ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از یک سال از ناپدیدسازی قهری عثمان مامه، شهروند کُرد گذشت

یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کُردستان گفته است که با توجه به سوألات بازجویان اداره اطلاعات از خانواده در خصوص محتوای گوشی تلفن همراه عثمان مامه، مشخص است که او از سوی مأموران اداره اطلاعات بازداشت شده و گوشی تلفن او نیز در اختیار این نهاد امنیتی است.

با گذشت بیش یک سال از بازداشت عثمان مامه، هم‌چنان هیچ اطلاعی از سرنوشت این شهروند کُرد در دست نیست.

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، عثمان مامه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱، همزمان با جنش ژن، ژیان ئازادی در نزدیکی شهر بوکان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد، اما با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده او به نهادهای امنیتی  و مراجع قضایی تاکنون هیچ پاسخ روشنی در مورد وضعیت و محل نگهداری او داده نشده است.

شهر بوکان در جریان «جنبش ژینا» یکی از کانون‌های اعتراضات ضد حکومتی بود در استان آذربایجان غربی بود که مدتی پس از آغاز جنبش به شدت از سوی نیروهای حکومت سرکوب شد.

به نوشته شبکه حقوق بشر کُردستان طی یک سال گذشته خانواده عثمان مامه علی‌رغم این‌که بارها به اداره آگاهی و اداره اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و دادگاه بوکان مراجعه کرده‌اند، تلاش آن‌ها برای کسب اطلاع از سرنوشت او بی‌نتیجه مانده است.

یک منبع آگاه در این رابطه به شبکه حقوق بشر کُردستان گفته است:

در چند ماه گذشته بارها خانواده عثمان مامه به اداره اطلاعات بوکان احضار و در خصوص اطلاعی‌رسانی در مورد سرنوشت او مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه مأموران اداره اطلاعات از سرنوشت او ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند اما در بازجویی‌ها از خانواده به عکس‌ها و فیلم‌های موجود در گوشی تلفن همراه او و تلاشش برای کشف و فروش آثار باستانی اشاره کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه، با توجه به سوألات بازجویان اداره اطلاعات در خصوص محتوای گوشی تلفن همراه عثمان مامه، مشخص است که او از سوی مأموران اداره اطلاعات بازداشت شده و گوشی تلفن او نیز در اختیار این نهاد امنیتی است.

در حال حاضر دست‌کم هفت فعال سیاسی دیگر کُرد به نام‌های ادریس فقهی، پژمان فاتحی، محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار، وریشه مرادی و پخشان عزیزی از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران مورد ناپدیدسازی قهری قرار گرفته‌اند و از سرنوشت آنان هیچ اطلاعی در دست نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.