ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمبود بنزین علنی شد: استان‌های گرمسیری کسری بنزین دارند

کمبود بنزین در ایران موجب کاهش سهمیه در برخی مناطق شده است. پیشتر در یک گزارش منسوب به «ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» گفته شده بود: ذخایر استراتژیک بنزین تنها کفاف پنج روز را می‌دهد.

نخستین نشانه‌های کمبود بنزین در ایران خود را نمایان کرده است. رئیس کانون انجمن‌های صنفی گفت توزیع بنزین سوپر در برخی شهرستان‌ها محدود شده است.

به گفته همایون صالحی در برخی شهرستان‌ها بنزین سوپر به اندازه مورد نیاز در اختیار جایگاه‌ها نیست. او به صورت مشخص اعلام نکرد کدام یک از مناطق با کمبود بنزین روبرو هستند اما گفت: «بارها اعلام کرده‌ایم که کسری بنزین بخصوص در استان‌های گرمسیر بالا است».

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاهداران کسری بنزین در استان‌های گرمسیری را ناشی از «کیفیت فرآورده‌هایی که تحویل جایگاهداران می‌شود» دانست. به گفته او «ناترازی در تولید» و «افزایش مصرف» دو عامل دیگر کمبود بنزین هستند که موجب «تصمیمات شتاب‌زده متولیان امر» شده است.

نشانه‌های کمبود بنزین از ماه‌ها قبل در اظهارنظر برخی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایان شده بود. برخی از نمایندگان مجلس به صراحت خواستار بازنگری در سهمیه‌بندی و افزایش نرخ این محصول شده بودند. در همین راستا شایعاتی مبنی بر کاهش سهمیه منتشر شده است.

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی چند روز قبل در واکنش به کاهش سهمیه بنزین در تابستان امسال گفته بود: «اگر غیر از این سهمیه پیش بینی شده برای تامین سوخت مورد نیاز مردم برای سفر برنامه ای دیگر در دستور کار است باید به صورت شفاف به مردم اعلام شود.»

او این سخنان را پس از آن بیان کرد که مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سهمیه تابستانی بنزین را ۶۰ لیتر با نرخ دولتی و ۱۵۰ لیتر با نرخ آزاد اعلام کرده بود.

کسری بنزین در ایران در سندهای افشا شده «قیام تا سرنگونی» هم بیان شده است. در یکی از این اسناد که پس از هک سایت ریاست جمهوری منتشر شد، «ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» در گزارشی به مقام‌های ارشد نظام اعلام کرده است «ذخایر بنزین کفاف پنج روز را می‌دهد».

ایران از فروردین سال جاری پس از چهار سال بار دیگر واردات بنزین را از سر گرفته است. سایت «نود اقتصادی» به نقل از نصرت‌الله سیفی، مدیرعامل اسبق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت میزان واردات روزانه بنزین را ۱۳ میلیون لیتر گزارش کرده است.

به گفته سیفی دولت منابع واردات بنزین را از طریق تهاتر با نفت خام تامین می‌کند.

احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت ایران هم فروردین سال جاری ادعا کرده بود ایران فرآورده‌های نفتی را با نرخ گران‌تر از بازار جهانی از روسیه وارد می‌کند. او گفته بود: «هر تن محصولات نفتی را ۱۵۰ دلار گران‌تر از قیمت جهانی وارد می‌کنیم.»

هاشم اورعی هم که در سانه‌های ایران «کارشناس بازار نفت» معرفی می‌شود، ظاهرا ۱۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد شده است.

او به مسئولان حکومتی پیشنهاد کرد برای جلوگیری از افزایش واردات نرخ بنزین را افزایش دهند.

افزایش نرخ بنزین در آبان ۹۸ اعتراضات گسترده سه روزه‌ای را در ایران دامن زد که با خشونت مرگ‌بار سرکوب شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.