ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گاردین: شاهدان می‌گویند مأمور حجاب با آرمیتا گراوند درگیر شده بود

رسانه بریتانیایی گاردین در گزارش جدیدی که امروز ۱۳ شهریور/ ۵ سپتامبر منتشر کرده به ابعاد تازه‌ای از ماجرای آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که در حادثه مشکوک مترو تهران به کما رفت، پرداخته است. این روزنامه با دو شاهد عینی درباره جزییات رویداد گفت‌وگو کرده است که وقوع درگیری با مأموران حجاب را تأیید کرده‌اند.

گاردین در گزارش جدید خود روند حادثه را چنین توصیف می‌کند: تصاویر دوربین های مداربسته که خبرگزاری دولتی ایرنا آن را منتشر کرد، آرمیتا را بدون حجاب با همراهی دو دوست دختر نشان می‌دهد که از سکوی مترو به سمت قطار می‌روند. به محض ورود به واگن، یکی از دختران بلافاصله به عقب برمی‌گردد و از روی زمین چیزی برمی‌دارد. سپس دختر دیگری توسط مسافران از واگن بیرون کشیده می‌شود.

گاردین نوشته: «به دنبال بی‌هوش شدن آرمیتا گراوند، چهره‌های اپوزیسیون ایران خواستار انتشار کامل تصاویر دوربین‌های مداربسته از حادثه شده‌اند. آرمیتا گراوند در پی این حادثه از روز یکشنبه در بیمارستان بستری است. مقامات ایران فیلمی منتشر کرده‌اند که به گفته آنها ادعای بی‌هوش شدن آرمیتا به دلیل افت فشار خون را ثابت می‌کند، اما شاهدان و گروه‌های حقوق بشر در خارج از کشور ادعا می‌کنند که او در جریان درگیری با مأموران به دلیل بی‌حجابی سقوط کرده است.»

یک شاهد به گاردین گفته اندکی پس از ورود آرمیتا به داخل واگن، یک مأمور حجاب به دلیل نداشتن روسری با او شروع به مشاجره کرده است:

زن چادری با فریاد از او پرسید که چرا مقنعه نپوشیده است. آرمیتا به او گفت: آیا من از تو می‌خواهم روسری خود را برداری؟ چرا از من می‌خواهی روسری بپوشم؟ سپس بحث آنها به خشونت تبدیل شد. مأمور حجاب شروع به حمله فیزیکی به آرمیتا کرد و او را به شدت هل داد.

شاهد دیگری به گاردین گفته که آرمیتا وقتی روی زمین افتاد هنوز هوشیار بود. این شاهدان ادعا کرده‌اند که همان مأمور حجاب را دیده‌اند که پشت آمبولانسی که آرمیتا را به بیمارستان رساند منتظر بود.

گاردین نوشته: «اخبار دولتی هیچ فیلمی از داخل خود قطار منتشر نکرده و هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا منتشر نشده ارائه نکرده است. اکثر واگن‌های قطار در مترو تهران دارای چندین دوربین مداربسته هستند که توسط نیروهای امنیتی قابل مشاهده است.»

با این حال تلویزیون جمهوری اسلامی شب گذشته گزارشی پخش کرد که در آن دو دوست دختر همراه آرمیتا در مصاحبه گفتند او زمین خورده و هنگام خروج از واگن بی‌هوش بوده است. در این گزارش گوشه‌هایی از فیلم‌های دوربین‌های مداربسته ایستگاه مترو پخش شد که در آن آرمیتا هنگام ورود به ایستگاه، در پله‌برقی، هنگام خرید خوراکی در سوپرمارکت و همچنین روی سکوی انتظار همراه دوستانش دیده می‌شود. لحظه ورود و خروج آنها از واگن هم مشخص است اما تصویری از داحل واگن پخش نشده است. آمنه سادات ذبیح‌پور، تهیه کننده گزارش در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته نوع قطاری که آرمیتا قرار بوده سوار آن شود دوربین ندارد: ادعایی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی با استناد به مدل قطار آن را رد کرده‌اند.

گاردین در بخشی از گزارش به نظر چهره‌های مخالف اشاره کرده که می‌گویند ساعت موجود در فیلم‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۱۰۰ ثانیه از زمان در فیلم‌های پخش شده دست رفته است.

در گزارش گاردین به خبر دستگیری مادر آرمیتا گراوند هم از قول گروه حقوق بشری هه‌نگاو اشاره شده. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران اما این ادعا را تکذیب کرده است. نویسنده گزارش گاردین این خبر را در صورت صحت، نشانه ترس مقامات دانسته و گفته احتمالاً آنها نگرانند مادر آرمیتا روایت رسمی اتفاقی که برای دخترش افتاده را باور نکرده باشد.

شهین احمدی، مادر آرمیتا در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه پخش شد، گفت که «می‌گویند» دخترش به دلیل افت فشار خون به زمین افتاده است. این فیلم از سوی بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی به عنوان مصاحبه اجباری تحت فشار نیروهای امنیتی خوانده شده است.

روزنامه گاردین در گزارش خود به نگرانی گروه‌های حقوق بشری اشاره کرده که می‌گویند ممکن است آرمیتا به سرنوشت ژینا (مهسا) امینی دچار شود که سال گذشته مرگ او در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی، ماه‌ها اعتراضات سراسری را در ایران برانگیخت.

یکی از شاهدان به گاردین گفته:

دوستان و خانواده او تحت فشار هستند. من انتظار ندارم بعد از اتفاقی که برای خانواده مهسا افتاد حقیقت را فاش کنند.

حادثه مشکوک آرمیتا گراوند بازتاب گسترده بین‌المللی داشته و حتی برخی از مقامات کشورهای اروپایی به آن واکنش نشان داده‌ند. امروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نگرانی کشورهای غربی از وضعیت زنان ایرانی را «مداخله‌گرانه، مغرضانه و غیرصادقانه» توصیف کرده است.

اتحادیه صنفی معلمان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد روز چهارشنبه رئیس حراست وزارت آموزش و پروش از مدرسه آرمیتا بازدید کرده و معلمان او را تهدید کرده است که به اشتراک گذاشتن هرگونه خبر و عکس از آرمیتا گراوند در شبکه‌های اجتماعی توسط معلمانش موجب جریمه سنگین و فسخ فوری قرارداد آنها خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.