ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید آثار تاریخی ۱۸ هزار ساله با سد در دست ساخت بختیاری

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دزفول از زیر آب رفتن بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی با احداث سد بختیاری در حد فاصل استان‌های لرستان و خوزستان خبر داد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول از زیر آب رفتن بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی با احداث سد بختیاری در حد فاصل استان‌های لرستان و خوزستان خبر داد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول از زیر آب رفتن بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی با احداث سد بختیاری در حد فاصل استان‌های لرستان و خوزستان خبر داد.

به گزارش تارنمای تابناک یعقوب زلقی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول از وجود ۱۰۰ تا ۱۵۰ غار، هشت قبرستان تاریخی، آسیاب، کوره آجرپزی، پل و نقوش حکاکی شده برجسته در محدوده آبگیری این سد خبر داده است.

بنا بر این خبر برخی از این آثار مربوط به دوره فراپارینه سنگی و متعلق به ۱۸ هزار سال پیش هستند.

سد بختیاری یکی از طرح‌های در دست اجرای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است که بر روی رودخانه بختیاری از سرشاخه‌های رود دز احداث خواهد شد.

برابر قوانین موجود همه پروژه‌های عمرانی از این دست، می‌بایست قبل از اجرایی شدن، مجوزهای قانونی لازم را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کنند. از وجود این مجوزها در مورد سد بختیاری اطلاعی در دست نیست.

کار مطالعه سد بختیاری از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و تا سال ۱۳۸۸ زیر نظر مشاوران و کارشناسان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است. تا ابتدای سال ۱۳۹۲ حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت احداث پروژه‌های زیرساختی شامل راه دسترسی اصلی،‌ راه‌های دسترسی داخلی، سامانه انحراف و مطالعه این طرح هزینه شده است.

پروژه ساخت و بهره‌برداری سدهای دیگری همچون گتوند و کارون ۳ نیز تاکنون معضلات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای استان خوزستان به همراه داشته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    خدا ظالمان حاکم را برای خیانتها که میکنند نبخشد! امید که ملت ایران وجدانش بیدار شود! کشورمان را دارند نابود می‌کند! شاد باشید. حمید