ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست جامعه بین‌الملل در پاریس: سودان فراموش نشود

کنفرانس بشردوستانه پاریس درباره سودان خواستار «شکستن سکوت» در مورد جنگی شد که یک سال است در این کشور ادامه دارد. این نشست همچنین خواهان هماهنگی میانجی‌ها برای پایان دادن به جنگ ویرانگر در سودان شد.

نشست جامعه بین‌الملل در حمایت از مردم سودان به ریاست مشترک فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۷ فروردین / ۱۵ آوریل برگزار شد.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه در مراسم گشایش این کنفرانس با ابراز تأسف از وضعیت سودان گفت:

یک سال است که سودانی‌ها قربانی جنگ وحشتناکی هستند که فقط هرج‌ومرج و رنج به‌بار آورده است.

استفان سژورنه خواستار «شکستن سکوت» در مورد جنگ سودان و بسیج جامعه بین‌الملل برای حل بحران آن شد.

این کنفرانس به سه بخش تقسیم می‌شود: بخش سیاسی با شرکت عمدتاً سفیران و وزیران امور خارجه (به‌ویژه از سودان جنوبی، جیبوتی، کنیا، چاد)، بخش بشردوستانه برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و نشست حدود ۴۰ نفر از اعضای جامعه مدنی سودان.

در افتتاحیه کنفرانس کمک بیش از ۸۴۰ میلیون یورویی به سودان اعلام شد که شامل ۱۱۰ میلیون یورو کمک از سوی پاریس، ۲۴۴ میلیون یورو از برلین، ۳۵۰ میلیون یورو از بروکسل و ۱۳۸ میلیون یورو توسط واشنگتن است.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در این نشست گفت:

این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که نگاه‌ها به وضعیت خاورمیانه پس از حمله ایران به اسرائیل دوخته شده است.

بربوک با اشاره به «رنج وصف‌ناپذیر» مردم سودان و به حال خود رها شدن مردمی که قربانیان جنگ «دو ژنرال بی‌رحم» هستند، گفت:

جامعه بین‌المللی نباید جنگ در سودان را که سبب بحران انسانی فاجعه‌بار شده است نادیده بگیرد.

بربوک گفت چندین ابتکار برای میانجی‌گری در جنگ سودان بی‌نتیجه مانده است. با این حال، او خواستار «تلاش برای هماهنگی بهتر» و «اقدام هماهنگ برای کشاندن متخاصمان به پای میز مذاکره و دستیابی به آتش‌بس» شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت «تنها فشار بین‌المللی» طرف‌های متخاصم را به مذاکره وادار می‌کند.

بی‌ثباتی منطقه‌ای

محمد صالح عنادیف، وزیر امور خارجه چاد درباره وضعیت سودان هشدار داد و گفت:

فراتر از تأمین مالی، باید فشار بیاوریم تا آتش‌بس فوری برقرار شود زیرا اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، در یک سال آینده سودان در خطر تجزیه قرار می‌گیرد.

جنگ بسیاری از سودانی‌ها را مجبور به پناه بردن به کشورهای همسایه کرده است و خطر بی‌ثباتی کل شاخ آفریقا را تهدید می‌کند.

براساس گزارش سازمان «اقدام علیه گرسنگی» (ACF) بیش از ۳,۴ میلیون نفر در چاد به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

جنگ سودان ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ بین نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش این کشور و محمد حمدان داگلو، فرمانده شبه‌نظامیان «پشتیبانی سریع» و معاون پیشین البرهان آغاز شد.

سیندی مک کین، مدیر اجرایی «برنامه جهانی غذا» در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه هشدار داد که بحران غذایی در سودان می‌تواند به «بزرگترین بحران انسانی تاریخ» تبدیل شود.

ویل کارتر، مدیر شورای پناهندگان نروژ در سودان گفت افزون بر گرسنگی، غیرنظامیان قربانی «خشونت‌های جنسی گسترده، قتل‌عام‌های قومی در مقیاس بزرگ و اعدام‌ها» می‌شوند.

تحریم‌ها

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نسبت به تشدید خشونت‌ها در سودان هشدار داد و گفت طرف‌های درگیر جنگ غیرنظامیان و گروه‌های مسلح بیشتری را به‌کار می‌گیرند. او گفت:

استخدام و استفاده از کودکان توسط طرف‌های درگیری نیز نگرانی زیادی دارد.

در حالی که ۲۵ میلیون نفر یا نیمی از جمعیت سودان به کمک نیاز دارند، ژان استوول، مدیر پزشکان بدون مرز در سودان، فقدان کمک‌های بشردوستانه را «بسیار نگران‌کننده» خواند و آن را محکوم کرد.

به‌گفته وزارت خارجه فرانسه، سال گذشته با درخواست‌های بشردوستانه سازمان ملل برای کمک به مردم سودان تنها نیمی از بودجه تأمین شد و امسال «فقط پنج درصد از ۳,۸ میلیارد یورو درخواست شده است».

لایتیتیا بادر، معاون بخش آفریقای سازمان غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر، خواستار تحریم طرف‌های جنگ شد و گفت آن‌ها علاوه بر سوء استفاده‌های متعدد از غیرنظامیان، از ارسال کمک‌ها جلوگیری می‌کنند، کمک‌های ارسالی را غارت و کشتار مردم را برنامه‌ریزی می‌کنند.

بریتانیا روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌هایی که از طرف‌های متخاصم در جنگ سودان حمایت می‌کنند، اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.