ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«امکان احداث تونل به جای جاده در جنگل ابر وجود ندارد»

نمایندگان مجلس می‌گویند برای حفظ طبیعت به جای جاده در جنگل ابر باید تونل ساخت؛ سازمان جنگل‌ها گفته است خاک لغزنده چنین توانی را ندارد.

سازمان جنگل‌ها و مراتع با احداث یک تونل جایگزین در جنگل ابر مخالفت کرده و می‌گوید از نظر فنی این کار امکان پذیر نیست.

این تونل قرار بود به پیشنهاد نمایندگان مجلس به جای جاده‌ای احداث شود که قرار است از میان جنگل ابر عبور کند.

جنگل ابر بخشی از قدیمی‌ترین جنگل‌‌های هیرکانی در استان گلستان است

جنگل ابر، قسمتی از قدیمی‌‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر است و در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شهر شاهرود و در کنار روستای ابر در استان گلستان قرار دارد.

احداث جاده در میان این جنگل با مخالف وسیع حامیان محیط زیست مواجه شده است که آن را باعث تخریب و از میان رفتن این منطقه بکر طبیعی می‌دانند.

به تازگی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با سفر به منطقه از مسیر پیشنهادی این جاده بازدید کرد. پس از آن بازدید، کمال‌الدین پیرموذن، عضو این فراکسیون اعلام کرد نمایندگان با عبور جاده مخالفند و پیشنهاد احداث یک تونل به جای آن جاده را داده اند.

اما اکنون معاون سازمان جنگل ها و مراتع اعلام کرده است به دلیل حساسیت لغزشی بستر این جنگل احتمال لغزش در محدوده تونل وجود دارد.

محیط زیست و سازمان جنگل‌ها با احداث جاده و تونل جایزگزین در جنگل ابر مخالفند

به گزارش خبرگزاری مهر، بهزاد انگورج، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه در مورد این تونل گفت گزارش های زمین شناسی این منطقه حاوی نکاتی است که نشان دهنده حساسیت لغزشی سازنده بستر و ناپایدار بودن زمین شناسی این منطقه است. بنابراین احداث تونل به جای جاده به دلیل بافت شیل ذغالی خاک این جنگل امکان پذیر نیست و در نهایت از نظر فنی به دلیل زهکشی نامناسب موجب خشکیده شدن جنگل ابر می شود.

به گفته انگورج، از اساس ضرورتی برای احداث جاده در جنگل ابر وجود ندارد و مطرح کردن بحث هایی مانند احداث تونل و دیگر بحث های فنی بیهوده است.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین با اشاره به عبور دو خط انتقال برق، یک مسیر گاز و همچنین یک مسیر دسترسی در این جنگل گفت: آنچه مشخص است این است که تحمل و توان اکولوژیک جنگل ابر در حدی نیست که توان عبور شبکه جاده دیگری را داشته باشد.

«ضرورتی برای احداث جاده یا تونل وجود ندارد»

احمد علی کیخا، معاون سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به بازدید نمایندگان مجلس از این جنگل گفت در حال حاضر چهار جاده در این جنگل موجود است که همه جاده های ماشین رو و مناسبی هستند بنابراین بیش از این نیازی به احداث جاده در این منطقه که یکی از مناطق بکر و معرف در دنیا است وجود ندارد.

کیخا نیز ضمن مخالفت با بحث تونل جایگزین گفته است سازمان محیط زیست به هیچ عنوان با احداث جاده در این جنگل موافق نیست و اینکه برخی از نمایندگان احداث تونل را به جای کشیدن جاده در این جنگل مطرح کرده اند را قبول ندارد چرا که با اصل  احداث یک مسیر عبوری در این جنگل مخالف است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.