ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بگیر و ببند» نیروهای سرکوب در کردستان در آستانه سالگرد قیام ژینا

نیروهای سرکوب برای جلوگیری از بازگشت معترضان به خیابان در بسیاری از شهرهای کردستان آرایش نظامی گرفته‌اند و همزمان خانواده کشته‌شدگان را بازداشت می‌کنند.

در آستانه سالروز قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، رسانه‌های کُردی و فعالان کردستانی از حضور پرشمار نیروهای سرکوب در بیشتر شهرهای کردستان در استان‌های آذربایجان‌غربی، ایلام، کرمانشاه و کردستان خبر می‌دهند. همزمان نیروهای امنیتی شماری از اعضای خانواده کشته‌شدگان قیام ژینا و فعالان سیاسی را در شهرهای مختلف این استان‌ها بازداشت کردند.

در آخرین خبر کانال «دایکانی شورش» (مادران انقلاب) از بازداشت معین ساعدی و رزین ساعدی، برادر و خاله سارینا ساعدی کودک ۱۵ ساله‌ای که در نایسر سنندج به ضرب باتون نیروهای امنیتی به قتل رسید، خبر داده است.

ماموران امنیتی این دو عضو خانواده دادخواهان قیام ژینا را در برابر آرامستان سنندج، پس از یورش به خانواده‌های حاضر در مزار کشته‌شدگان این شهر بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل کرده‌اند. به گفته منابع کردی ماموران امنیتی بدون این‌که حکم قضایی داشته باشند، این دو عضو خانواده ساعدی را با خشونت بازداشت کرده‌اند

چند ساعت قبل از انتشار این خبر هم نیروهای امنیتی امید نیازی، برادر محسن نیازی از کشته‌شدگان در دهگلان را در جاده این شهر به سنندج ربودند.

آرایش نظامی برای سرکوب: کردستان را میلیتاریزه کردند

شبکه حقوق بشر کردستان که گزارش‌های مربوط به نقض حقوق شهروندان کُرد را مستند می‌کند در روزهای اخیر گزارش کرده بود هزاران نیروی یگان ویژه نیروی انتظامی و سپاه پاسداران به شهرهای ارومیه، بوکان، مهاباد، سقز، دیواندره، سنندج،‌ مریوان، کامیاران، جوانرود، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، ایلام و آبدانان اعزام و در این شهرها مستقر شده‌اند. همچنین طی هفته‌های اخیر در بسیاری از شهرهای کُردی دوربین‌های مداربسته امنیتی نصب شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان گفته است نیروهای امنیتی طی روزهای گذشته حداقل ۵۰ تن از شهروندان را شهرهای مریوان، سقز، سنندج، دیواندره، بانه، بوکان و اشنویه بازداشت و صدها تن را به نهادهای امنیتی احضار کرده‌اند. منابع حاضر در منطقه به این نهاد حقوق بشری گفته‌اند «بازجویان امنیتی تعدادی از آنها را مجبور کرده‌اند که برای چندین ماه عکس پروفایل خود در شبکه‌های مجازی را به عکس خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تغییر دهند» و «از آنها تعهد گرفته‌اند» در اعتراض‌ها شرکت نکنند.

در پیوند با همین موضوع رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی در ایران نیز از بازداشت گسترده در شهرهای آبدانان و اسلام‌آباد خبر دادند. در آبدانان مقام‌های امنیتی ادعا کردند یک کارگاه تولید بمب دستی را کشف و ۷۸ بمب دستی آماده را ضبط کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است از بازداشت حداقل یک نفر در ارتباط با «کشف کارگاه بمب دستی» در آبدانان خبر داد اما به مانند همیشه نام فرد بازداشت شده را منتشر کرد.

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) هم به نقل از صدرالله بابلی، فرماندار این شهر ادعا کرد نیروهای امنیتی شماری از شهروندان را بازداشت کرده‌اند. در این خبر نیز شمار افراد بازداشت شده و هویت آنها فاش نشده است.

فرماندار سرپل ذهاب بازداشت شدگان را «لیدرهای اصلی معاندان» ــ عنوانی که جمهوری اسلامی با هدف صدور احکام قضایی سنگین برای معترضان بازداشت‌شده به کار می‌برد ــ خواند و مدعی شد که افراد بازداشت‌شده در زمینه فراخوان‌های اعتراضی فعالیت داشتند. او همچنین احضار شمار دیگری از فعالان اجتماعی در سرپل ذهاب را تایید کرد و گفت «تعدادی هم احضار و مورد ارشاد قرار گرفتند». «مورد ارشاد قرار گرفتن» احتمالا جایگزین واژه «اخذ تعهد» از افراد بازداشت شده برای عدم حضور در تجمع‌های اعتراضی است.

وحشت حکومت از بازگشت معترضان به خیابان

طی روزهای گذشته هم نیروهای امنیتی هیرو قدیمی، سمیر احمدی، و طاهر سلطانی از فعالان مدنی در سقز، احمد معزز، امید توتی، قادر فتح‌اللهی، حسن چاکوچ و حسین چاکوچ از فعالان مدنی در بوکان و اسماعیل برخورداری، کوروش عبدی و امید کریمی، از فعالان اجتماعی در دیواندره را بازداشت کرده بودند.

شامگاه ۱۹ شهریور نیز نیروهای امنیتی در مریوان دستکم ۲۵ عضو انجمن زیست محیطی چیا را که در خاموش کردن آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس نقش پررنگی داشتند، بازداشت کرد.

حکومت جمهوری اسلامی بیم آن دارد که در سالروز قتل حکومتی ژینا اینا بار دیگر معترضان به خیابان‌ها باز گردند. طی روزهای گذشته خانواده ژینا امینی بارها تحت فشار قرار گرفته‌اند تا اعلام کنند برای نخستین سالروز قتل دخترشان مراسمی برگزار نخواهند کرد. مادر و پدر ژینا اما در اطلاعیه‌ای به صراحت گفته‌اند این مراسم را برگزار می‌کنند و نمی‌توانند به مردم بگویند در مراسم شرکت نکنند.

ژینا (مهسا) امینی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ پس از آنکه به دست پلیس گشت ارشاد ضرب و شتم شده بود در بیمارستان کسری جان باخت. در شامگاه ۲۶ شهریور گروهی از فعالان برابری جنسیتی در تهران مقابل بیمارستان کسری تجمع کردند و علیه سرکوب و ستم بر زنان شعار دادند. روز بعد خاکسپاری ژینا در گورستا آیچی سقز به صحنه روسری‌سوزان و شوریدن علیه تحمیل حجاب به عنوان یکی از نمادین‌ترین ابزارهای ستم بر زنان تبدیل شد. شعار ژن، ژیان، ئازادی ــ زن، زندگی، آزادی هم برای نخستین بار در سقز از سوی زنان حاضر در خاکسپاری ژینا سر داده شد و به سرعت به زبان‌های مختلف ترجمه و شد به سراسر ایران سرایت کرد. حکومت برای پایان دادن به اعتراض‌های گسترده‌ای که تا روستاهای کوچک نیز گسترده شد حداقل ۵۲۹ تا ۶۲۷ تن را به ضرب گلوله، باتون یا زیر شکنجه در زندان کشت و هزاران تن را در سراسر ایران بازداشت کرد. هفت تن از معترضان بازداشت شده به نام‌های مجیدرضا رهنورد، محسن شکاری، محمد حسینی، مهدی کرمی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی هم به حکم دادگاه انقلاب اعدام شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.