ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داوود عبداللهی، زندانی سیاسی‌ـ‌عقیدتی کُرد، با خطر اعدام روبه‌رو است

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پیش از این در آبان و آذر سال جاری، قاسم آبسته و ایوب کریمی ــ هم‌پرونده‌ای‌های داوود عبداللهی ــ را اعدام کرده بود.

داوود عبداللهی، زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد اهل مهاباد در معرض خطر اعدام قرار دارد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، ابتدا بامداد شنبه نهم دی‌ ۱۴۰۲، مقام‌های قضائی به خانواده‌ی او اعلام کردند که عبداللهی پس از ١٤ سال حبس در زندان قزلحصار کرج اعدام شد.

اما سپس با مراجعه خانواده به زندان، مقام‌ها به آنها گفتند که این آخرین ملاقات آنها با داوود عبداللهی پیش از اجرای حکم خواهد بود.

«زمانه» پیش از این خبر اعدام را با ارجاع به کردپا منتشر کرد اما اکنون آن را تصحیح می‌کند. این چندمین بار است که به خانواده‌ی عبداللهی خبر دروغین اجرای حکم اعدام او را داده اند. کردپا در این‌باره نوشت:

تاکنون چندین‌بار خانواده عبداللهی با خبر اعدام فرزندشان به زندان قزلحصار احضار شده‌اند، اما هر بار گفته‌اند که آخرین ملاقات است و به‌ زودی اعدام می‌شود.کُردپا ضمن هشدار در مورد خطر جدی حکم اعدام داوود عبداللهی، فشار وارده بر خانواده عبداللهی و اعلام خبر چندین بار اجرای حکم اعدام او به خانواده‌اش را به ‌شدت محکوم می‌کند.

سه‌شنبه پنجم دی‌، این زندانی عقیدتی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شد.

بر پایه این گزارش، به دنبال انتقال این زندانی کُرد به سلول انفرادی، خانواده عبداللهی جهت انجام آخرین ملاقات با فرزندشان راهی زندان قزلحصار کرج شدند.

دستگاه قضایی حکومت ایران پیش‌تر نیز جان دو هم‌پرونده‌‌ای دیگر داوود عبداللهی، قاسم آبسته و ایوب کریمی را در ۱۴ آبان و هشتم آذر ۱۴۰۲ در زندان قزلحصار از طریق اجرای حکم اعدام گرفته بود.

در مهرماه سال ۱۳۸۷ افراد ناشناس ماموستا «عبدالرحیم تینا» را کشتند. داوود عبداللهی به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر در جریان رسیدگی به همین قتل بازداشت شدند.

داوود عبداللهی ۱۶ آذر ١٣٨٨ به همراه شش شهروند دیگر کُرد به نام‌های قاسم آبسته، انور خضری، ایوب کریمی، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت اهل شهرهای سقز و مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت هشت ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه مورد بازجویی قرار گرفتند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه در اسفندماه ۹۴ داوود عبداللهی به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر را به اعدام محکوم کرد. این حکم بعدتر در دیوان عالی کشور نقض شد.

پرونده این افراد نهایتا جهت بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و جلسه دادگاه آنها در روزهای ۲۷ تا ۲۹ خردادماه ۹۸، برگزار شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی در نهایت مجددا حکم اعدام برای این افراد صادر کرد. پرونده مذکور بار دیگر جهت بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد.

در نهایت ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۸، شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور، حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داود عبداللهی را تایید کرد.

این هفت زندانی عقیدتی کُرد مرداد امسال پس از تعطیلی زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار منتقل شدند.

تصحیح: این گزارش پس از انتشار اطلاعات جدید، به‌روز‌رسانی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    من با اعدام مخالفم. اعدام وحشیترین مجازاتی است که برای یک شخص صادر می‌شود. غیر از خدا هیچکی حق گرفتن یک جان را ندارد. خدا جان را می دهد و خود او‌جان را می گیرد. در این قرن مجازاتی بنام اعدام نقض بدون قید و شرط بشری است. لطفا به خود بیایید و این مجازات اعدام بی اثر را بردارید ‌‌اینهمه خانواده و زن ‌بچه را بی سرپرست نزارید. اگه وجدان و شرف دارید نکنید.