ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ اسرائیل و غزه: تلاش اسرائیل برای محاصره شهر غزه، تعداد کودکان کشته شده غزه بیشتر از کل کودکان کشته شده در نزاع از سال ۲۰۱۹  

نگرانی از حمله اسرائیل به مراکز درمانی ادامه دارد. حمله زمینی تانک‌های اسرائیلی شکل جدیدی به خود گرفته است. اسرائیل تلاش می‌کند ارتباط شمال و جنوب غزه را قطع کند.

حملات شدید هوایی و توپخانه‌ای در اوایل روز دوشنبه ۳۰ اکتبر/ ۸ آبان در غزه ادامه داشت. سربازان اسرائیلی با پشتیبانی یگان‌های زرهی حمله زمینی محدودی به داخل غزه انجام دادند. مشابه حملات محدود روزهای گذشته.

این بار اما عملیات زمینی در روز هم ادامه داشت. گزارش شده است که تانک‌های اسرائیلی هم‌اکنون در حال بمباران جاده شمالی-جنوبی صلاح‌الدین در نوار غزه هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند که ارتباط بخش شمالی و جنوبی نوار غزه را قطع کنند و شهر غزه را در محاصره قرار دهند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در یک روز گذشته به بیش از ۶۰۰ هدف در نوار غزه حمله کرده است. غیرنظامیان فلسطینی به شدت به سوخت، غذا و آب سالم نیاز دارند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که نیروهایش شبه‌نظامیانی را که «در ساختمان‌ها و تونل‌ها سنگر گرفته بودند و سعی در حمله به سربازان داشتند، کشتند» اما گزارش‌های بسیاری از حمله به اهداف غیرنظامی در باریکه محاصره‌شده غزه منتشر شده است.

رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که اسرائیل به مناطقی در نزدیکی بیمارستان‌های الشفاء و قدس غزه حمله کرد. کشته‌های این حملات هنوز مشخص نیست. شبه نظامیان فلسطینی هم با نیروهای اسرائیلی در منطقه مرزی در شرق شهر خان یونس در جنوب باریکه غزه درگیر شدند.

حملات گزارش شده در نزدیکی بیمارستان‌ها پس از آن صورت گرفت که هلال احمر فلسطین روز یکشنبه اعلام کرد که هشدارهایی از مقامات اسرائیلی برای تخلیه فوری بیمارستان قدس که حدود ۱۴ هزار نفر در آن پناه گرفته‌اند، دریافت کرده است.

اسرائیل حماس را به قرار دادن مراکز فرماندهی و دیگر زیرساخت‌های نظامی در زیر بیمارستان‌های غزه متهم کرده است. حماس این ادعا را رد می‌کند.

مقامات فلسطینی گفتند که حدود ۵۰ هزار نفر نیز در بیمارستان الشفاء پناه گرفته‌اند و افزودند که آنها نگران تهدیدات اسرائیل علیه این مرکز هستند.

تعداد کودکانی که در غزه طی سه هفته جنگ و بمباران اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند، بیشتر از کل کودکان کشته شده در نزاع از سال ۲۰۱۹ بوده است.

سازمان بین‌المللی نجات کودکان (Save the Children) گفت که در حال حاضر تعداد کودکانی که در غزه در سه هفته گذشته کشته شده‌اند، از مجموع کشته‌شدگان در درگیری‌های سراسر جهان در هر سال از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیشتر است.

ارقام منتشر شده توسط این سازمان غیردولتی در روز یکشنبه نشان می‌دهد که حداقل ۳۳۲۴ کودک از ۷ اکتبر در غزه کشته شده‌اند در حالی که ۳۶ کودک در کرانه باختری اشغالی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش‌های دبیرکل سازمان ملل در مورد «کودکان و درگیری‌های مسلحانه»، در سال ۲۰۲۲، ۲۹۸۵ ​​کودک در ۲۴ کشور، ۲۵۱۵ کودک در سال ۲۰۲۱ و ۲۶۷۴ کودک در سال ۲۰۲۰ در ۲۲ کشور کشته شدند.

مقام‌های پزشکی در غزه اعلام کردند که در جریان حمله نیروهای زمینی اسرائیل از چندین جهت به داخل منطقه ساحلی، حداقل ۲۰ فلسطینی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۸۰۰۵ فلسطینی در غزه در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. بیش از ۱۴۰۰ نفر در اسرائیل کشته شده‌اند.

ساکنان غزه به رویترز گفتند که صدای تیراندازی و انفجار را در تمام شب می‌شنیدند. گروه‌های حماس و جهاد اسلامی گفتند که اعضای آن‌ها مشغول نبرد با نیروهای اسرائیلی در غزه و همچنین شهر جنین در کرانه باختری هستند.

اسرائیل تصاویری از تانک‌های جنگی در ساحل غربی غزه منتشر کرد که نشان از تلاش بالقوه برای محاصره شهر اصلی غزه دو روز پس از دستور دولت اسرائیل برای تهاجم زمینی گسترده است. برخی از تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نیز سربازان اسرائیلی را نشان می‌دهد که پرچم اسرائیل را در عمق غزه به اهتزاز در می‌آورند.

«مرحله دوم» جنگ سه هفته‌ای اسرائیل علیه غزه، تا حد زیادی از دید عموم دور مانده است. ارتباط غزه با دنیای خارج به شدت محدود شده است و همین موضوع سبب شده تا عواقب بمباران‌‌ها و حملات زمینی اسرائیل به غزه روشن نباشد.

به نظر می‌رسد که میزان قطعی تلفن و اینترنت روز یکشنبه کاهش یافته است، اما شرکت ارائه دهنده مخابرات پالتل گفت حملات هوایی اسرائیل دوباره اینترنت و خدمات تلفنی را در بخش‌هایی از بخش‌های شمالی غزه، جایی که حماس دارای مراکز فرماندهی است، قطع کرده است.

این قطعی‌ها به شدت عملیات امداد و نجات قربانیان بمباران‌های اسرائیلی را با مشکل مواجه کرده است.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که نیروهای امنیتی اسرائیل بامداد روز دوشنبه در جریان یورش به شهر جنین در کرانه باختری اشغالی چهار نفر را کشتند.

تشدید حملات همزمان با افزایش اعتراض بین‌المللی برای «توقف بشردوستانه جنگ» برای ورود کمک‌ها بود.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که مذاکرات با میانجیگری قطر بین اسرائیل و حماس روز یکشنبه ادامه یافت و شامل بحث در مورد آزادی احتمالی اسرا بود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که حماس خواهان توقف پنج روزه بشردوستانه در عملیات اسرائیل است تا در ازای آزادی همه اسرای غیرنظامی که در دست شبه‌نظامیان هستند، کمک‌ها و سوخت به نوار محاصره شده غزه وارد شود.

به گفته دولت اسرائیل، بیش از نیمی از اسرای در اختیار حماس دارای گذرنامه‌های خارجی از ۲۵ کشور از جمله ۵۴ شهروند تایلندی هستند.

همچنین قرار است روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل در جریان وضعیت انسانی غزه قرار گیرد. این نهاد متشکل از ۱۵ عضو در دو هفته گذشته چهار بار در صدور قطع‌نامه ناموفق بود. یک قطع‌نامه را آمریکا وتو کرد، یکی را روسیه و چین و دو قطع‌نامه دیگر حدنصاب ۹ رأی مثبت را به دست نیاوردند. با این حال ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه با اکثریت قاطع خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شدند. اسرائیل این درخواست غیرالزام‌آور مجمع عمومی را رد کرد.

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه در تماسی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای محافظت از غیرنظامیان غزه و افزایش فوری و قابل توجه جریان کمک‌های بشردوستانه، تحت فشار قرار داد.

دفتر رسانه‌ای دولت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، اعلام کرد که از زمان شروع درگیری‌ها، ۱۱۶ پزشک و ۳۵ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند.

خبرهای بیشتری مبنی بر حمله مجدد نیروهای اسرائیلی به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری گزارش شده است که گمان می‌رود حداقل دو فلسطینی کشته شده‌اند.

به گفته سخنگوی گذرگاه رفح، روز یکشنبه ۳۳ کامیون کمک‌رسانی دیگر از مصر به غزه اجازه عبور داده شد. این بیشترین تعداد کامیون‌های کمک‌رسانی است که از زمان آغاز درگیری در یک روز وارد شده‌اند. کارکنان نهادهای امدادرسان به آسوشیتدپرس گفته‌اند که این کمک‌ها هنوز به شدت کمتر از آن چیزی است که غزه به آن نیاز دارد.

کریم خان، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی گفت که دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات فعالی در مورد جنایات جنگی در غزه و کرانه باختری در جریان است. دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی افزود: «نباید هیچ مانعی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان وجود داشته باشد.»

همچنین این نگرانی وجود دارد که جنگ به دیگر نقاط خاورمیانه سرایت کند، از جمله در لبنان، جایی که ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله در حال تبادل آتش هستند.

تلویزیون دولتی سوریه روز دوشنبه گفت حملات هوایی اسرائیل دو پایگاه ارتش این کشور در درعا را هدف قرار دادند که منجر به «خسارت مادی» شد.

سخنگوی ارتش اردن هم روز یکشنبه گزارش داد که اردن از ایالات متحده خواسته است که سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت را برای تقویت دفاع مرزی خود در بحبوحه افزایش تنش‌های منطقه‌ای مستقر کند. سرتیپ مصطفی هیاری، سخنگوی ارتش اردن به تلویزیون دولتی این کشور گفت: «ما از طرف آمریکایی خواستیم که سیستم دفاعی ما را با سامانه‌های موشکی دفاع هوایی پاتریوت تقویت کند.»

این جنگ نابرابر تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر جهان در حمایت از فلسطینی‌ها برانگیخته است. روز یکشنبه هزاران نفر در بیروت برای ابراز همبستگی با غزه تظاهرات کردند. اسرائیل می‌گوید تسلیم فشار افکار عمومی و تلاش‌های دیپلماتیک نمی‌شود و حمله به غزه را تا نابودی حماس ادامه خواهد داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.