ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتیاد در ایران: «پاکسازی» کارتن‌خواب‌ها، ارزان شدن تریاک

ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید «نقاط آلوده‌ای» مثل محله هرندی در تهران، «کاملا جمع‌آوری و پاکسازی» شده‌اند. سخنگوی این ستاد از افزایش جمع‌آوری معتادان و ارائه خدمات به آن‌ها خبر داده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است که «نقاط آلوده‌ای» مثل محله هرندی در تهران، «کاملا جمع‌آوری و پاکسازی» شده‌اند.


منظور پرویز افشار از نقاط آلوده، مناطقی است که معتادان و کارتن‌خواب‌ها در آن‌ها تجمع می‌کنند. شکل و شیوه «جمع‌آوری و پاکسازی» این افراد هم معمولا به وسیله نیروی انتظامی انجام می‌شود و اغلب با خشونت همراه است.

افشار روز یک‌شنبه ششم دی ماه، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که «امیدواریم با قرارگرفتن این افراد در چرخه درمان و سم‌زدایی به سمتی برویم که بروز و نمودشان در مناطق شهری به حداقل برسد.»

او از افزایش ۳۰ درصدی ساماندهی و جمع‌آوری معتادان و ارائه خدمات به آن‌ها خبر داده است. شیوه این جمع‌آوری‌ها، ساماندهی‌ها و سم‌زدایی‌ها در مراکز ترک اعتیاد اما نگرانی‌‌هایی به دنبال داشته است: خشونت در کمپ‌های ترک اعتیاد در ایران

۱۹ آبان امسال، خبرهایی از حمله مردم محله هرندی به کارتن‌خواب‌های این محله منتشر شد که شهرداری منطقه ۱۲ هم آن را تایید کرد.

عابد ملکی، شهردار این منطقه، روز سه‌شنبه نوزدهم آبان‌ به خبرنگاران گفته بود که ۳۰ تا ۴۰ نفر، با سنگ و چوب سراغ معتادان پارک هرندی رفته‌اند و آن‌ها را به جنوب پارک که کمی دور‌تر از خانه‌های مسکونی است، هدایت کرد‌ه‌اند.

خبرگزاری ایسنا از قول ملکی نوشت که پس از انتقال معتادان به انتهای پارک (هرندی)، برخی اهالی چادر‌ها و وسایل آن‌ها را آتش زد‌ند.

این اتفاق پوشش گسترده‌ای در رسانه‌های جمعی داخل ایران و افکار عمومی داشت. عده‌ای این واکنش را حق اهالی و مردم دانستند و عده‌ای هم از حمله به افراد بی‌پناه و معتاد شدیدا انتقاد کردند.

مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران اما در واکنش به این موضوع، ۲۷ آبان ۱۳۹۴ به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود: «وقتی عرصه بر مردمی که حق زندگی دارند، تنگ می‌شود و از آن‌ها سلب آسایش شده و زندگی‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد، طبیعی است که عکس‌العمل نشان دهند.»

چنین اظهار نظری از سوی یک مقام رسمی می‌تواند موجب گسترش خشونت‌ها علیه افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب شود و واکنش‌های فردی و گروهی را توجیه کند. در حالی که سازمان‌های مسئول باید به چنین مسائلی به شکلی قانونی رسیدگی کنند. متولی رسیدگی به وضعیت این افراد اما چندان مشخص نیست و نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و حکومتی، هر یک دیگری را مسئول رسیدگی به وضعیت معتادان و کارتن‌خواب‌ها معرفی می‌کنند و به انتقاد از نحوه عملکرد یکدیگر مشغولند.

گفته می‌شود ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار کارتن‌خواب در منطقه ١٢ تهران زندگی می‌کنند. عباد‌الله فتح‌الهی، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران، این آمار را در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ١١ آبان ١٣۹۴ اعلام کرده است.

افزایش ۲۱ درصدی کشف مواد مخدر

در نشست خبری ششم دی ماه سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، آمارهایی هم درباره میزان عرضه و مصرف مواد مخدر در طول سال ۹۴ (تا آخر آبان ماه امسال) ارائه شده است. بر اساس این آمارها در این مدت ۴۲۲ هزار و ۳۴۹ کیلوگرم انواع موادمخدر کشف شده که این میزان کشف مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۱ درصد افزایش یافته است.

از مجموع این مقدار مواد مخدر، ۱۰هزار و ۸۹۰ کیلوگرم هرویین، چهار هزار و ۹۶۱ کیلوگرم مورفین، ۳۲۵هزار و ۴۰۳ کیلوگرم تریاک، ۶۱هزار و ۷۴۶ کیلوگرم حشیش، هزار و ۳۷۵کیلوگرم شیشه و آمفتامین و ۱۷‌هزار و ۹۴۷ کیلوگرم سایر مواد بوده است.

شمار دستگیری‌های مرتبط با مواد مخدر هم ۱۹ درصد افزایش یافته است.

پرویز افشار گفته است: «در زمینه مبارزه با مواد مخدر، با رشد شش درصدی گرو‌ه‌های متلاشی شده و کاهش ۲۲ درصدی انهدام کارگاه‌های شیشه مواجه هستیم.»

تعداد افرادی که در راه مبارزه با مواد مخدر در ایران کشته شده‌اند هم کاهش یافته است: «میزان کشته‌های اشرار هم ۳۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. در هشت ماه اول سال گذشته، ۷۶ کشته اشرار و در سال ۹۴، ۴۹ کشته در اشرار داشته‌ایم.»

توقیف خودروهای حامل مواد مخدر هم ۱۰ درصد رشد داشته است.

وضعیت قیمت مواد مخدر در ایران

با وجود تلا‌ش‌هایی که برای مبارزه با مواد مخدر در ایران صورت می‌گیرد، کاهش قیمت این مواد از جمله عوامل افزایش مصرف آن عنوان می‌شود. از سوی دیگر با وجود تمام سختگیری‌ها، مواد مخدر در دسترس است و تهیه آن چندان دشوار نیست: مدت دسترسی به مواد مخدر در ایران دو تا ۱۰ دقیقه است.

در تازه‌ترین آمار ارائه شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر قیمت خرده‌فروشی تریاک به ازای هر مثقال در آبان ماه سال ۹۳، ۲۰ هزار و ۹۷۵ تومان بوده که این مبلغ در سال ۹۴، ۳۸ درصد کمتر شده است. قیمت عمده فروشی تریاک هم کاهشی هشت درصدی نشان می‌دهد.

قیمت هرویین اما افزایش قابل توجهی هم در خرده فروشی و هم در عمده فروشی داشته است.

به گفته پرویز افشار، «بر این اساس قیمت خرده فروشی پنج سانتی هرویین در آبان ماه گذشته شش هزار و  ۷۸۶ تومان بوده که در سال جاری به ۹هزار و ۴۱۸ تومان رسیده است و حاکی از رشد ۳۷ درصدی است.»

افزایش قیمت در خرده فروشی حشیش هم ۴۰ درصد و در عمده فروشی آن دو درصد اعلام شده است.

قیمت شیشه هم با افزایش ۱۵۴ درصدی در خرده فروشی همراه بوده و قیمت عمده‌فروشی آن هم ۱۸۵ درصد افزایش داشته است. در آبان ماه سال ۹۳، قیمت هر گرم شیشه ۲۹ هزار و ۸۶۳ تومان داد و ستد شده، در حالی که این قیمت در آبان سال ۹۴ به ۷۶ هزار تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم شیشه هم که در آبان ۹۳، ۱۸‌میلیون و ۲۱۶ هزار تومان بوده، در آبان ۹۴ به ۵۲ میلیون تومان رسیده است.

افزایش قیمت، کاهش مصرف؟

شدت یافتن استفاده از مواد مخدر صنعتی در طول سال‌های گذشته از نگرانی‌های جدی اجتماعی در ایران بوده است: افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در ایران به میزان ۱۰ برابر

حالا و با بالا رفتن قیمت این مواد، شاید میزان مصزف این مواد با کاهش روبه‌رو شود.

اعتیاد از جمله آسیب‌های اجتماعی است که می‌تواند به بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی بیانجامد. در طول سال‌های گذشته و با بیشتر شدن تعداد معتادان زن، آمار زنان کارتن‌خواب هم افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: کارتن‌خوابی و مادری

بر اساس آماری که محسن روشن پژوه، مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده، ١٠ تا ١۵ درصد از کارتن‌خواب‌ها (معادل حدود سه هزار نفر)، زن هستند.

رضا جهانگیری‌فر، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم گفته است که سه درصد از زنان کارتن‌خواب تهران (حدود ٩٠ نفر)، باردار هستند.

بعید است که «جمع‌آوری و پاکسازی» مورد نظر سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، بتواند تغییری در این شرایط ایجاد کند. این ابراز امیدواری‌ها که قرارگرفتن افراد در چرخه درمان و سم‌زدایی هم بروز و نمودشان را در مناطق شهری به حداقل برساند، تا به حال راه به جایی نبرده است و جدال با مواد مخدر در ایران، به دلیل مجموعه عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... ناکارآمد و بی‌نتیجه مانده است.

بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرشاک

    در همه ی دنیا پدیده اعتیاد وجود دارد ، نه تنها اعتیاد بلکه کارتن خوابی هم در پیشرفته ترین کشورهای اروپائی و امریکایی هستند و این همه بخاطر ضعف مدیریتی دولتهاست و هیچکدام یا نخواستند و یا نتوانستند ریشه اصلی آنرا از بین ببرند...البته اینکار شاید برای دولتها سودی هم دارد که من اطلاعی از آن ندارم ....درهرصورت معتاد چه بیمار باشد چه مجرم باید اصل اعتیاد ریشه یابی شود و متاسفانه هیچیک از ارگانهای ذیربط هم بعلت ضعف بودجه قادر به رفع کامل این موضوع ندارند و آنقدر مشکلات حاشیه ای در مراکز ذیربط وجود دارد که این معضل بزرگ خود به حاشیه رفته و مابقی مشکلات حاشیه ای به جای اصل مشکل قرار گرفته اند...به امید روزی که هیچ معتاد به مواد مخدری در دنیا وجود نداشته باشد و آن روز روزی نیست مگر قدرتهای مافیائی تهیه و توزیع مواد مخدر که اکثرا وابسته به دستگاه حاکمیتی میباشد از بین رفته باشد ..... اینموضوع قبل از انقلاب هم بود و آنزمان جمعیت ایران 35 میلیون بود و الان 80 میلیون و بالطبع این جمعیت بیش از دوبرابر قبل از انقلاب شده و نه آنزمان و نه این هنگام تصمیم جدی که ریشه را از بین ببرد گرفته نشده است ...باید عزم را جذم کرد ولی کو عزم راسخ......

  • حمید

    سلام ستاد برا خودش چرخ میزنه سخنگوش هم که پزشک عمومی بوده یه چیزی میگه شما جدی نگیرین. اصلا تو نظام هم کسی ستاد رو جدی نمیگیره

  • Mani

    آیا بخوبی متوجه شده اید که اسلام با جوامع اسلام زده چه کرده است. چه عاملی باعث شده  است که آن سرزمینها این چنین توسط این ایدئولوژی هولناک کیش و مات شوند و ۱۴۰۰ سال در ترس،وحشت و رنج گران زندگی کنند و هنوز و همچنان نه تنها در زندان آن ایدئولوژی بمانند بلکه مخوفترین انسانها را چون آخوندهاداعشها، طالبانها، القاعده ها و غیره را تولید و در خدمت به گسترش آن ایدئولوژی به جان بشریت بیاندازند؟ مغز انسان شامل چند لایه است . تکامل مغز انسان با لایه خاکستری آن مشخص میشود. محققان میگویندهرچقدر این لایه بیشتر است  مغز تکامل بیشتری کرده است و گسترش لایه سفید و کمبود لایه قشر خاکستری در تضاد با تکامل خرد و اندیشه است. آیا این ایدئولوژی و ایدئولوژیهای مشابه با حمله به مغز انسان در زمان کودکی و زمانی که مغز کودکان در حال رشد است مانع گسترش بخش خاکستری مغز و مانع تکامل خرد و آگاهی انسان میشوند. زیرا بخوبی میدانیم  که با تکامل خرد انسانی امکان حیات این ایدئولوژیها در ذهن انسان وجود ندارد. کشتن انسانها یکی از هولناکترین اعمالی است که میتواند توسط انسان بر روی این سیاره صورت گیرد و این کار امکان پذیر نیست مگر اینکه مغز بهیچوجه فرایند تکامل آگاهی را طی نکرده باشد و از حالت ابتدایی و حیوانی متعلق به میلیونها سال قبل خود خارج و دچار تحول نشده است. ما در همه جا در کشتارها و غارتهای گستردهو به فقر کشاندن انسانهای دیگر چه بوسیله این ایدئولوژیها و چه بوسیله بمب های اتمی و سلاحهای مخرب توسط شرکتهای تسلیحاتی چه در شرق و چه در غرب با انسانهایی با مغزهایی بسیار ابتدایی که هرگز از دوره ای که انسان مراحل حیوانی را در میلیونها سال طی میکرد خارج نشده اند روبرو هستیم. در جایی آنها با کت و شلوار و کراوات و در جایی با عبا و عمامه ،در جایی با تولید و فروش مخربترین سلاحها و در جای دیگر با ایدئولوژیهای کشنده و مرگبار. بشریت با پدیده بسیار هولناکی در جهان روبرو است. ذهنی که بشکلی شرطی شد هرگز تکامل آگاهی،مهربانی و عشق به هستی را تجربه نخواهد کرد.

  • حقیقتگو

    بله کارتن خواب ها در حقیقت لوله اکزوز اسلام ناب محمدی و نمایانگر گوشه ای کوچک از کارنامه درخشان میلیونها امت اسلامی درعرض سی و چند ساله در ایران و یکی از افتخارات عبا بردوشان عجم حاکم بر ایران. متاسفانه معتادین خرافات پرستی دینی مسبب چنین فاجعه هستند.