ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود حلقه احمدی‌نژاد و جبهه سوم اصول‌گرایی به عرصه انتخابات

ورود احمدی‌نژادی‌ها چالش جدیدی برای اصول‌گرایان است که میان «حداد» و «لاریجانی» مانده‌اند. بررسی صلاحیت احمدی‌نژادی‌ها هم محل اختلاف نظر هیات اجرایی و هیات نظارت خواهد بود.

«احمدی‌نژادی‌ها» نمی‌خواهند غیبت سیاسی و دوری‌شان از مراکز قدرت و تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی به درازا بکشد، برای همین هم به صف شده‌اند تا شاید سهمی در مجلس دهم به دست بیاورند. آیا شورای نگهبان آن‌ها را تائید صلاحیت می‌کند و بعد اصول‌گرایان آنان را به جمع خود می‌پذیرند یا جبهه اصول‌گرایان را به سه گروه تقسیم خواهند کرد؟

فرجام سیاسی احمدی‌نژادی‌ها ناخوشایند بود. اگرچه نظام در انتخابات سال ۸۸ هزینه سنگینی برای حفظ احمدی‌نژاد پرداخت و آثار آن همچنان پابرجاست، اما از فردای‌‌ همان انتخابات، رابطه احمدی‌نژاد و حامیانش روز به روز سرد‌تر شد.

سال ۹۲، اوج بدبیاری احمدی‌نژاد بود. دست راست و معتمد او امکان حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را نیافت. رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، بازداشت معاونان و مدیران دولت به اتهام فساد اقتصادی و اعلام برائت بخشی از اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد، او و یارانش را گوشه‌نشین کرد.

اما همه آنچه که گذشته دلیلی برای عدم حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی‌شود. وزرای احمدی‌نژاد در روزهای گذشته نام‌نویسی کرده‌اند و آن‌گونه که محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی‌نژاد می‌گوید؛ وزرای دولت نهم و دهم در انتخابات حضور فعالی خواهند داشت.

به گفته حسینی، مشخص نیست که خود احمدی‌نژاد هم نام‌نویسی کند، اما فاطمه پورجوادی، محمد حسینی، پرویز کاظمی، محمد عباسی و چند تن از مدیران دولت احمدی‌نژاد در روزهای گذشته به ستادهای اجرایی مراجعه و نام‌نویسی کرده‌اند.

جبهه سوم اصول‌گرایی

ورود وزرای احمدی‌نژاد به انتخابات مجلس، جبهه اصول‌گرایان را با چالشی دیگر روبرو خواهد کرد. در حالی‌که تلاش برای ائتلاف همه اصول‌گرایان تا به حال نتیجه نداده و دو جبهه «حدادعادل» و «لاریجانی» تشکیل شده است، احمدی‌نژادی‌ها هم جبهه سوم این جریان خواهند بود.

نخستین واکنش به حضور احمدی‌نژادی‌ها را یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت داشت. بهروز نعمتی برخی از این مدیران را «شاکله جریان انحرافی» خواند و گفت: «این‌ها اگر با پرچم احمدی‌نژاد وارد شوند، شانسی نخواهند داشت.»

چندی پیش حسین کنعانی‌مقدم، ائتلاف با اصول‌گرایان با احمدی‌نژادی‌ها را موجب ریزش آراء دانسته و گفته بود که «اعضای جبهه پایداری‌‌ همان احمدی‌نژادی‌ها هستند». در مقابل اما روح‌الله حسینیان به خبرآنلاین گفته بود که «من احمدی‌نژاد را دارای کف رای مشخص می‌دانم، او نیازی ندارد کنار کسی بایستد. این اصول‌گرایان هستند که به احمدی‌نژاد نیاز دارند.».

وب‌سایت دولت بهار که بازتاب دهنده دیدگاه احمدی‌نژاد و همراهان اوست، در یادداشتی که ۷ آذر منتشر کرد، جبهه اصول‌گرایان را فاقد یک ستاره سیاست‌ورزِ شجاعِ مردمی و غیروابسته خواند و نوشت؛ «به همین دلیل به جای فتح مجلس دهم، حفظ نیروهای کنونی در مجلس به‌ویژه چهره‌های حیثیتی چون غلامعلی حداد عادل و جلوگیری از وقوع یک آبروریزی تاریخی هدفی واقع‌گرایانه و دست‌یافتنی برای اصول‌گرایان به نظر می‌رسد.»

این پیام مثبت البته از سوی حداد‌عادل هم بی‌پاسخ نماند و او نیز در چندماه گذشته همه تلاش خود را برای حضور یاران مصباح و احمدی‌نژاد در ائتلاف اصول‌گرایان به کار گرفته است.

شورای نگهبان و احمدی‌نژادی‌ها

اگر تا سال ۹۰ کمتر اصول‌گرایی حاضر به انتقاد از احمدی‌نژاد و همراهانش بود، دو سال آخر بخش زیادی از اصول‌گرایان برای اعلام برائت از او کم نگذاشتند. کارنامه فساد اقتصادی برخی از مدیران ارشد دولت نهم و دهم و برچسب «انحرافی»، دولت احمدی‌نژاد را برای اصول‌گرایان به «استخوان لای زخم» تبدیل کرد که راهی جز تحمل آن نداشتند.

حال آن‌گونه که احمد توکلی گفته است، احمدی‌نژاد صلاحیت ورود به مجلس را ندارد. اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که شورای نگهبان‌‌ همان برخوردی را که با اصلاح‌طلبان می‌کند برای بررسی صلاحیت مدیران احمدی‌نژادی‌ هم در پیش بگیرد، اما آنچه که می‌توان انتظار داشت، اختلاف نظر احتمالی هیات‌های اجرایی و نظارت و البته تائید صلاحیت هزینه‌بر اعضای دولت نهم و دهم است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بیا دیگه خجالت نکش دیگه هشت سال که سوارشون بودید آخ نگفتن و اگر چند سال دیگه هم سوار بشید مشکلی ندارند خیلی هاشون افسار اسلام بر گردنشون هست و آماده هستند ولی قول بدید کت شلوار های کوپیان رو بپوشید که متوجه نشن چه *** رو حمل می کنند.

  • نرکس احمدی

    من هم موافق یک زلزله یا دست کم یک سیل عظیم هستم که تمامی بناهای بساز بفروشها را هم تخریب و تمامی فاضلاب را بسوی بیت رهبر معظم و مرقعد مطهر امام جاری کنه و تهران تبدیل به شهر پاک بشه. پاک از ما مردم احمق. بقول بالایی ای خدا اگه رسته که خدایی بهت حق انتخاب میدم یا زلزله یا سیل. اما بشرطی که کلشو از بین ببری. باشه؟

  • احمق احمق زاده از تهران

    قیافه ی حاج محمود عینوهو امام زمان عجه! اصلا خودشه! خدا ایشونو برا ما نگه داره. از پاکی و شرف و انسانیت و درستی دست پیامبر اکرم رو هم از پیش و هم از پشت بسته. خاک بر سر من و پر و مادرم و خانواده که چنین کثافات بی منهایی را بر گرده ما و خودشان سوار کردند. مرگ بر ما. ای خدا اگر هستی یک زلزلهع بیار و دست کم تهران رو کاملا تخریب کن شاید ما مردم از خواب بپریم.