ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکومت اعدام می‌خواهد چهار کُرد دیگر را اعدام کند

محسن مظلوم، وفا آذربار، پژمان فاتحی و محمد فرامرزی را از زمان بازداشت در مکان نامعلوم حبس و به اعتراف اجباری وادار کرده‌اند. وکیل آنها حکم اعدام را غیرمنصفانه دانست.

دیوان عالی کشور محکومیت چهار عضو حزب کومله کردستان ایران به اعدام را تایید کرده است.

به دنبال تایید محکومیت وفا آذربار، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و پژمان فاتحی چهار زندانی سیاسی کُرد به اعدام در دیوان عالی کشور، شبکه حقوق بشر کردستان نسبت به «اعدام قریب الوقوع» آنها هشدار داد.

این نهاد حقوق بشری مستقر در پاریس گفته است حدود دو ما قبل شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری به اتهام «محاربه» و «جاسوسی برای اسرائیل» این چهار زندانی را به اعدام محکوم کرد. این حکم در دیوان عالی قضایی تایید شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان پیشتر به نقل از یکی از اعضای خانواده این چهار زندانی گفته بود: «برخلاف ادعاهای وزارت اطلاعات این افراد تنها برای انجام کار تشکیلاتی و سیاسی به ارومیه اعزام شده‌اند و هیچ‌گونه سلاحی با خود نداشته‌اند».

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم در واکنش به تایید حکم اعدام این چهار زندانی در ایکس (توییتر پیش از این) نوشت: «کلیه‌ مراحل بازداشت، بازپرسی، رسیدگی و دادرسی تا صدور حکمشان در ابهام، خفا، بطور پنهانی، غیرشفاف و سریع اتفاق افتاده و بیم آن می‌رود مراحل اجرا هم به همین ترتیب باشد.»

خانواده یکی از این زندانیان هم که نخواست نامش فاش شود به هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر گفت:

این افراد در طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل منتخب محروم بودند، حقوق بسیاری از آنان نقض شده با این‌حال تلاش برای تغییر این حکم در مراجع قضایی عالی توسط خانواده های آنان پیگیری خواهد شد.

مسعود شمس‌نژاد، وکیل این چهار زندانی هم در شبکه ایکس (پیش از این توییتر) حکم صادر شده را غیرمنصفانه توصیف کرد. او نوشت: از زمانی‌ که وکالت خانواده‌های این چهار زندانی را قبول کردم، متاسفانه نه‌ موکلینم از حقوق خود برخوردار بودند و نه من. وکالت من تنها بروی کاغذ ودوندگی بی سرانجام بوده، فرایند دادرسی ومحکومیت نهایی اعدام را عادلانه و منصفانه نمی‌دانم.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یکم مرداد ۱۴۰۱ محسن مظلوم، ۲۷ ساله و اهل مهاباد، وفا آذربار، ۲۶ ساله و اهل بوکان و پژمان فاتحی، ۲۸ ساله و اهل کامیاران را بازداشت کردند. مهر ۱۴۰۱ اعتراف اجباری این چهار زندانی مبنی بر آموزش به وسیله نیروهای اسرائیلی برای خرابکاری در یک مرکز حساس صنعتی ــ نظامی از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد.

این ادعا در شرایطی مطرح شد که محل بازداشت چهار عضو حزب کومله کردستان ایران یکی از روستاهای نزدیک به ارومیه اعلام شده است.

آنها از زمان بازداشت تا به حال در مکان نامعلوم حبس و از حق دسترسی به وکیل تعیینی و ملاقات با خانواده محروم شده‌اند.

حزب کومله کردستان ایران مهر ۱۴۰۱، هنگامی که همزمان با اعتراض‌ها به قتل ژینا (مهسا) امینی اعتراف اجباری این چهار زندانی سیاسی از صدا و سیما پخش شد، به صورت رسمی اتهام منسوب به چهار عضو خود را تکذیب کرد و آن را ادامه سناریوسازی حکومت توصیف کرد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که اجرای حکم اعدام زندانیان را در سال ۲۰۲۳/ ۱۴۰۲ شتاب داده است، هشتم دی چهار زندانی که سه تن از آنها کُرد و یک تن ترک بود را به اتهام همکاری با سرویس اطلاعاتی اسرائیل اعدام کرد.

بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۳ حداقل ۷۰۷ تن را در زندان‌های مختلف اعدام کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.