ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار جزئيات قتل سه اسیر اسرائیلی به‌دست نیروهای ارتش اسرائیل در غزه و احتمال از سرگیری مذاکرات آتش‌بس

ارتش اسرائیل سه اسیر در غزه را «به اشتباه» هدف قرار داد. حملات هوایی اسرائیل و درگیری‌های زمینی در غزه و کشتار غیرنظامیان فلسطینی ادامه دارد. آمریکا از اسرائیل خواسته بر هدف‌قرار دادن رهبران حماس متمرکز شود و حمله به غیرنظامیان را کاهش دهد. همزمان گزارش‌ها از احتمال دیدار رئيس موساد با نخست‌وزیر قطر برای از سرگیری مذاکرات تبادل اسرا خبر می‌دهند.

ارتش اسرائیل عصر روز شنبه جزئيات بیشتری را از کشتن اسیرهای اسرائیلی در غزه منتشر کرد که به خشم عمومی در اسرائيل دامن زده است. ارتش اسرائیل فاش کرد که بر مبنای تحقیقات اولیه سه گروگان اسرائیلی که به‌دست سربازان اسرائيلی در غزه کشته شده‌اند، پس از فرار با پرچم سفید به سمت پایگاه ارتش در حرکت بوده‌اند اما سربازان بدون توجه به این مسئله آن‌ها را با گلوله به قتل رسانده‌اند. طبق گزارش منتشرشده در رسانه‌های اسرائیلی یوتم حییم، آلون شمریز و سامر الطللقه، سه مرد جوانی که همگی بین بیست تا سی سال سن داشتند از دست نیروهای حماس فرار کرده و در حال نزدیک‌شدن به ارتش اسرائیل در منطقه شجایای شهر غزه بودند که درگیری‌های سنگینی وجود داشته. یکی از آن‌ها چوبی را حمل می‌کرده که پارچه‌ای سفید به آن بسته بوده و همه پیراهن‌هایشان را در آورده بودند. با مشاهده این سه نفر، یک سرباز اسرائیلی روی پشت بام، با فریاد «تروریست‌ها!» به سوی آن‌ها تیراندازی کرده است

در حالی که دو نفر از اسیرهای اسرائیلی بلافاصله روی زمین افتادند، نفر سوم به ساختمان مجاور فرار کرده است. وقتی که یک فرمانده به صحنه رسیده، به یگان دستور داده شده تا به ساختمانی بروند که در آنجا گروگان سوم حضور داشته و او را عل‌یرغم درخواست کمک به زبان عبری کشته‌اند.

همچنین مشخص شده که ارتش اسرائیل دور روز قبل یک ساختمان مجاور را شناسایی کرده بوده که عبارت‌های «SOS» و «Help!» (کمک!) «سه گروگان» بر روی دیوار آن نوشته شده بوده اما نیروهای اسرائیلی معتقد بوده‌اند که این ساختمان ممکن است یک تله باشد.

انتشار گزارش‌های مربوط به کشتن این سه مرد که توسط حماس در ۷ اکتبر در جریان حمله به جنوب اسرائیل ربوده شده بودند خشم و ناباوری گسترده‌ای را در اسرائیل، به‌ویژه علیه دولت راست افراطی نتانیاهو برانگیخته است.

با وجود درخواست ایالات متحده آمریکا از اسرائیل برای کاهش حملات نظامی به غزه و تمرکز بر هدف‌قراردادن رهبران حماس، رسانه‌های فلسطینی از ادامه بمباران مناطق مسکونی و کشته‌شدن ده‌ها فسلطینی خبر دادند.

ارتش اسرائیل پیشتر روز جمعه «با ابراز تأسف عمیق» اعلام کرد که سه اسیرش در غزه را هم «در یک حادثه تراژیک» به‌ اشتباه کشته است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه ارتش اسرائیل گفت که یوتم حییم، آلون شمریز و سامر الطللقه که همگی بین بیست تا سی سال داشتند در جریان عملیات در یکی از محله‌های شهر غزه هدف گلوله قرار گرفتند.

دانیل هاگاری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل گفت:

در جریان نبرد در شجایه، ارتش اسرائیل به اشتباه سه گروگان اسرائیلی را به عنوان تهدید شناسایی و در نتیجه به سمت آنها شلیک کرد و گروگان‌ها کشته شدند.

طبق اعلام ارتش اسرائیل آن‌ها اجساد سه اسیر دیگر را هم که به‌دست حماس کشته‌شده‌اند پیدا کرده‌اند. اسرائیل برآورد کرده که حدود ۲۰ تن از ۱۳۰ اسیری که هنوز در غزه‌اند کشته شده‌اند.

با انتشار اخبار مربوط کشتن تصادفی اسرای خودی صدها نفر جمعه‌شب در تل‌آویو تجمع کردند و از دولت بنیامین نتانیاهو خواستند آزادی نزدیک به ۱۳۰ اسیری که اسرائيل می‌گوید همچنان در قلمرو تحت کنترل حماس هستند را تضمین کند.

تداوم حملات اسرائیل به غزه از زمین و هوا

خبرگزاری رسمی فلسطینی وفا (WAFA) اعلام کرد دست‌کم ۱۴ نفر در حملات هوایی ارتش اسرائيل به دو خانه در خیابان غزه قدیم در جبلیه کشته شده‌اند. طبق این گزارش یک حمله هوایی جداگانه به خانه دیگری در جبلیه هم جان ده‌ها نفر را گرفته است.

خبرگزاری وفا همچنین گزارش داد که تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی زیر آوار محبوس شده‌اند.

طبق گزارش‌ها ساکنان غزه هم روز جمعه از شب دیگری از نبرد و بمباران شدید از جمله در شجاعیه، شیخ رضوان، زیتون، طوفاح و بیت حانون در شمال و در مرکز و حاشیه شمالی شهر اصلی جنوبی خان یونس خبر دادند.

با درگیری شدید زمینی در طول نوار غزه و هشدار سازمان‌های امدادی درباره یک فاجعه انسانی، ایالات متحده هشدار داده است که اسرائیل به دلیل «حملات هوایی بی‌رویه» و کشتن غیرنظامیان فلسطینی در خطر از دست دادن حمایت بین‌المللی است.

به گفته مقام‌های ایالات متحده، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور که در روزهای پنجشنبه و جمعه از اسرائیل بازدید کرد، در پیامی به تل‌آویو درخواست واشنگتن مبنی بر کاهش کارزار نظامی گسترده و گذر به عملیات‌های هدفمندتر علیه رهبران حماس را به مقام‌های اسرائيلی منتقل کرده است.

با این‌حال در جریان سفر سالیوان، مقام‌های اسرائیلی علناً تأکید کردند که جنگ را تا زمانی که به هدف خود یعنی «ریشه‌کن‌کردن حماس» برسند ادامه خواهند داد، که به‌زعم آن‌ها ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

واشنگتن روز جمعه به اختلاف نظر با اسرائیل در مورد سرعت کاهش درگیری‌های نظامی اشاره کرد و سالیوان گفت که زمان‌بندی موضوع «بحث فشرده» بین ایالات متحده و اسرائیل است.

پس از حمله نیروهای حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال جاری که در آن حماس ۲۴۰ اسرائیلی را گروگان‌گرفت و ۱۲۰۰ نفر را کشت، اسرائیل در حملات سنگین به غزه که تاکنون ادامه داشته جان بالغ بر ۱۹ هزار فلسطینی را گرفته است. این ارقام از سوی مقام‌های بهداشتی غزه اعلام شده است. آن‌ها می‌گویند هزاران تن دیگر در این منطقه زیر آوارهای ناشی از بمباران‌ها مدفون شده‌اند.

پس از فروپاشی آتش بس یک‌هفته‌ای، نبرد در دو هفته گذشته تشدید شده است.

ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل روز جمعه به کاهش تعداد موشک‌های شلیک شده به اسرائیل اشاره کرد و گفت اسرائیل در جنگ پیروز شده و حماس را تحقیر کرده است. ساعاتی بعد اما، برای اولین بار پس از چند هفته، آژیرهای خطر در اورشلیم (بیت‌المقدس) شنیده شدند و پدافند گنبد هوایی اسرائیل حداقل موشک را رهگیری و منهدم کرد. شاخه مسلح حماس مسئولیت این حمله راکتی را به عهده گرفت و آن‌را پاسخی به «قتل‌عام غیرنظامیان فلسطینی به‌دست صهیونیست‌ها» خواند.

ادامه هشدارها نسبت به وضعیت غیرانسانی جنگ

اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه طی دو ماه گذشته چندین بار مجبور به ترک محل زندگی‌شان شده‌اند. رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل روز جمعه به مجمع جهانی پناهندگان گفت که آنچه همچنان او را شوکه می‌کند، «سطح فزاینده واکنش‌های غیرانسانی» به بحران انسانی جاری در غزه است. فیلیپ لازارینی گفت:

این واقعیت که مردم می‌توانند به هر نوع تخلفی که ما در این جنگ مشاهده می‌کنیم بخندند، [آن‌را] تشویق کنند و مسخره کنند، در حالی که در واقع آنچه در غزه اتفاق می افتد باید هر کسی را خشمگین کند و همه ما را وادار کند در ارزش‌های خود را تجدید نظر کنیم… لحظه‌ای را پدید آورده از ساختن یا شکست برای همه ما و برای انسانیت مشترکمان.

دیده‌بان حقوق بشر هم اعلام کرد که ایالات متحده باید از اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای حفاظت از غیرنظامیان غزه حمایت کند. لوئی شاربونو، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه گفت که ایالات متحده باید در شورای امنیت سازمان ملل برای «فشار بر اسرائیل و همچنین گروه‌های مسلح فلسطینی برای رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی و حمایت از غیرنظامیان» اقدام کند.

پس از بازگشت جیک سالیوان به ایالات متحده، اسرائیل اعلام کرد که برای اولین بار در طول جنگ اخیر گذرگاه کرم شالوم، راه ارتباطی اصلی به غزه را برای محموله‌های کمکی باز می‌کند و اجازه ورود ۲۰۰ کامیون در روز را می‌دهد که دو برابر ظرفیت رفح است. دفتر نتانیاهو پس از هفته‌ها انتظار اعلام کرد که اجازه داده خواهد شد این کمک‌ها مستقیماً از طریق گذرگاه مرزی کرم شالوم به غزه ارسال شود.

آژانس‌های امدادی که نسبت به گرسنگی و بیماری‌های گسترده هشدار داده‌اند، مدت‌هاست از اسرائیل خواسته‌اند با اجازه دادن تردد از کرم شالوم در مرز مصر، اسرائیل و غزه، به ارسال کمک‌ها سرعت ببخشد.

روز جمعه شرکت‌های مرسک (Maersk) و هاپاگ‌لوید (Hapag-Lloyd)، از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان هم اعلام کردند که به‌دنبال حملات نیروهای حوثی یمن در منطقه، عبور از تنگه دریای سرخ را که برای تجارت جهانی‌ حیاتی‌ست متوقف کرده‌اند. حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند تاکنون در چندین مورد به نفتکش‌ها با هدف «تحت فشار قرار دادن اسرائیل» به‌خاطر جنگ در غزه حمله کرده‌اند.

سخنگوی شرکت دانمارکی مرسک روز جمعه به رویترز گفت انتقال تمامی محموله‌های کانتینری از طریق دریای سرخ را تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد کرد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد:

به دنبال حادثه‌ای که دیروز در جبل الطارق رخ داد و امروز نیز حمله دیگری به یک کشتی کانتینری انجام شد، به همه کشتی‌های مرسک در منطقه که قصد عبور از تنگه باب المندب را داشتند، دستور دادیم تا سفر خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

مرسک روز پنجشنبه اعلام کرد یکی از کشتی‌هایش در جبل الطارق در حین حرکت از صلاله عمان به جده عربستان سعودی هدف موشک قرار گرفته است. این شرکت پیشتر ادعای حوثی‌ها مبنی بر این‌که آن‌ها به یک کشتی در حال حرکت به سمت اسرائیل حمله کردند را رد کرده و گفته بود کشتی مورد اصابت قرار نگرفته است. حوثی‌ها مدعی شده بودند که با پهپاد به یک کشتی کانتینری مرسک حمله کرده‌اند.

در بیانیه این شرکت آمده است: «حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در این منطقه هشداردهنده است و تهدیدی جدی برای ایمنی و امنیت دریانوردان است.»

در عین حال شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت هانزا اعلام کرده است که پروازهای خود به تل آویو را از ۸ ژانویه از سر می‌گیرد. در بیانیه ای که روز جمعه منتشر شد، لوفت هانزا گفت:

در مرحله اول، خطوط هوایی لوفت هانزا در ابتدا چهار پرواز هفتگی از فرانکفورت و سه پرواز هفتگی از مونیخ ارائه خواهد کرد. خطوط هوایی اتریش هشت پرواز هفتگی و سوئیس پنج پرواز هفتگی در نظر دارد.

در ادامه تحولات جنگ در غزه و چشم‌انداز نامعلوم آتش‌بس اکسیوس به نقل از دو منبع مطلع از ملاقات قریب‌الوقوع دیوید بارنیا، مدیر آژانس جاسوسی موساد با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در اروپا برای از سرگیری مذاکرات تبادل گروگان‌ها و زندانیان خبر داد.

این اولین دیدار بین مقامات ارشد اسرائیل و قطر از زمان فروپاشی آتش‌بس هفت روزه است که منجر به گسترش عملیات نظامی اسرائیل به جنوب غزه شد.

بازگشت اسرائیل به میز مذاکره نشان می‌دهد که آماده است تا یک معامله جدید را بررسی کند. قرارداد قبلی دو هفته پیش ملغی شد. حماس اسرائیل را مسئول این فروپاشی دانست و گفت زنانی که اسرائیل پیشنهاد آزادی آنها را داده سربازان ارتش اسرائیل بودند.

آخر هفته گذشته پس از پیشنهاد اولیه قطر برای از سرگیری مذاکرات، بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه جنگ تصمیم گرفتند که رئیس موساد به قطر سفر نکند. با این‌حال به‌نظر می‌رسد کشتن تصادفی سه‌ اسیر اسرائیلی و درخواست خانواده اسرا از دولت اسرائيل برای آزادی سریع آن‌ها به تغییر تصمیم نتانیاهو انجامیده است.

این گزارش با اطلاعات تازه به‌روز شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.