ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در فصل پاییز ۵۴۸ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کار از دست دادند

طی ۹ ماه نخست سال ۱۲۵۹ کارگر جانشان را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست دادند.

مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران در گزارش وضعیت فرهنگی و اجتماعی پاییز ۱۴۰۲ از افزایش مرگ کارگران بر اثر حوادث ناشی از کار خبر داد.

این گزارش می‌گوید تنها در سه ماه پاییز ۵۴۸ کارگر جانشان را در حوادث ناشی از کار از دست دادند.

روزنامه شرق که پنج‌شنبه ۲۴ اسفند خلاصه‌ای از این گزارش را منتشر کرد، جزئیات بیشتری از آن را افشا نکرد اما گفت که آمار مرگ بر اثر حوادث کار نسبت به تابستان ۱۴۰۲، ۳۷ مورد کاهش و نسبت به پاییز سال قبل‌تر ۲۵ مورد افزایش داشته است.

بر اساس این روایت در تابستان ۱۴۰۲ نیز حداقل ۵۱۱ کارگر قربانی حوادث کاری مرگبار شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان پیش از این به نقل از سازمان پزشکی قانونی گفته بود در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۰۷۷ کارگر در حوادث کاری جان باختند که ۱۵٬۷ درصد بیشتر از کارگرانی است که در سال قبل‌تر (۱۴۰۱) قربانی حوادث مرگبار ناشی از کار شدند. با افزوده شدن ۵۴۸ کارگر جان باخته دیگر، شمار کارگرانی که از آغاز سال ۱۴۰۲ جانشان را در حوادث کار از دست دادند طی ۹ ماه به ۱۲۵۹ می‌رسد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما همچنان ادعا می‌کند نرخ حوادث کار در ایران کاهش یافته است. این وزارتخانه در گزارش سالانه ۱۴۰۱ تنها ۷۱۱ مرگ ناشی از کار را ثبت کرد، در حالی که سازمان پزشکی قانونی شمار کارگران کشته شده در جریان حوادث ناشی از کار را ۱۹۰۰ نفر اعلام کرده بود.

اختلاف نزدیک به ۱۲۰۰ نفری دو نهاد حکومتی در باره کارگرانی که قربانی حوادث کار می‌شوند به دلیل این است که بخش بزرگی از این حوادث در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهند.

بر اساس گزارش نهادهای حکومتی نیمی از حوادث مرگبار در بخش ساختمان‌سازی رخ می‌دهد. بیشتر کارگران ساختمانی بدون بیمه و قرارداد، به صورت روزمزد مشغول به کار هستند.

کاهش نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کارگاه‌ها، رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کارفرمایان برای کسب سود بیشتر و افزایش استرس به دلیل کار در شرایط سخت در برابر دستمزد کم یا ساعت کار طولانی، از دلایل افزایش حوادث مرگبار ناشی از کار هستند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰ درصد کارگران برای تأمین هزینه زندگی شغل دوم دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.