ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزئیاتی از اعدام مخفیانه قاسم آبسته: به هم‌بندی‌هایش اطلاع ندادند

به گفته یک منبع آگاه قاسم آبسته در حالی مخفیانه و حتی بدون اطلاع هم‌بندی‌هایش اعدام شده است که خودخواسته خودش را معرفی کرده بود و متهم ردیف هفتم پرونده بود.

یک منبع آگاه به زمانه اطلاع داد که روز گذشته زندانیان بند ۴ زندان قزل‌حصار که نگران اعدام قاسم آبسته، زندانی عقیدتی کُرد بودند، از رئیس بند درباره اعدام سوال کردند و در پاسخ به آنها گفته شده بود که صبح یک «زندانی داعشی» اعدام شده است، اما زمانی که اسم زندانی اعدام شده را از او پرسیدند در پاسخ گفته نمی‌داند.

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲، قاسم آبسته زندانی عقیدتی کُرد که در روزهای گذشته جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی بند امن زندان قزل‌حصار منتقل کرده بودند، پس از تحمل ۱۴ سال زندان اعدام شد.

اعدام این زندانی بدون اطلاع هم‌بندی‌هایش و به صورت پنهانی انجام شده است.

جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ گذشته گروهی از زندانیان سیاسی زندان قزل‌حصار طی نامه‌ای که به دست زمانه رسیده بود، نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام قاسم آبسته هشدار دادند و فراخوانی عمومی برای جلوگیری از اجرای آن منتشر کردند.

قاسم آبسته ۱۴ سال پیش، در پی کشته شدن یک فعال سیاسی در درگیری‌ای در ارومیه، همراه با هفت متهم دیگر به اتهام «قتل عمد» بازداشت و پرونده او پس از مدتی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارسال شد. اما در این پرونده به دلیل فقدان مستندات کافی درباره قتل عمد، اتهام قاسم آبسته به «افساد فی‌الارض» تغییر پیدا کرد.

منبع آگاهی که با زمانه گفت‌وگو کرده است، توضیح می‌دهد که در زندان قزل‌حصار دو گروه زندانی عقیدتی وجود دارند که تعدادی از اعضای سابق داعش در عراق هستند:

چندین زندانی داعشی در زندان هستند که همیشه با هم بودند و در زمان جنگ داعش به سمت مرز می‌آیند و تسلیم شده بودند، این افراد جدا از قاسم آبسته و دوستانش که حدود ۱۳ نفر از بچه‌های کُرد و بلوچ هستند، نگهداری می‌شدند. به زندانیان کُرد و بلوچ می‌گفتند "القاعده"، چون یک نفر از آنها که یک ماموستا (روحانی به زبان کُردی) را زده (کشته) بود -حتی با این‌ها هم نبوده- به افغانستان رفته و آنجا کشته شد. متهم اصلی پرونده که واقعاً قتل را انجام داده بود و اسم و رسمش هم مشخص بود از ایران هم رفته بود.

‏قاسم آبسته در تمام طول دادرسی از داشتن وکیل محروم مانده بود و پرونده او مملو از ابهامات و ایرادات است. سال ۱۳۹۵، حکم اعدام او در دیوان عالی کشور رد شد و دوباره به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع داده شد. اما در نهایت اتهام قاسم آبسته از «افسادفی‌الارض» به «محاربه» تغییر کرد و حکم اعدام او صادر و قطعی شد.

به گفته منبع آگاه زمانه قاسم آبسته قبل از بازداشت برای امرار معاش کولبری می‌کرد و با وجود اینکه در قتل نقشی نداشت و هیچ مستنداتی علیه او در دست نبود، با تغییر اتهام اعدام شد:

آدم مذهبی سفت و سختی نبود، چند باری به جلسات مذهبی دعوت شده و آخر سر گفته بود من کشش این چیزها را ندارم و دیگر نرفته بود. وقتی آن افراد بازداشت می‌شوند قاسم مخفی شده بود، اما بعد از چند ماه تصمیم می‌گیرد خودش را تحویل دهد چون کاری نکرده بود. به همین دلیل هم در پرونده متهم ردیف هفتم بود.

منبع آگاه زمانه می‌گوید در زندان قزل‌حصار قاسم آبسته و هم پرونده‌ای‌های او را در دو اتاق بسیار محدود نگهداری می‌کردند:

در آنجا بسیار اذیت می‌شدند، به‌طوری که دو بار دست به اعتصاب غذا زدند. هنوز هیچ‌کس باورش نمی‌شود که قاسم آبسته اعدام شده است، چون این پرونده هفت ـ هشت متهم دیگر دارد و آنها متهم ردیف هفتم را اعدام کردند، انگار با او خصومت شخصی داشتند.

در حال حاضر شش نفر از هم‌بندی‌ها و هم‌پرونده‌ای‌های قاسم آبسته نیز در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

قاسم آبسته پیش‌تر نیز در سال‌های گذشته جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود، اما بعداً اعدام او متوقف شد:

بسیار سخت است ۱۴ سال زیر حکم اعدام باشی. یک بار که او را برده بودند برای اجرای حکم خودش گفته بود طناب را بیاورید خودم دور گردنم بیندازم، به قدری که فشار روی او زیاد بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.