ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره فیلم فجر به پایان رسید؛ جلوه اندک سینمای اجتماعی ایران

جشنواره فیلم فجر: «رستاخیز» بیشترین سیمرغ‌ها را از آن خود کرد. از دو فیلم عام‌پسند تقدیر شد و سینمای اجتماعی ایران بی‌نصیب ماند.

سی و دومین جشنواره فیلم فجر، شامگاه سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه (۱۱ فوریه ) در مراسمی که در برج میلاد در تهران برگزار شد، برگزیدگانش را اعلام کرد.

جشنواره فیلم فجر به پایان رسید؛ جلوه اندک سینمای اجتماعی ایران

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ساخته بهروز افخمی سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه را به‌دست آورد. همچنین احمد رضا درویش، کارگردان فیلم «رستاخیز» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خودش کرد و دو «خط ویژه» و «شیار ۱۴۳» هم به عنوان فیلم‌هایی که تماشاگران برگزیده بودند، معرفی شدند.

مریلا زارعی به خاطری بازی در فیلم «شیار ۱۴۳» سیمرغ بهترین بازیگر زن را به دست آورد و سیمرغ بهترین بازیگر مرد به رضا عطاران برای فیلم «طبقه حساس» رسید.

در مجموع فیلم «رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش با مایه‌های قوی مذهبی – شیعی بیشترین سیمرغ‌های سی و دومین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد و از نگاه هیأت داوران این جشنواره خوش‌اقبال‌ترین فیلم بود.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به فیلم «رستاخیز» اشاره کرد و گفت: «ابتکار برخی هنرمندان متدین و متعهد در نمایش نمادین چهره برخی از ذوات معصومین، تأثیر اثر دینی را صدچندان می‌کند؛ کاری که از راه‌های تبلیغی دیگر دشوار و ‌گاه دست‌نیافتنی است. ضمن درک برخی از روحیات، ابتکار این گروه را قابل ستایش می‌دانم.»

«رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش

آقای جنتی به نقش عباس بن علی ملقب به قمر بنی‌هاشم و مشهور به ابوالفضل، از شخصیت‌های حوادث عاشورا اشاره می‌کند که در فیلم «رستاخیز» برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران چهره‌اش را نشان می‌دهند.

بهادر زمانی نقش قمر بنی‌هاشم را در این فیلم ایفا می‌کند.

در فیلم رستاخیز، روایتی تصویری و داستانی از حوادث عاشورا به دست داده می‌شود. بیش از ۶۰ درصد از فیلمبرداری این فیلم در اطراف شهرستان بم و مابقی آن در شهداد، اصفهان، تهران، شاهرود و کشور سوریه انجام شده. در این فیلم علاوه بر بازیگران ایرانی، بازیگرانی از کشورهای سوریه، کویت و عراق به کار گرفته شده‌اند.

فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا فقط سیمرغ بهترین صدا و بهترین تدوین را به‌دست آورد و فیلم «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی هم بی‌نصیب ماند.

« شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار که به زندگی و دغدغه‌های عاطفی مادر یک شهید می‌پردازد، علاوه بر سیمرغ بهترین بازیگر زن، جایزه ویژه هیأت داوران و سیمرغ مردمی را هم به دست آورد.

دو فیلم کمدی و عام‌پسند «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ساخته بهروز افخمی و «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی از دیگر فیلم‌های موفق جشنواره سی و دوم بودند و به این ترتیب سینمای اجتماعی ایران همچنان مورد بی‌مهری قرار گرفت.

«قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد و «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری و همچنین «من عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان از اندک فیلم‌های اجتماعی بودند که با حاشیه‌های بسیار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. بسیاری این فیلم‌ها را متهم به سیاه‌نمایی کردند و حتی سیدمرتضی حسینی و نصرالله پژمان‌فر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس وعده دادند که نمایش این فیلم‌ها را در مجلس به بحث بگذارند.

شامگاه ۲۰ بهمن ماه (۹ فوریه) بیش از دو هزار تن از تماشاگران فیلم «من عصبانی نیستم» که در سینما استقلال تهران به نمایش درآمده بود با یگان ویژه متفرق شدند.

هیأت داوران جشنواره فیلم فجر در بخش «سودای سیمرغ» که مهم‌ترین بخش این جشنواره دولتی است عبارت‌ بودند از فرهاد توحیدی، فیلمنامه‌نویس، مجتبی راعی، کارگردان، هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما و سردبیر مجله فیلم، محمد داوودی، مدیر فیلمبرداری، محسن شاه ابراهیمی، طراح صحنه، پرویز شهبازی، کارگردان، فرامرز قریبیان، بازیگر و کیانوش عیاری، کارگردان.

جشنواره فیلم فجر یک بخش «نگاه نو» هم دارد که در آن نخستین اثر فیلمسازان به نمایش درمی‌آید.

در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر جمشید محمودی برای فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» سیمرغ بهترین کارگردانی را به دست آورد. هومن سیدی نیز جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد.

فیلم‌های این بخش را محمدعلی باشه‌آهنگر (کارگردان)، عزیزاله حمیدنژاد (کارگردان) ابوالحسن داوودی (کارگردان) پیمان قاسم‌خانی، (فیلمنامه‌نویس) و اکبر نبوی، (منتقد سینما) داوری کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    فیلم "رستاخیز" که ماجرای روز عاشورا و کشته شدن امام سوم شیعیان را به تصویر کشیده، در یازده بخش نامزد دریافت جایزه است واز این رو در صدر جدول نامزدهای سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است.!! پس از آن فیلم "چ" درباره مصطفی چمران، یکی از فرماندهان نظامی ایران که در جنگ با عراق کشته شد، با هشت نامزدی در رده دوم فهرست نامزدهای "سودای سیمرغ" (مسابقه سینمای ایران) قرار دارد!! عجب ؟! فقط جای مداحان تیراندازشان خالی است !