ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش سودان از سربازان سابق خواست با ادامه جنگ دوباره به خدمت سربازی بروند

رهبر کودتای نظامی سودان از سازمان ملل خواسته است فرستاده خود را در این کشور تغییر دهد و از نیروهای ذخیره و سربازان بازنشسته نیز خواسته تا در بحبوحه درگیری‌های مداوم با نیروهای شبه‌نظامی رقیب، دوباره به خدمت سربازی بروند.

فراخوان ارتش سودان از سربازان سابق در روز جمعه ۲۶ می/ ۵ خرداد، برای حضور در نزدیک‌ترین پایگاه نظامی خود، چند روز پس از آتش‌بس متزلزل بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) صورت می‌گیرد.

درگیری‌های پراکنده در طول آتش‌بس مورد حمایت بین‌المللی ادامه داشته است اما ناظران آتش‌بس -عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا- روز جمعه گفتند که رعایت این آتش‌بس در حال بهبود است.

یک سخنگوی ارتش سودان گفته که سربازگیری داوطلبانه خواهد بود. با این حال قانون موجود نیروهای مسلح سودان بیان می‌کند که سربازان بازنشسته به عنوان نیروهای ذخیره باقی می‌مانند اما واجد شرایط ثبت‌نام مجدد اجباری هستند. این فراخوان شامل کسانی نمی‌شود که فقط خدمت دو ساله اجباری سودان را گذرانده‌اند.

منابعی در ریاست جمهوری سودان گفتند، عبدالفتح البرهان، فرمانده کودتای نظامی سودان، روز جمعه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، از او خواسته تا فولکر پرتس، فرستاده خود را عوض کند.

پرتس که در سال ۲۰۲۱ به این سمت منصوب شد، به دنبال انتقال سیاسی به حکومت غیرنظامی است که برخی در ارتش با آن مخالف بودند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، روز جمعه گفت:

دبیر کل از این نامه شوکه شده است. دبیرکل به کار انجام شده توسط فولکر پرتس افتخار می‌کند و اعتماد کامل خود را به نماینده ویژه خود مجدداً ابراز می‌کند.

ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع از روز دوشنبه هفته گذشته آتش‌بس هفت روزه‌ای را آغاز کردند که هدف آن دسترسی به کمک‌ها و خدمات بود. تصور می‌شود این درگیری که از در اواسط آوریل آغاز شد، صدها کشته و بحران پناهجویی جدی ایجاد کرده باشد.

علی‌رغم کاهش سرعت رویارویی‌ها، در طول هفته گزارش‌هایی از درگیری‌ها، آتش توپخانه و حملات هوایی گزارش شده است.

ساکنان خارطوم که در این شهر مانده‌اند، از قطع مدام برق، نبود آب، بهداشت و خدمات ارتباطی رنج می‌برند. بسیاری از خانه‌ها، به ویژه در مناطق مرفه، همراه فروشگاه‌های مواد غذایی، کارخانه‌های آرد و سایر نیازمندی‌های ضروری غارت شده‌اند.

تصور می‌شود حدود ۱,۳ میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند که یا از مرز رد شده‌اند یا در داخل کشور مانده‌اند.

وزارت بهداشت سودان اعلام کرده است حداقل ۷۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند اگرچه آمار واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است.

با توجه به اینکه نیمی از تقریباً ۴۹ میلیون نفر جمعیت سودان به کمک نیاز دارند، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده اعلام کرده است غلات برای تغذیه دو میلیون نفر برای یک ماه، با کشتی ارسال می‌شود.

با این حال مشخص نیست چگونه این کمک‌ها و سایر کمک‌ها بدون ضمانت‌های امنیتی و تأییدیه‌های بوروکراتیک به مردم سودان می‌رسد.

الطاهر امام، مدیر برنامه‌های امداد اسلامی گفته:

ما برای دریافت کمک به میلیون‌ها نفر قبل از رسیدن فصل بارندگی در ماه ژوئن در حال مسابقه دادن با زمان هستیم.

از زمانی که ارتش سودان در اکتبر ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت، هر هفته با اعتراضات خیابانی مواجه و برای سرکوب به کشتار معترضان متوسل شد.

سودان پس از ۳۰ سال حکومت عمر البشیر درگیری آشوب و ناآرامی‌های اجتماعی شده است.

البشیر در یک خیزش مردمی در آوریل ۲۰۱۹ از قدرت خلع شد.

گزارش مشترک برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) و سازمان غذا و کشاورزی حاکی از آن است که ۱۵ میلیون نفر در تمام ۱۸ استان این کشور آفریقای شرقی با ناامنی غذایی حاد روبه‌رو هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.