ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری قوه قضاییه: فیلمبرداری هنگام برهنه کردن افراد برای بازرسی در زندان‌ها کذب است

قوه قضاییه از طریق خبرگزاری تحت نطارت خود فیلمبرداری از بازرسی بدنی همراه به تعرض در زندان‌ها را رد کرده و مدعی شده برای این کار از فناوری‌های روز استفاده می‌کند.

میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه، به گزارش‌های اخیر در مورد بازرسی‌های بدنی در زندان‌ها واکنش نشان داده و آنها را خلاف واقعیت خوانده است. این خبرگزاری نوشته اینگونه بازرسی‌ها با رعایت موازین قانونی، شرعی و حفظ حریم خصوصی افراد انجام می‌شود و بازرسی زندانیان زن صرفاً توسط مأموران زن صورت می‌گیرد.

میزان مدعی شده که خلاف روایت‌های مطرح شده، در این بازرسی‌ها، هیچ‌گونه تصویری ثبت و ضبط نمی‌شود و با رعایت تمام پروتکل‌ها، بازرسی بدنی انجام می‌شود. در این گزارش روایت‌ها درباره روال بازرسی‌ها با برهنه کردن افراد را «ادامه پروژه سیاه‌نمایی از ایران در خارج از کشور» خوانده شده است.

خبرگزاری میزان نوشته: «در پروژه جنگ ترکیبی و تبلیغاتی تمام‌عیار غرب علیه ایران که در پاییز سال گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد، موضوع بازداشتگاه‌ها و ادعا‌های دروغ در این رابطه یکی از محور‌های اصلی بخش رسانه‌ای این جنگ بوده است.»

خبرگزاری میزان نوشته بازرسی بدنی از متهمان و محکومان قبل از ورود به زندان در حال حاضر با استفاده از تجهیزات فناوری روز صورت می‌گیرد. 

این خبرگزاری مدعی شده در نظام‌های زندانبانی کشور‌های غربی نیز، علی‌رغم دسترسی به آخرین فناوری‌های روز، همچنان در موارد لازم، بازرسی‌های فیزیکی به کار گرفته می‌شود.

میزان درباره دلیل انجام این بازرسی‌ها نوشته: «با توجه به اینکه امکان وارد کردن اقلام ممنوعه از قبیل تلفن همراه، مواد مخدر، سیم کارت و ... به زندان از سوی افراد وجود دارد در برخی از موارد خاص که نیاز به بررسی کامل بدن وجود دارد، اینگونه بازرسی‌ها با رعایت موازین قانونی، شرعی و حفظ حریم خصوصی افراد انجام می‌شود و بدیهی است که در این راستا بازرسی زندانیان زن صرفاً توسط ماموران زن صورت می‌گیرد.»

در روزهای گذشته تعدادی از زندانیان به ویژه زندانیان زن سابق روایت‌هایی از بازرسی بدنی خود در هنگام بازداشت و ورود به زندان نوشته بودند. مژگان کشاورز، زینب زمان و شاپرک شجری‌زاده از جمله این زنان بودند. آنها در روایت خود بر تعرض‌آمیز بودن این بازرسی‌ها و در مواردی تهیه فیلم و عکس از زندانیان در حالت برهنه تأکید کرده بودند.

مژگان کشاورز، کنشگر حقوق زنان در روایت خود از این آزارها نوشته است:

گفتند باید لخت بشی تا از تمام بدنت عکس بگیریم که اگر از اینجا خارج شدی نگی من را شکنجه کردند خجالت می‌کشیدم. دستانم را در جلوی اندام خصوصی‌ام می‌گذاشتم، مأمور فریاد می‌زد: رو به من بایست و دستات رو بردار. حالا بشین و پاشو کن با پاهای باز!

زینب زمان، دیگر فعال مدنی که چندی پیش بازداشت شده بود، ضمن بیان روایت مشابهی گفته است که پس از دستگیری، یک بار در ساختمان بازداشتگاه و بار دیگر در دادسرا، مأموران او را مجبور کرده‌اند که کاملاً لخت شود.

شاپرک شجری‌زاده، دیگر فعال مدنی زندانی نیز ضمن روایت تجربه‌های مشابه آن را «وحشتناک» توصیف کرده و گفته است: «حتی قادر نیستم میزان ناراحتی و حس حقارتی که داشتم را توضیح بدم.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.