ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آسیا بیشترین آسیب‌ها را از فجایع اقلیمی سال ۲۰۲۳ متحمل شد

سال گذشته ۷۹ فاجعه مرتبط با خطرات اقلیمی در آسیا گزارش شد. از این تعداد بیش از ۸۰ درصد سیل و طوفان بودند که باعث مرگ بیش از دو هزار نفر شدند.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت / ۲۳ آوریل اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ آسیا در خط مقدم تأثیرات گرمایش زمین قرار داشت و این قاره «منطقه‌ای از جهان است که بلایای مرتبط با آب و هوا بیشترین آسیب‌ها را به آن وارد کرده است».

سلست سائولو، مدیر سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در بیانیه‌ای گفت:

تشدید تغییرات اقلیمی، میزان و شدت چنین رویدادهایی را بیشتر کرده و تأثیرات عمیقی بر جوامع، اقتصادها و مهم‌تر از همه، زندگی انسان‌ها و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، گذاشته است.

سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت‌شده در سراسر جهان بود. در آسیا تأثیر امواج گرما شدید و شدیدتر می‌شود. سازمان جهانی هواشناسی تأکید کرده است که ذوب شدن یخچال‌های طبیعی ـ به‌ویژه در دامنه هیمالیا ـ امنیت آبی منطقه را تهدید می‌کند.

افزون بر این، آسیا سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است و دما در سال گذشته نزدیک به دو درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ بود.

مدیر سازمان جهانی هواشناسی یافته‌های گزارش را «نگران‌کننده» خواند و گفت:

بسیاری از کشورهای منطقه [آسیا] در سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال خود را تجربه کردند که با سلسله‌ای از رویدادهای شدید، از خشکسالی تا سیل و طوفان همراه بوده است.

گزارش وضعیت اقلیمی سال ۲۰۲۳ در آسیا بر شتاب شاخص‌های کلیدی تغییرات آب و هوایی مانند دمای سطح دریاها، آب شدن یخچال‌های طبیعی و افزایش سطح آب دریاها تأکید می‌کند و می‌گوید این شاخص‌ها تأثیرات جدی بر جوامع، اقتصادها و اکوسیستم‌های منطقه خواهند داشت.

دو هزار کشته در سیل و طوفان

در سال ۲۰۲۳، میانگین سالانه دمای نزدیک به سطح آب‌ها در آسیا با ۰,۹۱ درجه سانتی‌گراد بیش‌تر از میانگین سال‌های ۱۹۹۱-۲۰۲۰ و ۱,۸۷ درجه سانتی‌گراد بیش‌تر از میانگین سال‌های ۱۹۶۱-۱۹۹۰، دومین رکورد ثبت‌شده بالاترین دما بود.

در این گزارش آمده است که میانگین دمای بالا، به‌ویژه از غرب سیبری تا آسیای مرکزی و از شرق چین تا ژاپن ثبت شده است. ژاپن گرم‌ترین تابستان تاریخ خود را تجربه کرد و بارندگی در هیمالیا و رشته کوه هندوکش در پاکستان و افغانستان کمتر از حد طبیعی بود.

در همین حال، جنوب غربی چین با سطح بارندگی کمتر از حد طبیعی تقریباً در هر ماه از سال، از خشکسالی رنج می‌‌برد. منطقه کوهستانی مرتفع آسیا با مرکزیت فلات تبت نیز بیشترین حجم یخ خارج از مناطق قطبی را داراست.

سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه خود گفت:

در دهه‌های اخیر، بیشتر این یخچال‌ها با سرعت فزاینده‌ای ذوب شده‌اند. ۲۰ یخچال از ۲۲ یخچالی که در این منطقه تحت نظارت قرار داشتند، حجم انبوهی را در سال گذشته از دست دادند.

در این گزارش آمده است که دمای سطح دریاها در شمال غربی اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۳ بالاترین رکورد را ثبت کرد.

سال گذشته ۷۹ فاجعه مرتبط با خطرات اقلیمی در آسیا گزارش شد. از این تعداد بیش از ۸۰ درصد سیل و طوفان بودند که باعث مرگ بیش از دو هزار نفر شدند و زندگی ۹ میلیون نفر نیز به‌طور مستقیم تحت تأثیر این رویدادها قرار گرفت.

سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به ادامه میزان بالای آسیب‌پذیری آسیا در برابر رویدادهای پُرمخاطره، تأکید کرد که «سیلاب‌ها تا حد زیادی عامل اصلی مرگ‌ومیر در میان حوادث گزارش‌شده در سال ۲۰۲۳ بودند».

هنگ‌کنگ پس از طوفان در ۷ سپتامبر سال گذشته (۱۶ شهریور ۱۴۰۲)، ۱۵۸,۱ میلی‌متر بارندگی در یک ساعت را ثبت کرد که بیشترین میزان بارش از زمان شروع ثبت بارندگی در سال ۱۸۸۴ است.

سازمان جهانی هواشناسی خدمات ملی هواشناسی و داده‌هایی برای هشدار بهتر در مورد خطرات اقلیمی را فوری و ضروری می‌داند.

سلست سائولو، مدیر سازمان جهانی هواشناسی در این‌باره گفت:

ضروری است که اقدام‌ها و راهبردهای ما منعکس‌کننده فوریت این زمان باشد. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با تغییرات آب و هوایی ضرورتی اساسی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.