ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریحانه جباری اعدام شد

ریحانه جباری در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شد. او گفته بود برای دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی مرتکب قتل شده است.

ریحانه جباری، سحرگاه شنبه ۳ آبان‌ماه در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شد.

ریحانه جباری اعدام شد

دادستانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حکم قصاص ریحانه جباری را سحرگاه امروز به اجرا گذاشته است. در اطلاعیه داستانی تهران آمده: «دادستانی در جهت حصول سازش و کسب رضایت اولیای دم تلاش نموده و با وجود برگزاری جلسه‌ای با حضور اولیای دم و قاتل و خانوادهٔ وی، اولیای دم در ‌‌نهایت خواستار اجرای حکم قصاص شدند که حکم صادره سحرگاه روز جاری به موقع اجرا گذارده شد.»

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری در فیسبوکش، آخرین دیدار با دخترش را شرح داده است. او می‌نویسد: «تازه به خانه برگشته‌ام. خسته و پریشان. به ملاقات ریحانه رفتیم. من و پدرش، دو خواهر، پدربزرگ و مادربزرگش و خواهرم. ملاقات در دفتر رئیس زندان شهرری انجام شد. با حضور چندین نفر از مسئولین. ریحانه تب داشت. ولی آرام بود. تا اواسط ملاقات همه‌مان خودمان را کنترل کردیم اما بالاخره بغض‌ها ترکید و اشک‌ها جاری شد. هر چه اصرار کردیم که مسئولین بگویند او را به کجا می‌برند و کی، جواب ندادند. محرمانه بود.»

ریحانه جباری در سال ۱۳۸۶، هنگامی که فقط ۱۹ سال داشت، به اتهام قتل مرتضی عبدالعلی سربندی بازداشت شد. او گفته بود برای دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی مرتکب قتل شده است. مرتضی عبدالعلی سربندی هنگام وقوع قتل ۴۷ سال داشت.

ریحانه جباری، طراح دکوراسیون داخلی یک شرکت تبلیغاتی و طراحی داخلی بود و برای طراحی دکوراسیون مطب مقتول به آنجا رفته بود.

آخرین «جلسه صلح و سازش» در پرونده ریحانه جباری روز چهارشنبه ۲۳ مهر در دادسرای امور جنایی ویژه قتل برگزار شد و بدون نتیجه پایان یافت.

حکم اعدام ریحانه جباری در دیوان عالی کشور تایید شده بود.

ریحانه جباری، به رغم ابهاماتی که در پرونده‌اش وجود داشت، دوشنبه ۷ مهرماه برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود.

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری در فیس‌بوک خود نوشته بود، مسئولان زندان رجایی‌شهر به او گفته بودند که صبح روز سه‌شنبه، ۸ مهر ماه برای گرفتن جسد ریحانه به زندان مراجعه کند. حکم اعدام ریحانه جباری اما در آن روز اجرا نشد و او به زندان شهرری (قرچک ورامین) بازگردانده شد.

برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام ریحانه جباری، تعدادی از فعالان حقوق بشر کمپینی تشکیل دادند و بیش از صد هزار امضاء هم در مخالفت با اجرای این حکم جمع‌آوری کردند.

مینا احدی و نازنین افشین جم از فراخوان‌دهندگان برای این کمپین بودند. آنها امضاهای جمع شده در مخالفت با اعدام ریحانه را که بیش ۲۳۰۰ صفحه بود، در سه نسخه چاپ و برای احمد شهید، بان کی مون و کاترین اشتون ارسال کردند.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان، با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، خواهان توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری شده بود.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران، شیرین عبادی، برنده نوبل صلح و برخی از هنرمندان سرشناس مانند اصغر فرهادی، بهاره رهنما و محمد رضا شجریان خواهان توقف حکم اعدام ریحانه جباری شده بودند.

وصيت ريحانه جباری با صدای خودش از زندان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سحر

    خداوندا کوردلانی که حقیقت رادیدندوچشمشان رابستند بسزای اعمالشان برسان

  • زکریا رازی

    بزرگترین مشکلی که با به قدرت رسیدن روحانیت در ایران به وجود آمد اجرای قوانین شرعی در عصر مدرنیته بود. قوانینی که با شرایط امروز جامعه سازگاری ندارد و در آن حق شهر وندی وجود ندارد. قصاص بستگان مقتول را به قاتل تبدیل میکند . باید برای جدائی دین از سیاست مبارزه کرد تا قوانین بر مبنای عقل جامعه را اداره کنند. البته تفسیر بسیار افراطی از قوانین شرع نیز مزید بر علت شده است. برای مثال اعدام دختر باکره در فقه سیعه جایز نیست. این قانون میتوانست اندکی خشونت علیه زنان را کمتر کند، ولی تفسیر متعصبان و متشرعان از این قانون به آنجا انجامید که تجاوز با زندانیان باکره تحت نام صیغه قانونی کرد. با آرزوی بر قراری حکومت عقل

  • لیلی دانشگاه آزاد اسلامی خاورمیانه

    ما ملت عجیبی هستیم . تصور کنید اگه ضعیف بودیم اگه هرکسی ساز خودش را بزند و همه مدعی درستی عقاید خود باشیم چه بلوایی بر پا می شد ؟ !!! داعش یکروزه کشور را می گرفت و می کرد آنچه با ایزدی ها کرده ... آیا این نقطه قوت نیست .که قوای یکپارچه و قوی داریم هرچند که گاهی هم این قوه قهریه بر سر خودمان فرئ . متاسفم از کتک هایی که به ریحانه جباری زده اند . کاش باز جویی در محیطی عادلانه آرام ، منطقی توسط تحصیل کرده های عادل و با وجدان انجام می شد

  • حمزه (دانشجوی دانشگاه تهران)

    دین بدون علم و عقل کور است . خدایا ما را از دست این کور دلان نجات بده. به خدا که حضرت علی با حفظ اعتقادات خود معتقد به دموکراسی و احترام به نظر دیگران بود چیزی که در حکومت ما بی معنی است

  • علی

    متاسفانه با وجود قانون قصاص خانواده مقتول هم به قاتلی بدل شدند که بر خلاف انتظارشان گرفتن جان ریحانه آرامش را به آنها بر نخواهد گرداند.

  • بهنام

    مرگ بر جکهوری ننگین اسلامی و رهبر پوشالی آن علی خامنه ای . مرگ بر رئیس قوه قضائیه و دیگر مسئولین مفسد جمهوری ننگین اسلامی . مرگ بر اسلام و هر چه حکومت متزور دینی و مذهبیست . ننگ بر خانواده سربندی که علیرغم اینکه میدانستند پدرشان مفسد اخلاقیست حتی در آخرین لحظات نیز رضایت نداده و جان انسان بیگناهی را ستاندند . امیدوارم خداوند قادر متعال این خانواده را به سزای اعمال ننگینشان برساند ، همانطور که سربندی ملعون را به سزای اعمال مفسدانه اش رساند . این مردم ایران کی دیگر میخواهند از خواب غفلت بیدار شده و بساط این **خون آشام را جمع کنند ، خدا میداند .

  • Behrouz

    یا دمان باشد که تمام تابستان، ایرانیان مسلمان، کمونیست و ناسیونال سوسالیست ـــ که نام دیگرش نازی است ـــ در خارج کشور ریحانه، کشتار کردها و بلوچ ها، اذیت و آزار دختران ایران و تمام جنایت های اسلام و ملایان را فراموش کرده و یکدل و یک زبان فحش عالم را روانه اسرائیل میکردند که چرا در برابر موشکهای حماس ارسالی ایران از خود دفاع میکند. ما ملت عجیبی هستیم مسلمان تر،عرب تروحماس تراز عربها بوده که از حماس و فلسطینی ها متنفرند. ایرانیان مسلمان، کمونیست و ناسیونال سوسالیست خارج کشور شرمتان باد.

  • معصومه

    امیدورام خونواده هر دوی این کشتگان بتونن روی آرامش رو ببینن. بیچاره ها از هر طرف ضرر کردن و هیچی گیر هیچ کس نیومد جز درد و عذابی که مستحقش نبودن.کاش یه روز بفهمیم واقعیت ماجرا چی بود. تو ایران هر وقت رسانه ها میان جلو بدتر ماجراها رو غامض می کنن چون ماهیتاً رسانه های ما برخورد سیاسی و یا احساسی با هر قضیه ای دارن و دریغ از یه کار حرفه ای. فکر کنم تا ابد مشخص نشه تو این کشور کی بیگناه بود و کی گناهکار. قوه قضاییه هم که قدمی برای روشنگری بر نمی داره و مردم رو توی توهمات و شایعات رها می کنه به بهانه محرمانه بودن برخی نکات پرونده ها.