ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار کامرون و اوباما برای مبارزه با «تروریسم سایبری»

در پرتو حملات تروریستی در پاریس، بریتانیا خواهان همکاری شرکت‌های آمریکایی مانند فیسبوک با نهادهای امنیتی‌ست. آمریکا و بریتانیا همچنین از حملات سایبری به نهادهای اقتصادی واهمه دارند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با بارک اوباما از رئیس جمهور آمریکا خواست شرکت‌های آمریکایی مانند فیس‌بوک را تحت فشار قرار دهد تا در مبارزه با تروریسم با نهادهای امنیتی همکاری کنند و اطلاعاتی درباره روابط کاربران با یکدیگر را در اختیار این نهادها قرار دهند.

دیوید کامرون در دیدار با باراک اوباما: امنیت آنلاین، شاه‌راهی برای کنترل ارتباطات شبکه‌های تروریستی است

در این دیدار که صبح روز ۱۶ ژانویه /۲۶ دی ماه در دفتر بارک اوباما، رییس جمهور آمریکا در واشنگتن صورت گرفت، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا مسئله امنیت آنلاین را به عنوان شاه‌راهی برای کنترل ارتباطات شبکه‌های تروریستی مطرح کرد و گفت که قوانین «حریم خصوصی» در آمریکا مانع کنترل این شاه‌راه‌های دیجیتال است.

دیوید کامرون پیش از برگزاری این جلسه به «بی‌ بی ‌سی» گفت: «آمریکا و بریتانیا چالش‌های مشابهی پیش رو دارند. ما باید بتوانیم مانع ارتباط‌ تروریست‌ها با هم شویم؛ چه زمانی که آن‌ها از خطوط تلفنی متعارف استفاده می‌کنند، چه زمانی که از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند؛ چه زمانی که اینترنت راه ارتباطی آن‌هاست. ما باید بتوانیم با کمپانی‌های بزرگ برای تحقق یافتن این هدف همکاری کنیم.»

نخست‌وزیر بریتانیا در ادامه تأکید کرد: «ما در گذشته امنیت شهروندان را در برابر تروریسم سنتی تأمین کردیم، اکنون باید با هم همکاری کنیم که خود را نسبت به حملات سایبری نیز ایمن کنیم.»

نگرانی‌های کامرون

پس از حمله مسلحانه چهارشنبه ۷ ژانویه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» در پاریس، نخست وزیر بریتانیا به «امنیت آنلاین» توجه بیشتری نشان داده است.

کامرون بلافاصله پس از این حملات در یک نشست خبری گفته بود شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های تماس تلفنی‌ مانند «واتس‌اپ» و« آی‌مسج اپل» که به کاربران اجازه می‌دهند پیام‌های خود را از طریق رمزنگاری (اینکریپشن) برای هم ارسال کنند، خانه‌های مخفی تروریست‌ها هستند و مقامات امنیتی باید بتوانند این شبکه‌ها را کنترل کنند. او حتی گفته بود که اگر این کنترل ممکن نیست، ارتباطات رمزنگاری در شبکه‌های پیام‌رسان دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی باید به کلی ممنوع شود.

شرکت اپل پس اظهارات نخست وزیر بریتانیا، با وجود آن که در مورد مطرح‌شدن ایده ممنوعیت پیام‌های رمزگذاری شده به طور مشخص اظهار نظر نکرد، اما  اعلام کرد که با دولت‌ها در گذشته هرگز همکاری نکرده و در آینده هم همکاری نخواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا اما با توجه به دخالت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در حریم خصوصی شهروندان و شنود تلفن‌های همراه برخی از سران جهان، نمی‌خواهد سردمدار کنترل ارتباطات آنلاین کاربران باشد. کاخ سفید بیشتر مایل است در فضای مجازی، تعادلی بین حفظ حریم خصوصی افراد و یافتن شبکه‌های تروریستی ایجاد کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری، درباره اظهارات نخست وزیر بریتانیا گفت: «من فکر می‌کنم که همتایان بریتانیایی ما موافق هستند که آنچه ضروری است ایجاد تعادل بین نیاز برای نظارت دولت، سازمان‌های اطلاعاتی و سازمان‌های امنیت ملی برای دسترسی به برخی از انواع اطلاعات است با این هدف که بتوانیم امنیت شهروندانمان را تأمین کنیم.»

واهمه از حملات سایبری به نهادهای اقتصادی

دیوید کامرون و باراک اوباما اما هر دو از احتمال حملات سایبری به بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی و نیروگاه‌های هسته‌ای نگران‌اند.

برای جلوگیری از این حملات، بریتانیا و ایالات متحده یک تیم سایبری مشترک ایجاد خواهند کرد. این تیم سعی خواهد کرد کامپیوترهای بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و نیروگاه‌های هسته‌ای را به طور مرتب هک کند تا به ضعف‌های امنیتی سیستم پی ببرند. هدف این تیم امنیتی – سایبری حفاظت از نهادهای اقتصادی بریتانیا و ایالات متحده آمریکاست.

آمریکا و بریتانیا همچنین توافق کرده‌اند که در مورد امنیت آنلاین به استانداردهای مشترکی برسند تا بتوانند شرکت‌های چندملیتی مرتبط به دو کشور را از حملات سایبری ایمن نگه دارند.

روز دوشنبه ۱۲ ژانویه، حساب فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در توییتر و فیس‌بوک توسط هواداران گروه «دولت اسلامی» (داعش) هک شد.

تصاحب حساب‌های کاربری ارتش آمریکا درست در زمانی رخ داد که رییس جمهور آمریکا در برابر کمیسیون فدرال بازرگانی در واشنگتن در حال سخنرانی بود. اوباما در این سخنرانی به نقض‌های سیستم امنیتی آمریکا در خصوص امنیت آنلاین اشاره داشت و تأکید کرد که ایالات متحده در مقابل تهدیدهای سایبری آسیب‌پذیر است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.