ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطالبه نشست ریاض: رفتن اسد، خروج نیروهای خارجی

در نشست ریاض بر لزوم سوریه‌ای چندصدایی و یک‌پارچه، بدون اسد و بدون نیروهای خارجی تاکید شد. معاون وزیر خارجه ایران گفت اجازه نمی‌دهیم تروریست‌ها آینده سوریه و منطقه را رقم بزنند.

در نشست ریاض بر لزوم سوریه‌ای یکپارچه و دمکراتیک، بدون اسد و بدون نیروهای خارجی تاکید شد. معاون وزیر خارجه ایران اما گفت اجازه نمی‌دهیم تروریست‌ها آینده سوریه و منطقه را رقم بزنند. حسین امیرعبداللهیان مدعی شد که گروه‌های مرتبط با داعش در ریاض حضور داشتند.

مخالفان رژیم اسد عمیقا پراکنده‌اند اما حاضران در نشست ریاض دستکم در یک مورد اتفاق نظر داشتند: اسد باید کناره‌گیری کند. خبرگزاری آلمان نوشت بیش از یکصد نفر از نمایندگان گروه‌های مسلح و غیرمسلح در مبانی کلی برای ایجاد یک سوریه نوین، یکپارچه، دمکراتیک و چند صدایی اشتراک نظر داشتند اما در چگونگی دستیابی به این خواست اختلاف نظرها زیاد بود.

گردان احرار شام که یک گروه اسلامگراست، نشست ریاض را پیش از اتمام آن به صورت اعتراضی ترک کرد و سپس در توئیتر نوشت کسانی در جلسه بودند که روابطی با رژیم اسد دارند.

مخالفان در مورد تشکیل هیاتی که قرار است با دولت سوریه مذاکره کند، به توافق دست یافتند. این هیات تا دهم ژانویه ۲۰۱۶ با نمایندگان دولت اسد به گفت‌وگو خواهد نشست. این مذاکرات با میانجی‌گری سازمان ملل انجام می‌شود و هدف آن، برقراری آتش بس و فراهم کردن مقدمات تشکیل دولتی انتقالی است. تاکید اصلی نشست ریاض بر این بود که بشار اسد باید پیش از آغاز به کار دولت انتقالی از مقام خود کناره گیری کند و ۱۸ ماه پس از تشکیل دولت انتقالی، انتخابات برگزار شود.

تشکیل دولت انتقالی از توافقات کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه در ۱۴ نوامبر در وین است. وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرده بود که حاضران در این نشست در مشورت با استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه انتخاب شده‌اند. هیچ یک از گروه‌های کرد سوریه به این نشست دعوت نداشتند.

فراخوان به خروج نیروهای خارجی از سوریه

در پایان نشست ریاض، حاضران بر رویارویی با تروریسم و نیز لزوم خروج رزمندگان خارجی در کشورشان تاکید کردند. این تاکید متوجه نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان بود که حامی اسد هستند و در صفوف سربازان رژیم سوریه می‌جنگند.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی- آفریقای وزارت خارجه ایران به خبرگزاری فارس گفته است که نشست ریاض مورد تایید جمهوری اسلامی نیست: «اجازه داده نمی‌شود تروریست‌ها آینده سوریه و منطقه را رقم بزنند.» امیرعبداللهیان اضافه کرد که برخی گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش در نشست ریاض حضور داشتند اما نامی از آنها نبرد.

یک روز پیش‌تر‌، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در دیدار با خانواده برخی از نیروهای ایرانی کشته شده در جنگ داخلی سوریه گفته بود نیروهای جمهوری اسلامی هزاران کیلومتر دورتر در حال دفاع هستند.

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، شامگاه ۱۴ آذر در یک برنامه تلویزیونی گفت ایران قدرتمند‌ترین کشور حاضر در تحولات سوریه است و با آمریکا بر سر سوریه و اسد کنار نخواهد آمد.

علی‌اکبر ولایتی در این برنامه تاکید کرد که بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است چون توسط مردم سوریه انتخاب شده است، اما وزیر خارجه عربستان سعودی، عادل الجبیر در حاشیه نشست ریاض گفت اسد در هر شرایطی باید کناره بگیرد: «یا بر اساس روندی سیاسی که ساده‌تر و بهتر است و یا به صورت نظامی؛ چرا که نزد مردمش مشروعیت ندارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.