریباً به‌طور قطع با نیروهای مسلح اوکراین هماهنگ شده است.

نیل ملوین، تحلیلگر مؤسسه خدمات متحد سلطنتی در زمینه دفاعی و امنیتی (RUSI) در لندن گفت:

اوکراینی‌ها در تلاش هستند تا روس‌ها را به جهات مختلف بکشانند تا شکاف‌ها را باز کنند. روس‌ها مجبور به ارسال نیروهای کمکی هستند.

اوکراین می‌گوید قصد دارد یک ضدحمله بزرگ برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی انجام دهد، اما روسیه استحکامات گسترده‌ای را در شرق و جنوب همسایه‌اش آماده کرده است.

این تهاجم دور از مرکز نبرد در منطقه دونباس شرقی اوکراین و در حدود ۱۶۰ کیلومتری خط مقدم در شمال منطقه خارکف (خارکیف) صورت گرفت. ملوین گفت:

آن‌ها باید به این موضوع واکنش نشان دهند و نیروها را در آن‌جا مستقر کنند و سپس نیروهای زیادی در سراسر منطقه مرزی داشته باشند.

مارک گالئوتی، رئیس مؤسسه مشاوره اطلاعات مایاک مستقر در لندن و نویسنده چندین کتاب در مورد ارتش روسیه گفت دو گروه مهاجم مسلح شامل روس‌های ضد کرملین از لیبرال‌ها و آنارشیست‌ها گرفته تا نئونازی‌ها هستند. او گفت:

آن‌ها امیدوارند که تا حدودی بتوانند به سقوط رژیم پوتین کمک کنند. اما در همین حال، ما باید متوجه باشیم که این‌ها نیروهای مستقل نیستند... و توسط بخش اطلاعات نیروهای نظامی اوکراین کنترل می‌شوند.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید حملات اوکراین به خاک روسیه را «تشویق نمی‌کند»، اما این به کی‌یف مربوط است که تصمیم بگیرد چگونه عملیات نظامی انجام دهد.

چندین حمله مشابه به روسیه در ماه‌های اخیر رخ داده است. اگرچه حمله این هفته بزرگترین حمله از این نوع تاکنون بوده است، اما در مقایسه با نبردهای خط مقدم ناچیز محسوب می‌شود.

الکسی بارانوفسکی، سخنگوی شاخه سیاسی «لژیون آزادی روسیه» در کی‌یف به رویترز گفت که او نمی‌تواند شمار نیروهای شرکت‌کننده در عملیات را فاش کند اما این گروه در مجموع چهار گردان دارد.

بارانوفسکی تلفات سنگین وارد شده به این گروه را به‌عنوان اطلاعات نادرست تکذیب کرد و گفت این یگان بخشی از لژیون بین‌المللی اوکراین و در نتیجه بخشی از نیروهای مسلح آن است، اما این‌که تهاجم با مقامات اوکراینی هماهنگ شده است را رد کرد. او گفت:

این‌ها اولین گام‌ها در راه هدف اصلی سرنگونی رژیم پوتین از طریق نیروی مسلح است. هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد.

مارک گالئوتی این حمله را فرصتی برای انجام دو کار دانست: یکی «به ‌لرزه درآوردن روس‌ها» در مورد احتمال خیزش در میان مردم خود، و دیگری مجبور ساختن روس‌ها به پراکنده کردن نیروهای خود. او افزود این عملیات همچنین به تقویت روحیه در اوکراین کمک کرد.

کاهش درگیری‌ها در باخموت و اطراف آن

برای نخستین بار از ماه دسامبر گذشته اوکراین هیچ‌گونه درگیری نظامی‌ای را در باخموت گزارش نکرده است. با این حال گفته می‌شود که درگیری‌ها در حومه آن ادامه دارد.

شدت نبردها در باخموت و اطراف آن کاهش یافته است. مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) در گزارش وضعیت روزانه خود نوشته است:

برای اولین بار از دسامبر ۲۰۲۲، ستاد کل ارتش اوکراین هیچ‌گونه درگیری در داخل باخموت را گزارش نکرده است. در کروموو، واقع در غرب باخموت، نیروهای اوکراینی پیشروی روسیه را دفع کردند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین و سرهی چرواتی سخنگوی ارتش در شرق این کشور، هر دو تأکید کردند که اوکراین همچنان برخی از مواضع خود را در خانه‌ها و استحکامات جنوب غربی باخموت در اختیار دارد. به‌گفته چرواتی، افزون بر این، سربازان اوکراینی ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر در کناره‌ها پیشروی کردند.

ستاد کل ارتش اوکراین می‌گوید روسیه به خطوط آودیوکا - دونتسک نیز حملاتی انجام داده است. بر این اساس، نیروهای اوکراینی حملات روسیه را در مناطقی از شمال و غرب دفع کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.