ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو: تعهد اخلاقی دارم ایران هسته‌ای را متوقف کنم

نخست‌وزیر اسرائیل در توضیح تفاوت نگاه خود و باراک اوباما به برنامه هسته‌ای ایران، از «تعهد اخلاقی»‌ای صحبت کرد که به موجب آن وظیفه مبارزه برای «بقای» کشورش را دارد.

نتانیاهو در سخنرانی خود در محل سازمان آیپک گفت که وظیفه اخلاقی او این است که از قانون‌گذاران آمریکا بخواهد از توافق هسته‌ای با ایران، جلوگیری کنند.

عکس از آیپک

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه (۲ مارس / ۱۱ اسفند) به کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) هشدار داد که توافق هسته‌ای با ایران، موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند.

آیپک که یکی از فعال‌ترین سازمان‌های حمایت از سیاست خارجی اسرائیل در آمریکاست، به مناسبت سخنرانی سوم ماه مارس نخست‌وزیر اسرائیل برای کنگره آمریکا، چندین سخنرانی مقدماتی برنامه‌ریزی کرده که مهم‌ترین آن‌ها نطق خود نتانیاهو برای این سازمان است.

تعهد اخلاقی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در  آیپک، در توضیح تفاوت نگاه خود و باراک اوباما به برنامه هسته‌ای ایران، از «تعهد اخلاقی»ای صحبت کرد که موجب این شکاف شده است.

او گفت: «به عنوان نخست وزیر اسرائیل من تعهد اخلاقی دارم که از این خطرات در حالی که هنوز زمان وجود دارد جلوگیری کنم.»

نخست وزیر اسرائیل نزدیکی جغرافیایی این کشور به ایران را به عنوان یک شاخص نگرانی مطرح کرد و توضیح داد که رابطه ایران و آمریکا با رابطه ایران و اسرائیل متفاوت است و اسرائیل در معرض خطر بیشتری از جانب ایران هسته‌ای است: «رهبران آمریکا در مورد امنیت کشور خود نگران‌اند؛ رهبران اسرائیل در مورد بقای کشور خود.»

همانند سخنرانی‌های پیشین در مورد برنامه هسته‌ای ایران، نخست‌وزیر اسرائیل این بار نیز همراه با خود پوستری را آورده بود که با فلش‌های قرمز جهت حرکت ایران به قاره‌های دیگر برای حمایت از تروریسم را نشان می‌داد.

این گرافیک، تصاویری از نیروهای مسلح ایران را نشان می‌داد. فلش‌های قرمز به‌عنوان نماد اعزام تروریست‌ها به پنج قاره بر روی نقشه کره زمین کشیده شده بودند. نتانیاهو با اشاره به این نمودار گفت: «این چیزی است که ایران در حال حاضر بدون سلاح‌های هسته‌ای در حال انجام آن است. تصور کنید که ایران با سلاح‌های هسته‌ای چه خواهد کرد.»

قسمتی از سخنرانی نخست وزیر اسرائیل را ببینید:

نتانیاهو منکر وجود تنش بین خودش و اوباما شد

اوباما گفته است که نمی‌خواهد با نتانیاهو در طول این سفر ملاقات کند.

سفر نتانیاهو بدون هماهنگی با کاخ سفید به دعوت جمهوری‌خواهان کنگره صورت گرفته است. افزون بر این رئیس‌جمهور آمریکا گفته است هرگونه دیدار با نخست‌وزیر فعلی اسرائیل در حالی که تنها سه هفته به انتخابات در اسرائیل باقی مانده است، نوعی کمپین انتخاباتی محسوب شده و مداخله در سیاست داخلی این کشور است.

بنیامین نتانیاهو، در سخنرانی روز دوشنبه خود مقابل کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، اصرار داشت که نهایت احترام را برای رئیس‌جمهور آمریکا قائل است. او تاکید کرد که اتحاد بین کشور اسرائیل و ایالات‌متحده «قوی‌تر از همیشه» است.

فضای سیاسی داخلی اسرائیل بر سر تنش‌ها به وجود آمده بین نخست‌وزیر این کشور و کاخ سفید قطبی شده است. کسانی که به دلیل فشارهای کابینه اوباما به اسرائیل برای به رسمیت شناختن برخی از حقوق فلسطینان در مذاکرات صلح، ناراضی‌اند از برخورد نتانیاهو حمایت کرده‌اند.

اما منتقدان نخست‌وزیر فعلی اسرائیل معتقدند که او توانسته برای اولین بار در تاریخ این کشور، رابطه اسرائیل را با یکی از مهم‌ترین احزاب سیاسی آمریکا- یعنی دمکرات‌ها- پر تنش کند.

یکی از این منتقدان، مئیر داگان، رئیس سابق موساد و از فرماندهان ارتش اسرائیل قبل از آغاز سفر نتانیاهو به آمریکا گفته بود که شخص نخست‌وزیر در رابطه با مسئله هسته‌ای ایران، «بیشترین خسارت استراتژیک را به اسرائیل» زده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    نتانیاهو: تعهد اخلاقی دارم ایران هسته‌ای را متوقف کنم حقیقت را بخواهید از بس شعار های بی عمل از هر دو طرف شنیده ایم دیگر امیدمان به نا امیدی تبدیل شده است. آقای نتانیاهو! ما بی صبرانه منتظریم که شما به تعهد اخلاقی خود جامعه عمل پوشانیده و با نابود کردن تاسیسات اتمی ایران ، کشور عزیز ما را از شر این غارتکران و آدمکشان نجات دهید . اکثر مردم بیسواد و عامی ما که هر روز یک امام زاده جدید کشف میکنند متوجه نیستند که قصد این چپاولگران ، که به نام مذهب بر جان و مال مردم حاکم شده اند ، این است که با اتمی کردن کشور ، انقلاب دروغین و افکار پوشالی خود را ، به کشورهای همسایه و حتی دنیا، صادر کنند و قدرت و سلطه خود را برای چند نسل دیگر بیمه کنند. وقتی موسیقی حرام است، وقتی زنها حقوقی ندارند، وقتی روزنامه ها توقیف هستند و کسی حق اظهار نظر در مورد مسائل سیاسی ندارد، وقتی رادیو و تلویزیون در دست حکام جابر به ابزاری برای سلطه و سرکوب تبدیل میشوند و حتی رئیس جمهور سابق با بیش از 21 ملیوم رای ممنوع الخروج و ممنوع التصویر است میتوان نتیجه گرفت که آینده این رژیم "داعشی" شدن کشور است بدون هیچ چون و چرائی. ما ایرانیها هم که به خاطر یک لقمه نان و یک شغل درباری حاضر هستیم به هر کاری دست بزنیم . جماعتی هستیم با افکار متشتت، افراطی، مذهبی، خود خواه و حسابگر. آینده ای بسیار تاریک در انتظار ایران است.

  • nasim

    جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲ مارس نسبت به فاش کردن جزئیات گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱، به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هشدار داد!! حضور سلیمانی در عملیات عراق ! و تقديم يمن به سپاه جزو توافق کذايي است؟!

  • faryad

    آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست شورای حکام آژانس گفت که تحقیقات در مورد برنامه اتمی ایران نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد. آقای آمانو امروز دوشنبه ۲ مارس (۱۱ اسفند) هشدار داد که ایران هنوز در مورد دو ابهام باقی مانده، توضیح قانع کننده نداده است. دو موضوع باقی مانده مورد اشاره او، آزمایش مواد منفجره پرقدرت و تحقیقات در مورد انتقال نوترون است که ایران بر اساس توافق ماه مه سال ۲۰۱۴ با آژانس قرار بود در مورد آنها توضیحات و اطلاعات کافی در اختیار آژانس قرار دهد. آقای آمانو گفت: "آژانس در شرایطی نیست که بتواند در مورد عدم وجود مواد و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران اطمینان دهد و در نتیجه اعلام کند که تمام مواد هسته‌ای موجود در این کشور در فعالیت های صلح آمیز به کار می‌روند!!

  • حمید

    تعهد اخلاقی!؟! برای بشری که هسته وجودش از اخلاق را بهره ای نیست و کشورش  خود مجهز به حداقل ۲۵۰ کلاهک هسته ایست چگونه معنا ددارد اخلاق و تعهد؟ حقا که «ناتنی» بودن این بشر با «یاهو» که نام خداست برازنده نامیدن ایشان و امثال شیاطینی چو ایشان است. 

  • محمد

    مقامات رسمی ایران باید در زمانی که در حال توسعه زیر ساخت های فنی خود می بود قدری از پرحرفی و کرکری خواندن پرهیز می کرد و اسراییل را به دشمن اصلی خود بدل نمی کردند ولی این سیستم چه کند که اساس وجودش بر حرف مفت زدن و لاف و گزاف است و آنقدر ثبات هم ندارد که حتی برای مدتی فتیله تنش زایی و پرخاشگری را پایین بکشد. هند و پاکستان در سکوت کامل خود را هسته ای کردند و بعد از آن هم هیچ نشانی از نیت دست اندازی به سایر کشورها و جهانگشایی از خود بروز ندادند. این یعنی مسئول بودن در دیدگاه بین المللی. ما راه کره شمالی را در پیش گرفته ایم و تمام دست آوردهای فنی مان هم به درد رفاه ملت نمی خورد.